Vědci zjistili, jakou gravitaci zvládne lidské tělo a kdy se začnou lámat kosti

Naše lidské tělo je přizpůsobené na gravitaci planety Země, která je 9,8 m/s2, což označujeme standardně jako 1 G. Gravitace se ale odvíjí od množství hmoty, takže na hmotnější planetách či jiných objektech je samozřejmě gravitace větší. Vědci podrobně prozkoumali, kolik vlastně lidské tělo vydrží, než dojde k poškození.

V podrobném výzkumu analyzovali jak schopnosti svalů, kostí a to jak ve vzpřímené poloze, tak i při chůzi, běhu a v různém časovém spektru. Ať už jde o Mars, nějaké měsíce či exoplanety, často nebude gravitace zcela stejná jako u Země, takže tento výzkum je velmi důležitý pro budoucí vesmírné cestování a případné osídlování planet.

Na Marsu je gravitace 2,6× nižší (3,69 m/s2), takže tam se takový problém nemusí řešit, ale pro srovnání – třeba na Slunci je gravitace 28× vyšší (274 m/s2) než na Zemi. Tak velké planety ale nemohou být, protože při určitém množství hmoty a velikosti přibližně dvou Jupiterů už vzniká z důvodu obří gravitace v jádře proces fúze a vzniká hvězda.

Klepněte pro větší obrázekPoměry hmotností a velikostí u různých typů vesmírných objektů

Podle vědců lidské tělo, respektive kosti zvládnou ve vzpřímené poloze až 90× gravitaci Země, při jakémkoli pohybu se ale tento poměr desetkrát zmenší na přibližně desetinásobek zemské gravitace. V obou případech se ale jedná o maximum a krátkodobé zatížení. Z dlouhodobého hlediska by lidské tělo po dostatečném cvičení dokázalo fungovat s až 4,6× silnější gravitací, než je na Zemi.

Klepněte pro větší obrázekRozdělení známých exoplanet dle gravitace pod úrovní 5 G

Výzkum pomůže odfiltrovat nejideálnější exoplanety neboli planety, které jsou hledané jako potenciální možnost k osídlení lidskou populací.

Diskuze (55) Další článek: Vychází Ubuntu 21.10. Má nové aplikace i funkce, avšak krátký život