Medicína | Laser | Nanotechnologie

Vědci úspěšně „sešili“ laserem střeva vepře. Nanotechnologie může změnit chirurgii

Klasické šití, případně lepidlo, na operačním sále možná jednou nahradí zlatá nanovlákna, proteiny z bource morušového a 800nm laser. Tým vědců z Texaské státní univerzity se totiž v časopisu Advanced Functional Materials (PDF) pochlubil metodou, která tak trochu připomíná fiktivní dermální regenerátor ze série Star Trek.

Oč se jedná? Vědci nejprve extrahovali z hedvábných kokonů bource morušového jeho klíčový protein fibroin, který má tu skvělou vlastnost, že se dobře váže na další protein – kolagen. Ten kolagen, který drží pohromadě mimo jiné buňky kůže a dalších tkání.

Larvy bource morušového zatím v klidu baští list. Ještě netuší, že z nich bude nový svetr, nebo laserová leukoplast. Foto: Fastily (talk), CC BY-SA 3.0

Fibroin poté smíchali s nanovlákny zlata (GNR – Gold NanoRods) a hotovou hmotu aplikovali jako speciální náplast na ránu. To samo o sobě ale samozřejmě nestačí.

Aby se fibroin, který najdete i v pavučině, navázal na lidský kolagen, je třeba jej zahřát, k čemuž konečně posloužil laser a jako bezpečný vodič tepla právě zlatá nanovlákna. Vlnová délka laseru blízká IR je přitom klíčová, sama o sobě totiž nepoškodí živou tkáň – na kýženou tepelnou energii ji promění až kontakt se zlatem.

Řez tkání ošetřený zleva šitím, lepidlem a IR/laserem první den a o 48 hodin později

Výsledek? Rána se díky fibroinu a kolagenu spekla dohromady jako buchta od babičky, přičemž spoj byl mnohem pevnější než současné metody (šití, lepidlo). Díky tomu lépe a rychleji fungoval i samotný proces hojení tkání, což je patrné z fotografií.

Vědci si zatím techniku vyzkoušeli jen na střevech jistého čuníka a laboratorních myších, nicméně podle publikované zprávy je velmi nadějná. Jednou tedy možná na odřené koleno jen zlehka šplíchneme sprej, posvítíme lampičkou a za pár hodin bude hotovo.

Kolagen a laser/IR v každém případě nejsou v medicíně žádnou novinkou. Používají se už dnes u některých nových a zatím stále experimentálních typů očních operací – například zákrocích CCL/CXL, kdy zahřátý riboflavin zpevní pomocí kolagenových vláken oční rohovku.

Diskuze (5) Další článek: Skeptik: Kvantový počítač vyrobíme možná za sto let, ale spíše nikdy

Témata článku: Zdraví, Věda, Výzkum, Medicína, Laser, Nanotechnologie, PDF, Buňky, Chirurgie, Nanovlákno, Čuník, Šití, Bourec morušový, Vepř, Star Trek, Zlato, Publikovaná zpráva, Oční rohovka, Operační sál, Tkáň, Vlnová délka, Skvělá vlastnost, CXL, Vědec, Současná metoda

Archivovat data do cloudu, na HDD, SSD, DVD, nebo Blu-ray? Co je nejvýhodnější?

** Kam doma natrvalo uložit data? Vyplatí se ještě optická média? ** Jaké kapacity disků a médií má smysl koupit? ** Cenovou výhodnost si ukážeme na příkladech s 2TB úložištěm