Vědci úspěšně „sešili“ laserem střeva vepře. Nanotechnologie může změnit chirurgii

Klasické šití, případně lepidlo, na operačním sále možná jednou nahradí zlatá nanovlákna, proteiny z bource morušového a 800nm laser. Tým vědců z Texaské státní univerzity se totiž v časopisu Advanced Functional Materials (PDF) pochlubil metodou, která tak trochu připomíná fiktivní dermální regenerátor ze série Star Trek.

Oč se jedná? Vědci nejprve extrahovali z hedvábných kokonů bource morušového jeho klíčový protein fibroin, který má tu skvělou vlastnost, že se dobře váže na další protein – kolagen. Ten kolagen, který drží pohromadě mimo jiné buňky kůže a dalších tkání.

Larvy bource morušového zatím v klidu baští list. Ještě netuší, že z nich bude nový svetr, nebo laserová leukoplast. Foto: Fastily (talk), CC BY-SA 3.0

Fibroin poté smíchali s nanovlákny zlata (GNR – Gold NanoRods) a hotovou hmotu aplikovali jako speciální náplast na ránu. To samo o sobě ale samozřejmě nestačí.

Aby se fibroin, který najdete i v pavučině, navázal na lidský kolagen, je třeba jej zahřát, k čemuž konečně posloužil laser a jako bezpečný vodič tepla právě zlatá nanovlákna. Vlnová délka laseru blízká IR je přitom klíčová, sama o sobě totiž nepoškodí živou tkáň – na kýženou tepelnou energii ji promění až kontakt se zlatem.

Řez tkání ošetřený zleva šitím, lepidlem a IR/laserem první den a o 48 hodin později

Výsledek? Rána se díky fibroinu a kolagenu spekla dohromady jako buchta od babičky, přičemž spoj byl mnohem pevnější než současné metody (šití, lepidlo). Díky tomu lépe a rychleji fungoval i samotný proces hojení tkání, což je patrné z fotografií.

Vědci si zatím techniku vyzkoušeli jen na střevech jistého čuníka a laboratorních myších, nicméně podle publikované zprávy je velmi nadějná. Jednou tedy možná na odřené koleno jen zlehka šplíchneme sprej, posvítíme lampičkou a za pár hodin bude hotovo.

Kolagen a laser/IR v každém případě nejsou v medicíně žádnou novinkou. Používají se už dnes u některých nových a zatím stále experimentálních typů očních operací – například zákrocích CCL/CXL, kdy zahřátý riboflavin zpevní pomocí kolagenových vláken oční rohovku.

Diskuze (5) Další článek: Skeptik: Kvantový počítač vyrobíme možná za sto let, ale spíše nikdy

Témata článku: Zdraví, Věda, Výzkum, Medicína, Nanotechnologie, Laser, PDF, Buňky, Chirurgie, Publikovaná zpráva, Vepř, Střevo, Nový typ, Živá tkáň, Str, Star Trek, CXL, Bourec morušový, Zlato, Vlnová délka, Nanovlákno, Postřik, Současná metoda, Oční rohovka, Šití

Samsung The Frame – co umí a jak se ovládá unikátní řada televizorů

Vyzkoušeli jsme si The Frame (2021), který má stále co nabídnout. Chlubí se sice hlavně režimem uměleckých děl, ale rozhodně je více důvodů, proč jej zvolit místo klasiky.

Tomáš Holčík
SamsungTelevizory
Začíná se prodávat PinePhone Pro. Nejvýkonnější smartphone s Linuxem překvapí vypínači periferií na zádech

** Komunitní telefon pro komunitu - PinePhone Pro ** Má se jednat o nejvýkonnější smartphone s Linuxem ** Pod krytem překvapí hardwarové vypínače periferií telefonu

LinuxUSB-CSmartphony

QR kódy jsou skvělý pomocník, ale i zlý pán. Tohle jsou nejčastější podvody, které vás mohou připravit o peníze

** Čtvercový grafický kód usnadňuje život už mnoho let ** S rostoucí oblibou a využitím přibývá i podvodů ** Nejčastěji jsou podvody zaměřeny na podstrčení falešného kódu

PodvodQR kódBezpečnost

Dead Drops: Nejpomalejší internet na světě je připravený pro planetu po apokalypse

** V roce 2010 se začala rodit síť mrtvých schránek Dead Drops ** Byly jich tisíce, časem se na ně ale zapomnělo ** Vypravili jsme se ke schránce č. 595, která funguje dodnes

ZajímavostiÚložiště
Zlatý řez ve fotografii

Mezi základní kameny fotografické techniky patří kompozice. Obdélníkový tvar fotografie umožňuje různé umístění fotografovaného předmětu ve scéně.

Tomáš Slavíček