Měsíc | 3D tisk | Kolonizace

Vědci tisknou užitečné předměty z falešného měsíčního prachu

Nedávno jsme psali o startupu Relativity Space, který chce kolonisty Marsu vybavit sofistikovanými 3D tiskárnami. Ty by dokázaly vyrábět různé potřebné věci – klidně i celou raketu. Rudá planeta ovšem není jediným vesmírným objektem, o jehož osídlení se uvažuje. Dalším často zmiňovaným kandidátem je Měsíc.

Skupina vědců vedená Evropskou kosmickou agenturou proto v současnosti zkoumá způsoby, jak tisknout z umělého měsíčního prachu.

Badatelé ve spolupráci s rakouskou společností Lithoz vytvořil postup 3D tisku, v rámci nějž je nejprve falešný regolit smíchán se speciálním typem lepidla, které tvrdne vlivem působení světla. Následně se požadované předměty (od šroubů až po mince) vytisknou a „upečou“ v troubě. Celý proces tedy vzdáleně připomíná výrobu keramiky.

„Pokud na lunární základně budete potřebovat vytisknout nástroje či součástky do strojů, které by nahradily poškozené díly, zásadní bude přesnost rozměrů a tvaru tištěných položek,“ uvedl inženýr Advenit Makya z ESA.

Podle LiveScience tento projekt běží teprve krátkou dobu, takže se zatím nepodařilo zjistit, zda takto vytvořené věci dokážou plnit svůj účel i v podmínkách, které budou panovat na měsíční základně.

Jakmile však jednou budeme disponovat metodami 3D tisku využívajícími místní zdroje, možnosti jsou téměř nekonečné. Díky technologiím tohoto typu by život na Měsíci (i jinde ve vesmíru) mohl být mnohem jednodušší...