Vědci jsou na stopě páté přírodní síle. Důkazů o její existenci stále přibývá

Fyzikové dosud identifikovali čtyři základní přírodní síly: silnou interakci, slabou interakci, gravitaci a elektromagnetismus. V poslední době však přibývá důkazů o tom, že jich existuje pět.

Již před třemi lety byla v Physical Review Letters zveřejněna maďarská studie, jejíž autoři uváděli, že do radioaktivního rozpadu izotopu berylia (8Be) byla zapojena dosud neznámá síla. Ta způsobila, že emitované páry pozitronů a elektronů se odrazily od povrchu, místo aby na něj dopadly.

Tyto výsledky později přezkoumali odborníci z USA a potvrdili jejich správnost. Zdrojem záhadné síly by prý mohla být zcela nová částice podobná Higgsově bosonu, jejíž pracovní název zní 17-MeV.

Odhalíme tajemství temné hmoty?

Nyní badatelé na předtiskovém serveru arXiv publikovali další zajímavý článek týkající se téže síly, která však tentokrát působila v atomech helia (za určitých podmínek).

Pokud bude existence páté přírodní síly definitivně potvrzena, vědcům by to mohlo umožnit mnohem lépe porozumět tzv. temné hmotě.

„Zcela by to změnilo naše chápání vesmíru s důsledky pro sjednocení sil a temné hmoty,“ konstatoval v roce 2016 fyzik Jonathan Feng z University of California Irvine.

Diskuze (33) Další článek: Asus začne prodávat adaptér s Wi-Fi 6 pro běžné desktopy. Podporuje i nové šifrování WPA3