Vědci hledali odpověď na otázku, zda je možné vyslat misi k mezihvězdné kometě Borisov. K čemu dospěli?

• Ve Sluneční soustavě máme dalšího mezihvězdného cestovatele
  • Mnozí tvrdí, že bychom k němu měli vyslat sondu
  • Je něco takového proveditelné?

Všichni ještě máme v živé paměti prvního mezihvězdného návštěvníka ve Sluneční soustavě, poměrně záhadné těleso ‘Oumuamua. Tento objekt vzbudil velký rozruch, vybičoval fantazie, a také poskytl vědcům unikátní možnost studovat materiál, který nepochází ze Sluneční soustavy.

Mnozí jen litovali, že na výzkum objektu ‘Oumuamua nebylo moc času, protože se v naší blízkosti nezdržel dlouho. A leckdo si přál, abychom na dalšího mezihvězdného návštěvníka byli mnohem lépe připraveni a nejlépe mu vyslali v ústrety nějakou vesmírnou sondu.

Asi nikdo ale nejspíš nečekal, že k tomu dojde tak brzy. Odborníci v těchto dnech potvrdili, že máme ve Slunečního soustavě dalšího mezihvězdného cestovatele. Tentokrát jde nejspíše o kometu. Mezinárodní astronomická unie ji přiřkla oficiální pojmenování 2I/Borisov. A opět se vyrojily hlasy, že bychom samozřejmě měli mezihvězdnou kometu důkladně prozkoumat, a třeba k ní i vyslat sondu.

Je to reálné?

Vědci z britské iniciativy Initiative for Interstellar Studies (i4is) promptně vypracovali studii, ve které hodnotí naše současné možnosti poslat s existujícími technologiemi ke kometě, jako je Borisov, naši sondu. Lákavý cíl to nepochybně je, o tom není sporu. Autoři studie to nazvali „Project Lyra“, protože kometa Borisov přilétá ze všeobecného směru od Vegy, nejjasnější hvězdy souhvězdí Lyry.

Podle této studie hraje při plánování podobné mise hlavní roli čas. Mezihvězdné objekty se podle všeho pohybují dost rychle. Těleso ‘Oumuamua opouštělo Sluneční soustavu rychlostí asi 26 kilometrů za sekundu, kometa Borisov je ještě o něco rychlejší.

Klíčové tedy bude příští mezihvězdné návštěvníky odhalit s dostatečným předstihem, aby k nim sonda stihla doletět ze Země. Právě budované či plánované velké teleskopy nové generace by to měly zvládnout.

Mise k mezihvězdnému návštěvníkovi by musela odstartovat s těžkou nosnou raketou, jako je Falcon Heavy společnosti SpaceX, což by nebyl problém, anebo třeba systém SLS (Space Launch Systém), který připravuje NASA, ale který ještě není vyzkoušený ani hotový.

Podle studie by na takovou cestu byla nejvhodnější buď asi dvoutunová mezihvězdná sonda anebo tříkilový cubesat. Kdybychom bývali chtěli vyslat misi k mezihvězdné kometě Borisov, tak by musela odstartovat nejpozději v roce 2018. V té době jsme ale o tomto tělese ještě nevěděli. Příště už snad na tom budeme lépe. A bude to nejspíš poměrně brzy.

Diskuze (9) Další článek: Drobná chyba v Chrome vyřadila z provozu počítače Apple Mac Pro, které používá Hollywood

Témata článku: Technologie, Vesmír, Věda, Výzkum, SpaceX, Země, Astronomie, SLS, Sluneční soustava, Vega, Falcon Heavy, Komety, Pojmenování, Space Launch Systém, Launch System, Mise, Sonda, Falcon Heavy společnost, Kometa, Vědec, Cestovatel, OTA, Těleso, Borisov, Návštěvníci

Manipulace, neomezená moc a zisk na prvním místě. Kauza Facebook Papers otřásá Zuckerbergovým impériem

** Whistleblowerka vynesla tisíce interních dokumentů Facebooku ** Síť nezvládá moderovat hate speech ani dezinformace ** Zuckerberg nemá nikoho, kdo by se mu postavil

CenzuraKauzyFacebook
Recenze filmu Duna. Kultovní sci-fi, na které určitě běžte do kina, než je zase zavřou

Star Wars pro dospělé, u nichž nás režisér Denis Villeneuve přesvědčuje intenzitou a naléhavostí své autorské vize, jak zprostředkovat románovou mytologii.

Recenze filmů
Beta válečné akce Battlefield 2042 odhalena, známe datum i systémové požadavky

DICE konečně oficiálně odhalilo datum konání betatestu svého nadcházejícího titulu.

Battlefield 2042FPS