Automobily | Autonomní vůz

Vědci se snaží naučit autonomní auta, jak se vypořádat se sobeckými řidiči

Samořídící auta se již vydávají do ulic, nicméně jejich situaci komplikuje fakt, že sdílejí prostor s vozidly řízenými lidmi. Algoritmy umělé inteligence mají tendenci předpokládat, že se všichni lidé chovají a jednají stejně – předvídatelně a racionálně. Asi každý, kdo někdy řídil automobil, potvrdí, že tomu tak ani zdaleka není.

Vědci z laboratoří počítačových věd a umělé inteligence při Massachusettském technologickém institutu zkoumají, jak naučit autonomní vůz předpovídat chování ostatních řidičů na silnici. Tato predikce vyžaduje určitý stupeň sociálního uvědomění, což je pro stroje velice obtížné. O výsledcích informuje server Ars Technica.

Sobečtí a nesobečtí

Odborníci si pomohli nástroji ze sociální psychologie, pomocí kterých klasifikovali chování řidičů do čtyř skupin na stupnici od nesobeckých po sobecké. Algoritmy, které počítaly s tímto faktorem, byly schopny o 25 % lépe předpovídat pohyb ostatních automobilů například v místech, kde se snižuje počet jízdních pruhů nebo při odbočování vlevo.

Vědci vyvinuli vzorec, který dokázal vypočítat očekávanou trajektorii jízdy pro každou ze čtyř kategorií vzhledem k výchozí poloze ostatních automobilů. Autonomní vozidlo bylo naprogramováno tak, aby porovnávalo trajektorie vozů s vypočtenou verzí a použilo je k určení, do které kategorie spadají. Na základě této klasifikace pak vozidlo mohlo odhadovat další chování ostatních účastníků.

Tento typ vnímání lidského chování je důležitý pro bezpečnost na cestách, kde samořídící vozy sdílejí prostor s automobily řízenými lidmi. Například testovací vůz Uberu, který loni v březnu zabil chodkyni, neměl schopnost identifikovat neopatrné chodce.

Ještě zbývá mnoho práce

„Práce s lidmi a kolem nich znamená lépe zjistit jejich záměry a porozumět jejich chování,“ uvedl student Wilko Schwarting, hlavní autor příspěvku. „Tendence lidí spolupracovat nebo si konkurovat se často mění, což platí i pro jejich chování v roli řidičů. V tomto výzkumu jsme se snažili pochopit, zda to může být něco, co bychom mohli skutečně kvantifikovat.“

Autonomní vozidla obvykle v situacích, kdy nemají jednoznačné informace, volí konzervativní rozhodnutí. Díky schopnosti vnímat ostatní řidiče a jejich chování by měla být schopna pružněji reagovat na situaci kolem sebe.

Aby bylo možné výsledky výzkumu převést na skutečné silnice, bude třeba ho dále rozšířit a prohloubit. Dalším úkolem tak bude aplikace modelu na ostatní účastníky silničního provozu, jako jsou chodci, cyklisté a jiné objekty.

Diskuze (40) Další článek: Vznikne aplikace Apple Music i pro Windows? Zjevně ano, Apple pro ni hledá programátory

Témata článku: Technika, Doprava, Výzkum, Umělá inteligence, Automobily, Autonomní vůz, Vozidlo, Řidič, Ars Technica, Algoritmus, Ostatní řidič, Chování, Řízený člověk, Vědec, Automobil, Trajektorie, Autonomní vozidlo


Určitě si přečtěte

Podívejte se na Windows z roku 1990. Před 30 lety přišly Windows 3.0 a líbily se nám

Podívejte se na Windows z roku 1990. Před 30 lety přišly Windows 3.0 a líbily se nám

** 22. května 1990 uvedl Microsoft Windows 3.0 ** Systém z Microsoftu definitivně udělal lídra na desktopu ** Tehdejší Windows byly vlastně grafickou nadstavbou nad MS-DOS

Jakub Čížek | 76

Windy je laboratoř na počasí: 12 tipů, jak se ve službě vyznat a využít ji naplno

Windy je laboratoř na počasí: 12 tipů, jak se ve službě vyznat a využít ji naplno

** Předpověď počasí Windy nabízí nepřebernou škálu funkcí ** Zorientovat se v nich nemusí být vždy snadné ** Proto přinášíme 12 užitečných tipů a triků

Karel Kilián | 9

Windows 10 May 2020 Update je venku. Odstraňuje hesla a přináší Linux

Windows 10 May 2020 Update je venku. Odstraňuje hesla a přináší Linux

** Jarní aktualizace Desítek přináší dost novinek, jsou ale spíš menší ** Zlepšují se stabilita, rychlost i komfort ovládání ** Revoluce ve Windows 10 teprve přijde

Vladislav Kluska | 93

12 netradičních map České republiky, které jste ještě nikdy neviděli

12 netradičních map České republiky, které jste ještě nikdy neviděli

** Tušíte, kolik je u nás hřbitovů a jak jsou velké? ** Dokážete si představit mapu českých řek a potoků? ** Udělali jsme to všechno za vás nad daty ČÚZK

Jakub Čížek | 10

Velká datová loupež. Proč mají disky nižší kapacitu, než uvádějí?

Velká datová loupež. Proč mají disky nižší kapacitu, než uvádějí?

** Na disk nikdy neuložíte tolik dat, jak tvrdí výrobce ** Ajťáci si vymysleli vlastní jednotky jako mebibajt ** Zmatky vznikají i kvůli různým výjimkám

Lukáš Václavík | 104