Vědci propojili mozky tří lidí a umožnili jim sdílet své myšlenky

Odborníci z University of Washington a Carnegie Mellon University úspěšně propojili mozky tří lidí, čímž jim umožnili sdílet své myšlenky – a v tomto konkrétním případě hrát klon populárního Tetrisu.

Tým použil systém nazvaný BrainNet. Ten využívá kombinaci elektroencefalogramu (EEG), pro zaznamenání elektrických impulzů indukujících mozkovou aktivitu, a transkraniální magnetické stimulace (TMS), při níž jsou neurony stimulovány pomocí magnetických polí.

Během vlastního experimentu dva účastníci – „odesílatelé“ – rozhodovali o tom, zda aktuální kostička potřebuje či naopak nepotřebuje pootočit. Přitom se dívali na jednu ze dvou blikajících LEDek umístěných na obou stranách obrazovky. Dotyčné LEDky blikaly s různými frekvencemi (15 Hz a 17 Hz), což v mozku vyvolalo odlišné signály, které mohly být zachyceny EEG.

Rozhodnutí „vysílačů“ následně byla prostřednictvím TMS čepičky, která dokáže v mysli vytvářet fantomové záblesky světla známé jako fosfény, doručena třetímu účastníkovi („přijímači“). Ten nemohl vidět celou herní plochu, ale pokud obdržel světelný signál, musel padající kostičku otočit. Vědci nakonec dosáhli průměrné úrovně přesnosti 81,25 %, což je na první pokus slušné.

Tento systém by prý v budoucnosti mohl umožnit vzájemné propojení mnoha různých myslí – klidně i přes internet. „Představujeme BrainNet, který je podle našeho názoru prvním multiosobním neinvazivním přímým mozek-mozek rozhraním pro společné řešení problémů,“ uvedli výzkumníci.

„Rozhraní umožňuje třem lidským subjektům spolupracovat a řešit úkol pomocí přímé komunikace mozku s mozkem,“ dodali.

Diskuze (10) Další článek: MIT otevře fakultu umělé inteligence. Bude dražší než tři roční rozpočty Karlovy univerzity

Témata článku: Technologie, Věda, Výzkum, Mozek, Lidé, EEG, SVE, Přímá komunikace, První pokus, TMS, Vzájemné propojení, Magnetické pole, Mys, Magnetický pól, Washington, Carnegie Mellon University, Ledek, Tetris, Mozková aktivita, CEPI, Kostička, Rozhraní, Vědec, Světelný signál, Průměrná úroveň

Česká fotovoltaická revoluce už začala. Od ledna do srpna byl schválený výkon čtyř Temelínů

** Za letošních prvních osm měsíců eviduje ČEZ 37 000 žádostí. ** Schválený a rezervovaný výkon přesahuje Temelín + Dukovany.** Úkol do dalších let je jasný: najít funkční a levnou akumulaci.

EnergetikaFotovoltaika