Vědci zrekonstruovali některé biochemické procesy, díky nimž na Zemi mohly vzniknout rané formy života

Odborníci z University of Duisburg-Essen se domnívají, že se jim podařilo zrekonstruovat část biochemických procesů, díky nimž na naší planetě možná vznikly rané formy života. Jejich práce může vrhnout nové světlo na tzv. prebiotickou evoluci.

Tým se pokusil napodobit drsné podmínky, které před cca 3,8 miliardami let panovaly hluboko v zemské kůře. A právě za nich prý během dvou týdnů dokázal vytvořit a zničit cca 1500 generací vezikul, tedy jednoduchých biologických struktur podobných buněčné membráně.

Nejzajímavější ovšem je, že některé vezikuly byly odolnější než jiné – a to díky absorpci určitých proteinových prekuzorů, které jim poskytly konkurenční výhodu. Byly stabilnější, menší a jejich membrány se staly o něco propustnějšími. Tyto vlastnosti se navíc „dědily“.

Strategie přežití?

„Došli jsme k závěru, že tímto způsobem mohou vezikuly kompenzovat destruktivní tlak. Chcete-li, lze to označit za strategii přežití,“ uvedl chemik Christian Meyer.

Meyer a jeho kolegové tvrdí, že vezikuly se nakonec mohly stát dostatečně stabilními na to, aby se při erupcích gejzírů dostali na povrch.

Připomeňme, že právě prostorové oddělení, kompartmentace, je z hlediska prebiotické evoluce jednou z vůbec nejdůležitějších věcí. Semipermeabilní membrány umožňují hromadění produktu nějaké konkrétní reakce a tím další vývoj. Ty, které můžeme vidět v buňkách současných organismů, jsou však složeny ze značně komplikovaných (a navíc nezřídka různě pozměňovaných) molekul.

Titulní ilustrační foto: eLife - the journal, CC BY 2.0