Velká rudá skvrna Jupiteru je kanibal: Požírá menší bouře

Jak se zdá, nejslavnější bouře ve Sluneční soustavě je ve skutečnosti vrcholový predátor. A kanibal k tomu. Velkou rudou skvrnu na Jupiteru, čili gigantickou anticyklónu v horních vrstvách atmosféry plynného obra, obklopuje celá řada záhad.

Nevíme, jak vznikla, jak přesně funguje, ani proč mění svou barvu, tvar i velikost. Uvnitř skvrny bouří vichry, jejichž rychlost může dosahovat podle některých údajů až 640 kilometrů za hodinu.

Velkou rudou skvrnu pozorujeme nepřetržitě od konce 19. století. Podle astronomů se za tu dobu dost scvrkla. Původně, kolem roku 1870 měla průměr 40 tisíc kilometrů. Dnes její velikost činí „pouhých“ 16 tisíc kilometrů. Přesto je neustále větší než planeta Země, jejíž průměr činí zhruba 12 700 kilometrů.

Proč se Velká rudá skvrna zmenšuje?

Astronomové si nejsou jistí, proč se Velká rudá skvrna zmenšuje. Jednu z možností podle nich představují kolize s menšími bouřemi, kterých se v atmosféře Jupiteru objevuje celá řada.

Agustín Sánchez-Lavega ze španělské Basque Country University a jeho kolegové prozkoumali, jak to vlastně se srážkami bouří na Jupiteru je. Použili k tomu snímky pořízené mezi lety 2018 a 2020 Hubbleovým vesmírným dalekohledem, americkou meziplanetární sondou Juno a amatérskými astronomy ze Země.

Sánchez-Lavega a spol. na těchto snímcích vystopovali celou řadu případů, kdy se Velká rudá skvrna setkala s menšími anticyklónami. Anticyklóny se přitom otáčejí kolem oblasti vysokého atmosférického tlaku, zatímco cyklóny, jako například hurikány, kolem oblasti nízkého tlaku.

Ukázalo se, že Velká rudá skvrna při takovém setkání menší anticyklónu pohltí. Zůstane po ní jen pár skvrnek na okraji rudé skvrny. Paradoxně se právě po takové události Velká červená skvrna scvrkne. Jak ale autoři studie zjistili, je to vždy jen takové malé zhubnutí, které se neprojeví v celé hloubce Velké rudé skvrny.

Badatelé dospěli k závěru, že tyto události zřejmě nejsou pro Velkou rudou skvrnu destruktivní. Spíše dochází k tomu, že na velkou anticyklónu přejde energie z té menší. Kanibalské choutky tím pádem asi udržují Velkou rudou skvrnu při životě.

Titulní foto: Kevin Gill from Los Angeles, CA, United States, CC BY 2.0
Diskuze (5) Další článek: Astronom Seth Shostak: „Mimozemšťany najdeme do roku 2036.“

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Jupiter, Sluneční soustava, Hubble, United States, Kevin Gill, Velikost, Bouře, Celá řada, Kanibal, Astronom, Los Angeles, Kilometr, Skvrna, Juno

Skvělý parťák k notebooku. Test prohnutého VA monitoru Philips 34E1C5600

Ideální monitor k notebooku pro videokonference, k večeru po práci si na něm užijete seriály, filmy i hry.

PhilipsMonitoryTesty