Velmi masivní hvězdy možná nevybuchují jako supernovy, ale tiše implodují do černé díry

• Mnozí si myslí, hvězdy, které jsou těžší než asi 10 Sluncí zakončí svou „kariéru“ explozí supernovy
  • Podle nového výzkumu to ale tak docela neplatí
  • Vědci k tomuto zjištění dospěli zajímavou oklikou

Mnozí si myslí, že všechny hvězdy, které jsou těžší než asi 10 Sluncí, a zároveň nepatří k extrémním megahvězdám, zakončí svou hvězdnou „kariéru“ impozantní explozí supernovy. Podle nového výzkumu to ale tak docela neplatí.

Masivní hvězdy končí svůj aktivní život zhroucením jádra. K tomu dojde, když fúzní procesy v nitru takové hvězdy spotřebují lehčí prvky a dostanou se k železu.

Železem počínaje totiž jaderná fúze energii nevytváří, ale naopak spotřebovává. V té chvíli ve hvězdě ustane přísun energie, která působí proti silám gravitace a udržuje hvězdu při životě. V důsledku toho se zhroutí jádro hvězdy, která pak následně exploduje jako supernova.

Podle tradičních modelů tento osud čeká hvězdy o hmotnosti větší než 10 Sluncí a menší než 40 až 50 Sluncí. Těžší hvězdy, které jsou už velmi vzácné, by měly přímo zkolabovat do černé díry, bez supernovy. Extrémně těžké a neméně vzácné hvězdy o hmotnosti kolem 150 Sluncí možná explodují jako hypernovy, mechanismus jejich explozí by ale měl být jiný než u klasických supernov.

Doznají naše představy u supernovách podstatné změny?

Mezinárodní tým odborníků zjistil, že uvedený horní limit pro supernovy se zhroucením jádra (tj. 40 až 50 Sluncí) je zřejmě mnohem níže, než jsme si mysleli.

Dospěli k tomu zajímavou oklikou, při výzkumu obsahu chemických prvků ve dvojicí splývajících galaxií, která je dohromady označovaná jako Arp 299. Nachází v souhvězdí Velké Medvědice, ve vzdálenosti asi 134 milionů světelných let.

Kvůli splývání galaxií v této oblasti bouřlivě vznikají nové hvězdy a odpaluje se tam mnoho supernov. Vědci předpokládají, že supernovy v Arp 299 významně ovlivňují přítomnost těžších chemických prvků. Výzkum odhalil, že poměr železa a kyslíku tam je mnohem nižší než na Slunci a také mnohem nižší, než kolik pro takovou situaci předpovídají tradiční modely supernov.

Když to badatelé spočítali, zjistili, že k pozorovanému množství železa dospějí, pokud v modelech jako horní limit hmoty hvězdy pro supernovu se zhroucením jádra nastaví cca 23 až 27 Sluncí. Pokud se jejich výsledky potvrdí, znamenalo by to podstatnou změnu našich představ o supernovách.

Diskuze (3) Další článek: Sledujte start rakety Falcon 9 s další várkou satelitů Starlink

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Slunce, Supernova, Černé díry, Jádro, Oklika, Kariéra, Černá díra, Železo, Velká Medvědice, ARP, Hvězda, Exploze

Jak na Snapseed. Je to neuvěřitelné, ale nejlepší aplikace na úpravu fotek v mobilu je stále zdarma

Mobilní telefony mají tu výhodu, že jsou neustále při ruce a snadno s nimi vyfotografujete jakýkoli moment. Nevýhodou je, že pak máte telefon plný fotek.

FotkyMobilní aplikace
25 nejlepších filmových parodií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

Filmové parodie jsou divácky velmi vděčné a mezi filmaři oblíbené. Tvůrci v nich mohou totiž zcela beztrestně vykrádat cizí díla a v jejich nápodobě popustit uzdu své fantazii. Vybrali jsme nejlepší zahraniční i české parodie.