Vědci objevili v Antarktidě obrovskou jeskyni – je velká jako okresní město

Vědci objevili gigantickou dutinu, která se vytvořila v ledovci Thwaites v Západní Antarktidě. Masivní jeskyně je velká asi jako okresní město (cca 45 km2) a její výška dosahuje až 300 metrů. Objev je součástí studie ledovce, prováděné pod patronátem NASA.

NASA zdůrazňuje, že zjištění ukazuje nutnost detailního sledování spodní strany antarktických ledovců. Jde o jeden ze způsobů, jak vypočítat, jak rychle se zvyšuje globální hladina moří kvůli klimatickým změnám.

Díra se čekala, ale ne tak obrovská

Odborníci pracující na projektu očekávali, že naleznou mezi ledem a podložím mezery, kterými může proudit oceánská voda a tavit ledovec zespodu. Velikost a tempo růstu díry je však překvapilo.

„Několik let jsme měli podezření, že Thwaites není pevně spojen s podložím pod ním,“ řekl Eric Rignot z University of California a spoluautor nové studie, která byla dnes zveřejněna v časopise Science Advances. „Díky nové generaci satelitů můžeme konečně vidět podrobnosti,“ dodal. Dle velikosti obsahovala dutina původně 14 miliard tun ledu, který se rozpustil v průběhu pouhých tří let.

Moderní radary přinesly nové objevy

Nové údaje pocházejí z poslední generace radarů na průzkum ledu, používaných během vzdušných operací NASA Operation IceBridge. Cílem projektu je sestavit trojrozměrnou mapu Antarktidy. Pomocí letadel se speciálním radarem lze takto zkoumat ledovec až na samotné podloží.

Odborníci spojili informace NASA s daty z italských a německých radarů, pracující se syntetickou aperturou. Všechna data byla poté zpracována technikou nazvanou radarová interferometrie, která ukazuje horizontální vzdálenost radarem pořízených dat.

Vědci tvrdí, že velikost dutiny pod ledovcem hraje klíčovou roli při jeho tání, protože čím více vody a tepla se může dostat pod led, tím rychleji taje. Nový výzkum zpřesnil, jak rychle ledovec Thwaites ztrácí led. V případě, že by došlo k jeho kompletnímu rozpuštění, stoupla by hladina celosvětového oceánu zhruba o 65 centimetrů.

Diskuze (17) Další článek: iPhony mohly odposlouchávat. Apple oslavil Den ochrany osobních údajů absurdní chybou ve FaceTime

Témata článku: Věda, NASA, Globální oteplování, Antarktida, Oceán, Ledovec, MÉST, LED, Jak, Podloží, Vědec, Radar, Okres, Okresní město, OBJ, ANT +, Science Advances, Jeskyně

Zpátky ve hře. Test procesoru  Intel Core i9-12900K

Zpátky ve hře. Test procesoru Intel Core i9-12900K

Procesory Intelu pro stolní počítače si po drobném zaváhání znovu uzmuly výkonnostní prvenství ve hrách i aplikacích náročných na výpočetní jádra.

Adam Vágner