Vědci poodkryli další z tajemství Saturnova měsíce Titanu

Saturnův měsíc Titan je opravdu zvláštní. Může se totiž pochlubit atmosférou, kterou nenajdete na žádném jiném známém měsíci ve Sluneční soustavě. Odborníci se domnívají, že podobnou atmosféru kdysi dávno měla Země, což je velmi zajímavé.

V atmosféře Titanu se nacházejí i sloučeniny zvané polycyklické aromatické uhlovodíky (PAH). Ty bývají zmiňovány mj. v souvislosti s prebiotickou evolucí na naší planetě, neboť jde o prekurzory složitějších organických molekul. Jenže dříve jsme si mysleli, že PAH mohou vznikat pouze při vysokých teplotách – a průměrná teplota povrchu inkriminovaného měsíce činí -179 stupňů Celsia.

Nyní se zdá, že tato záhada byla rozluštěna. Badatelé z USA a Ruska totiž pomocí počítačových simulací i praktických experimentů odhalili „chybějící článek“, který výskyt PAH v těchto nehostinných podmínkách vysvětluje. Konkrétně jde o nízkoteplotní chemický mechanismus, který může vést k jejich tvorbě.

„Přinášíme důkazy o nízkoteplotní reakční dráze, o níž lidé dosud neuvažovali,“ konstatoval Musahid Ahmed z Berkeley Lab. „To dává vzniknout chybějícímu článku v chemii Titanu.“

Polycyklické aromatické uhlovodíky tedy budou ve vesmíru mnohem rozšířenější, než se až dosud předpokládalo. A tím pádem se zase o něco zvýšila pravděpodobnost existence nějaké formy mimozemského života.

Tato práce by nám rovněž mohla pomoct lépe porozumět historii Země. „Plynový make-up Titanu je podobný prebiotické Zemi – uhlovodíky, dusík, absence kyslíku – a vědce proto zajímá, jak se na Titanu vyvíjí či vyvíjela chemie,“ řekl Ahmed v rozhovoru pro Futurism.

Váš názor Další článek: Intel srovnal Core i9-9900K s Ryzenem 7 2700X a s náskokem vyhrál. Test se ale ukázal jako silně ovlivněný