Velká eliptická galaxie v Kentaurovi trpí srdeční arytmií

• Problémy s nepravidelným tepem srdce mají i v cizích galaxiích
  • Jednou z nich je i eliptická galaxie NGC 4696, přezdívaná „kosmický otazník“
  • V této galaxii se nachází supermasivní černá díra, která připomíná srdce

Jak je vidět, problémy s nepravidelným tepem srdce mají i v cizích galaxiích. Nedávno to zjistila americká vesmírná rentgenová observatoř Chandra, společně s dalšími teleskopy, když sledovali supermasivní černou díru v srdci velké eliptické galaxie NGC 4696, přezdívané „kosmický otazník“ a vzdálené asi 145 milionů světelných let, která sedí ve středu kupy stovek galaxií v Kentauru a tvoří její dech beroucí dominantu.

Supermasivní černá díra galaxie NGC 4696 je sice jako všechny černé díry skrytá našim zrakům, ale astrofyzici mohou pozorovat, jak působí na své okolí. Tato monumentální černá díra jim připomíná srdce galaxie, které mohutně tepe a pohání kosmický materiál i energii směrem do galaxie a pak i dál do okolního vesmíru.

Jeremy Sanders z institutu Max Planck Institute for Extraterrestrial Physics v německém Garchingu a jeho spolupracovníci pečlivě analyzovali data teleskopu Chandra, společně s pozorováními radioteleskopu Karl G. Jansky Very Large Array a Hubbleho vesmírného teleskopu, a dospěli k závěru, že supermasivní černá díra galaxie NGC 4696 vyvrhuje hmotu a energii opakovaně, jako když tluče srdce.

Tyto výtrysky vytvářejí ohromné prázdné prostory v nezměrných oblacích horkého plynu, který vyplňuje prostor mezi galaxiemi kupy v Kentauru. Výtrysky se táhnou na desítky tisíc světelných let a rovněž odpalují sonické třesky, které jsou podobné aerodynamickým třeskům při překonání rychlosti zvuku rychlými letadly.

Sanders s kolegy odhadují, že supermasivní černá díra tepe jednou za pět až deset milionů let. Kromě ohromně velké časové škály se od lidského srdce liší ještě v tom, že netepe úplně pravidelně. Jako by eliptická galaxie NGC 4696 měla srdeční arytmii.

Také zjistili, že dotyčná černá díra během svým „tepů“ vyvrhuje hmotu, která obsahuje zvýšené množství těžších prvků, které ve vesmíru běžně vznikají v explozích supernov. Energie vyvrhovaná černou dírou zase brání ohromnému množství okolního horkého plynu vychladnout. Tím pádem ve svém okolí zamezí vzniku mnoha nových hvězd, které by se jinak objevily v mračnech chladného mezihvězdného plynu.

Zdroj: NASA/Chandra X-ray

Váš názor Další článek: Oracle se snaží rychle inovovat, staví startupové prostředí v rámci společnosti

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Černé díry, Galaxie, Černá díra, První supernova, Těžký prvek, Arytmie, Výtrysk, Mezihvězdný prostor, Max Planck, Nová hvězda, Horký plyn, Max Planck Institut, Rychlost zvuku, Srdeční arytmie, Srdeční tep, Planck, Dech beroucí, Max Planck Institute, Ohromné množství, Chandra, Rychlý let, Galax

Hardcore akce Sekiro byla dohrána se zavázanýma očima. Zvládnete to také?

Jakoby nestačilo, že na hru celou dobu nekoukal, on ji ještě ke všemu dokázal odehrát za méně jak 2 hodiny!

Radek Wunderlich
Streamování herSekiro: Shadows Die Twice

Už nikdy nekopírujte a nevkládejte příkazy z webových stránek – můžete tak ohrozit Windows i Linux

** Kopírujete někdy příkazy z webových stránek? ** Pak byste toho měli hodně rychle nechat! ** Můžete totiž zkopírovat škodlivý kód

Mexické drogové kartely používají drony s malými bombami. Odhození a zásah rovnou nafilmují

** Mexické drogové kartely využívají pozoruhodné nekonvenční zbraňové systémy ** Patří mezi ně rovněž drony v mnoha podobách ** Nedávno zveřejněné video zachycuje útok dronu shazujícího malé bomby

MexikoDrogyZbraně

Tiché updaty na pozadí. Google nově eviduje seznam změn u Aktualizací služeb systému Android

** Velké aktualizace a updaty zabezpečení nejsou všechno ** Google dokáže Androidy v tichosti aktualizovat na dálku ** Děje se tak díky tzv. Aktualizacím služeb systému. Víte, kde je najít?

UpdateAndroid
Pitva Samsungu Galaxy Z Fold2. Vnitřnosti ohebného telefonu, to je technologický koncert

Skládací telefony jsou stále docela nové a drahé, takže se nepoštěstí narazit na kus k popravě každý den. Tento má zničený vnitřní displej, ale jinak je funkční. Tak se pojďme podívat, jak to Samsung uvnitř vyřešil.

Ohebný displejSamsungPitva