Medicína | Nanotechnologie | Laser

Vědci úspěšně „sešili“ laserem střeva vepře. Nanotechnologie může změnit chirurgii

Klasické šití, případně lepidlo, na operačním sále možná jednou nahradí zlatá nanovlákna, proteiny z bource morušového a 800nm laser. Tým vědců z Texaské státní univerzity se totiž v časopisu Advanced Functional Materials (PDF) pochlubil metodou, která tak trochu připomíná fiktivní dermální regenerátor ze série Star Trek.

Oč se jedná? Vědci nejprve extrahovali z hedvábných kokonů bource morušového jeho klíčový protein fibroin, který má tu skvělou vlastnost, že se dobře váže na další protein – kolagen. Ten kolagen, který drží pohromadě mimo jiné buňky kůže a dalších tkání.

Larvy bource morušového zatím v klidu baští list. Ještě netuší, že z nich bude nový svetr, nebo laserová leukoplast. Foto: Fastily (talk), CC BY-SA 3.0

Fibroin poté smíchali s nanovlákny zlata (GNR – Gold NanoRods) a hotovou hmotu aplikovali jako speciální náplast na ránu. To samo o sobě ale samozřejmě nestačí.

Aby se fibroin, který najdete i v pavučině, navázal na lidský kolagen, je třeba jej zahřát, k čemuž konečně posloužil laser a jako bezpečný vodič tepla právě zlatá nanovlákna. Vlnová délka laseru blízká IR je přitom klíčová, sama o sobě totiž nepoškodí živou tkáň – na kýženou tepelnou energii ji promění až kontakt se zlatem.

Řez tkání ošetřený zleva šitím, lepidlem a IR/laserem první den a o 48 hodin později

Výsledek? Rána se díky fibroinu a kolagenu spekla dohromady jako buchta od babičky, přičemž spoj byl mnohem pevnější než současné metody (šití, lepidlo). Díky tomu lépe a rychleji fungoval i samotný proces hojení tkání, což je patrné z fotografií.

Vědci si zatím techniku vyzkoušeli jen na střevech jistého čuníka a laboratorních myších, nicméně podle publikované zprávy je velmi nadějná. Jednou tedy možná na odřené koleno jen zlehka šplíchneme sprej, posvítíme lampičkou a za pár hodin bude hotovo.

Kolagen a laser/IR v každém případě nejsou v medicíně žádnou novinkou. Používají se už dnes u některých nových a zatím stále experimentálních typů očních operací – například zákrocích CCL/CXL, kdy zahřátý riboflavin zpevní pomocí kolagenových vláken oční rohovku.

Diskuze (5) Další článek: Skeptik: Kvantový počítač vyrobíme možná za sto let, ale spíše nikdy

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Chirurgie, Medicína, PDF, Nanotechnologie, Buňky, Laser, Nový typ, Vědec, Současná metoda, Skvělá vlastnost, Nanovlákno, Střevo, Oční rohovka, Vepř, Bourec morušový, Tkáň, Operační sál, Star Trek, Šití, Živá tkáň, Publikovaná zpráva, Vlnová délka, Zlato

Blíží se HTTP/3: Web bude rychlejší a bude používat úplně jinou technologii

** Příští verze klíčového protokolu HTTP nebude postavená na TCP ** Namísto toho použije „vylepšené UDP“ ** HTTP/3 bude postavené na QUIC

AMD vs. Intel+Nvidia: Stejný herní notebook, stejná cena. Který je lepší?

** Acer Predator Helios 500 je poctivý velký herní notebook ** platforma AMD zdatně konkuruje tandemu Intel+Nvidia ** Srovnání nevyznívá jednoznačně