Výzkum | Voda

Vědci vytvořili kapalinu, která nezmrzne ani při teplotě těsně nad absolutní nulou

• Jak zabránit vodě v zamrznutí?
  • Švýcarští vědci ji „uzavřeli“ do lipidové mezofáze.
  • Kapalina nezmrzla ani při extrémně nízké teplotě -263 °C

Vědci ze Spolkové vysoké technické školy v Curychu a Univerzity v Curychu našli způsob, jak vodě zabránit ve tvorbě ledových krystalů. Takto upravená kapalina je schopna zůstat v kapalném stavu i při teplotách -263 °C.

Výroba kostek ledu je jednoduchý proces: stačí vzít plastový zásobník na ledové kostky, který najdete ve většině domácností, naplnit ho vodou a vložit do mrazáku. Obsažená kapalina po nějakém čase zkrystalizuje a změní se na led.

Pokud byste mohli analyzovat strukturu ledových krystalů, zjistíte, že molekuly vody jsou uspořádány v pravidelných trojrozměrných mřížkových strukturách. Ve vodě jsou naopak molekuly neorganizované, což je důvod, proč teče.

Nezmrzne díky lipidům

Prvním krokem fyziků a chemiků pod vedením profesorů Raffaela Mezzenga a Ehuda Landaua na cestě za nemrznoucí vodou bylo syntetizovat novou třídu lipidů (tukových molekul), aby se vytvořila „měkká forma biologické hmoty“, která se nazývá lipidová mezofáze. V tomto materiálu se lipidy spontánně sestavují a agregují za vzniku membrán, jež se chovají jako běžné tukové molekuly.

Livia Salvati Manni a profesor ETH Raffaele Mezzenga s modely lipidových mezofáz

Zásadním aspektem struktury těchto lipidů je, že nedává vodě prostor k vytvoření ledových krystalů a její molekuly zůstávají neuspořádané. Ani při teplotách hluboko pod bodem mrazu voda ani lipidy nemrznou, což si vědci ověřili pomocí kapalného hélia s teplotou -263 °C, tedy jen deset stupňů nad hranicí „absolutní nuly“.

Dokázali, že ani při této extrémně nízké teplotě se nevytvořily žádné ledové krystaly – voda dle jejich slov získala „sklovitou“ strukturu. Studie tohoto neobvyklého chování vody v lipidické mezofáze, byla nedávno publikováno v časopise Nature Nanotechnology.

A komu to prospěje?

Odborníci uvádějí jako klíčový faktor poměr lipidů k vodě. Novou třídu lipidů vytvářeli na membránách některých bakterií. Tyto mikroorganismy také produkují třídu vlastních lipidů, které mohou přirozeně omezit vodu v jejich vnitřním prostoru, což jim umožňuje přežít ve velmi chladném prostředí.

Lipidy tvoří síť membrán, které uzavírají vodu (světle modrá)

„Co činí vývoj těchto lipidů tak složitým, je jejich syntéza a čištění,“ říká profesor chemie na Univerzitě v Curychu Ehud Landau. Vysvětluje, že je to proto, že molekuly lipidů mají dvě části; hydrofobní (odpuzuje vodu) a hydrofilní (přitahuje vodu). „Kvůli tomu je velmi obtížné s nimi pracovat,“ upřesňuje. Měkký biologický materiál, vytvořený z lipidových membrán a vody, má komplexní strukturu, která minimalizuje kontakt vody s hydrofobními částmi a maximalizuje její rozhraní s hydrofilními částmi.

A k čemu je to dobré? To vysvětluje profesor Mezzenga: „Naším hlavním cílem bylo poskytnout výzkumným pracovníkům nový nástroj, který by usnadnil studium molekulárních struktur při nízkých teplotách bez krystalů ledu a umožnil by pochopit, jak dvě hlavní složky života, tj. voda a lipidy, interagují v extrémních teplotních a geometrických podmínkách.“

Diskuze (6) Další článek: Dubnové aktualizace Windows se nepovedly. Způsobují zamrzání systému

Témata článku: Výzkum, Voda, Fyzika, Chemie, Curych, Kapalina, Membrána, Vědec, Univerzita, Absolutní nula, ETH, Ledový krystal, Krystal, Teplota, Lipid, Tepl, Molekula

PythonHistorieProgramování
Vyšel Windows 10 October 2020 Update. Poradíme, jak je stáhnout a co je nového
October 2020 UpdateWindows 10

Rodokmen
CZ.NIC bezplatně naděluje USB/NFC klíče. Jak jej získat?
CZ.NICeGovernment