Koronavirus | COVID-19 | Světlo

Vědci objevili ultrafialové světlo, které zabíjí koronavirus SARS-CoV-2, a přitom je bezpečné pro lidi

Vědci z japonské Hirošimské univerzity publikovali výsledky svého výzkumu, v jehož rámci hledali vlnovou délku ultrafialového světla, jež dokáže zabíjet koronavirus SARS-CoV-2 a současně není škodlivé pro člověka. Jako ideální se nakonec ukázalo UVC záření s vlnovou délkou 222 nm.

Elektromagnetické záření s vlnovou délkou kratší, než má viditelné světlo, avšak delší, než má rentgenové záření, je pro člověka neviditelné. UVC je „nejtvrdším“ ultafialovým zářením, přičemž to s vlnovou délkou 222 nm je účinné nejen proti SARS-CoV-2, ale i proti obdobně strukturovaným koronavirům a virům chřipky, které se objevují sezónně a způsobují méně závažná onemocnění.

Ultrafialovým světlem na koronavirus

Není žádným tajemstvím, že záření určitých vlnových délek dokáže zabíjet mikroby. Proto se tato „světla“ často používají například na veřejných toaletách či na záchodech v letadlech, kde slouží k rychlé dezinfekci povrchů po každém použití.

Jedním z produktů tohoto typu jsou germicidní lampy, vyzařující ultrafialové záření ve spektru C (UVC). Používají se pro sterilizaci vzduchu, kapalin a povrchu předmětů tam, kde je potřeba velice sterilní prostředí – například ve zdravotnictví a potravinářství.

Tyto lampy nejčastěji generují záření s vlnovou délkou 253,7 nm, které sice dokáže ničit organismy narušením jejich buněčných struktur, avšak je nebezpečné i pro člověka. Proto by se neměly používat v prostorech, ve kterých se vyskytují lidé nebo zvířata.

Riziko, které toto světlo představuje pro člověka, zásadně omezuje možnosti jeho využití ve veřejném prostředí během provozní doby a nutí k používání potenciálně nebezpečných a nepohodlných řešení na bázi chemikálií.

Magických 222 nm

Stále více důkazů však implikuje, že bezpečnější vlnová délka 222 nm je účinná proti řadě patogenů, aniž by ohrožovala lidský zrak či pokožku. Nejnovější studie jako první dokazuje, že takové světlo je účinné při ničení viru SARS-CoV-2, což z něj činí slibné řešení pro sanitaci povrchů, které by jinak bylo obtížné pravidelně dezinfikovat.

Praktické využití by tento objev mohl přinést například ve zdravotnických zařízeních, kde bývá obtížné zcela vyprázdnit místnost pro následné použití germicidního světla. Podle výzkumníků je 222nm světlo schopné zabít 99,7 % viru SARS-CoV-2 už po pouhých třiceti sekundách.

Protože však světlo této vlnové délky není schopné proniknout do ochranné vrstvy v lidských tkáních, nezpůsobuje poškození kůže ani zraku. To z něj činí přitažlivější a bezpečnější alternativu oproti běžně používaným germicidním UV zářičům.

Diskuze (48) Další článek: Wikipedii čeká velký redesign. Takhle bude vypadat