Technologie | Věda | Čipy

Vědci vytvořili nanovlákna z DNA, která vodí elektřinu a mohou sloužit ke stavbě biologického počítače

• S další miniaturizací čipů se hledají nové materiály a postupy, v hledáčku jsou i biologické struktury
  • Elektricky vodivá nanovlákna z DNA mohou být základem budoucích počítačů a zařízení
  • I elektronika budoucnosti může být založena na DNA

Miniaturizace čipů trápí i ty největší výrobce čipů, jako je například Intel nebo TSMC. Se současnými materiály už není příliš prostoru ke zmenšování a je nutné přijít jak s novými postupy a technologiemi výroby, tak i samotnými materiály.

Zatímco doposud se používala metoda „top-down“ kdy se velké celky materiálu odstraňovaly k vytvoření stále detailnější a komplexnější struktury se stále menšími částmi, nyní by mohl přijít pravý opak – „down-top“.

Využití přírodních struktur

Metoda „down-top“ využívá toho, co vidíte všude kolem nás a z čeho jsme i my složení – biologické struktury. I ty jsou pochopitelně postavené na základních částech našeho vesmíru, ať už to jsou protony, elektrony nebo celé atomy a molekuly. Proč tedy nevyužít už postavené a funkční kusy „skládačky“ ke stavbě vlastních struktur, které budou plnit funkci, jakou budeme potřebovat.

Vědci z univerzity v Paderbornu ve spolupráci s kolegy z HZDR (Helmholtz-Zentrum Dresden-Rossendorf) se zaměřili na zkoumání využití DNA pro konstrukce vodivých nanovláken.

Samotná elektrická vodivost nanovláken, které se automaticky uspořádaly z jednotlivých řetězců DNA (viz video o DNA origami), je zatím řešená pomocí zlata, ale v případné budoucnosti lze počítat s tím, že bude zlato nahrazeno levnějším vodivým materiálem.

Umělecké ztvárnění formy nanočástic zlata umístěných na nanovláknech DNA

Díky tomuto efektu lze využít molekuly a atomy v rámci DNA ke stavbě struktur, které budou potřeba a budou tvořit například návrh budoucích elektronických čipů. Zjednodušeně řečeno bychom „přírodu“ využili k tomu, že vytvoří čipy, které nám budou sloužit. Bez nutnosti mít zařízení schopné ovládat samotné molekuly a atomy.

Spojení DNA origami

Jak můžete vidět na ukázkovém obrázku, na DNA nanovláknech se nachází jednotlivé nanočástice zlata, které se starají o zmíněnou elektrickou vodivost.

Detail spojení nanostruktury z DNA vláken mezi vodiči, které bylo vytvořené pomocí elektronové litografie

Problém je ale i s propojením jednotlivých DNA struktur na jednotlivé vodivé kontakty, které jsou výrazně větší. Vědcům se v rámci tohoto výzkumu podařilo vše vyřešit pomocí elektronové litografie.

Zatím základní výzkum

Čipů postavených na biologických strukturách se ale nedočkáme příliš brzy. V tomto případě je výzkum stále ve velmi brzké fázi a je nutné vyřešit spoustu dalších problémů. Navíc je nutné také myslet na to, že je značný rozdíl vytvořit tyto struktury v laboratoři a vyrábět komplexní čipy v rámci milionů a miliard kusů v nějaké továrně.

Tento směr má ale jistě velkou naději, obzvláště teď, kdy dochází ke zpomalení vývoje pomocí klasických metod. Využití biologických struktur tak může překlenout problémové období, než se dostaneme k budoucím optickým nebo třeba kvantovým čipů.

Pokud chcete znát perspektivu velikostí u biologických struktur, zkuste například interaktivní nástroj Cell Size and Scale. Vir hepatitidy má například velikost 45 nm, tRNA přibližně 7 nm, vodní molekula 275 pm a atom uhlíku 340 pm.

Diskuze (3) Další článek: Occipital Canvas: 3D skenování místnosti je už možné i na iPadu

Témata článku: Technologie, Věda, Počítače, Výzkum, Procesory, Čipy, Nanotechnologie, Mooreův zákon, DNA, Tranzistory, Vědec, Elektron, Interaktivní nástroj, Struktura, Litografie, Stav, Technologie výroby, Uhlíkové vlákno, Čip postavených, Biolog, Nature, Uhlík, Nanočástice, Základní výzkum, Vodivý materiál

Windows 10 černé, nebo bílé? Rozhodněte, zda je hezčí černý motiv, nebo nový světlý

** Do Windows míří bílé téma a přebarví se spodní lišta i Start ** Od minulého roku má ale i téma tmavé. ** Jaké z těchto dvou je ale to hezčí?

Elon Musk: kupovat si jiné auto než Tesla je bláznovství, chystáme velké věci