Vesmír | Jupiter

Vědci objevili tucet nových měsíců, obíhajících kolem Jupitera

Jupiter je rekordmanem v počtu přirozených satelitů. Po započtení posledních objevů amerických astronomů obíhá kolem největší planety naší soustavy celkem 79 měsíců, informuje Mashable.

Astronomové pod vedením Scotta Shepparda v roce 2017 objevili deset dosud nepozorovaných měsíců a potvrdili existenci dvou dříve objevených. Tím se celkový počet známých měsíců, obíhajících obří plynovou planetu, zvýšil na 79. To je více, než má kterákoli jiná planeta sluneční soustavy.

Objev se uskutečnil na jaře roku 2017, ale jak upozornila Gareth Williams z Mezinárodní astronomické unie, vždy je potřeba několika nezávislými pozorováními potvrdit, že objekt skutečně obíhá kolem Jupitera. Kvůli tomu trval celý proces více než rok.

Kolem Jupitera obíhá 79 měsíců

Jak je možné, že tyto měsíce tak dlouho unikaly astronomům? Důvod je prostý: nejsou tak velké a jasné, jako například Europa či Ganymed. Jedná se o malé měsíce o průměru 1 až 4 kilometry, které jsou pravděpodobně zakryté plynem a prachem.

Svou roli v objevu hraje také vývoj dalekohledů v posledních letech. Astronomové mohou díky nim pořídit větší snímky s vyšším rozlišením, které jsou méně ovlivněné rozptýleným světlem z planet.

Devět nových měsíců obíhá po takzvané retrográdní dráze – tedy proti směru rotace samotné planety. Další dva měsíce obíhají ve směru rotace planety a jsou zajímavé tím, že se pravděpodobně jedná o kusy jiného, většího měsíce, který se v minulosti rozpadl.

Do počtu nám chybí měsíc Valetudo, který se poněkud vymyká. Má totiž oběžnou dráhu úplně odlišnou od všech ostatních přirozených satelitů této planety. Jeho orbita protíná dráhy vnějších retrográdních měsíců a s ohledem na opačný směr oběhu lze předpokládat, že případná srážka bude jednou mít fatální následky. Podle odborníků se patrně jedná o těleso zachycené gravitací Jupiteru.

Měsíc Valetudo se vymyká

K objevu tuctu nových měsíců přitom do jisté míry přispěla náhoda. Tým vědců se totiž soustředil na vyhledávání Planety X (známé též jako Planeta 9) – dosud neobjevené velké planety, obíhající za dráhou Pluta. Jupiter se se tak „připletl do cesty“, neboť se nachází v oblasti, kde vědci hledají vzdálené objekty sluneční soustavy.

„To jen ukazuje, jak chaotická byla naše sluneční soustava v minulosti. Tyto vnější měsíce Jupitera jsou pozůstatky chaosu,“ poznamenal k novým objevům Sheppard.

Váš názor Další článek: I na Spotify se objevují případy obtěžování. Blokování uživatelů ale služba zatím nezavede

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Měsíc, Astronomie, Sluneční soustava, Jupiter, Pluto, Jistá míra, Fatální následek, Započtení, Evropa, Poslední objev, Velký snímek, Celkový počet, Vysoké rozlišení, Malý měsíc, Mashable, Vzdálený objekt, Nový měsíc, Vědec, Rozptýlené světlo, Objev, Tucet, Nový objev, Případná srážka

Ve Windows se občas něco rozbije, načež vyskočí deprimující chybový dialog

** Jistě je zná každý z vás: chybové hlášky Windows ** Informují o chybě, ale často vlastně vůbec nic neřeknou ** Po 30 letech si toho v Redmondu konečně všimli

Jak jsme je mohli používat? V těchto věcech Windows 10 předčí staré Sedmičky

** Windows 10 nejsou jen moderní aplikace, ale i spousta vychytávek a funkcí navíc. ** U většiny z nich si ani neuvědomujeme, že byly někdy jinak. ** Některé věci jsou zcela nové, jiné zase pocházejí už z Windows 8.

Nejlepší hardware: Skládáme nenáročnou sestavu i extrém na hry