Scope Atmoz. Takhle vypadá zařízení instalované na náboji předního kola. Šipka ukazuje na rozostřenou hadičku, která vede vzduch k ventilku. obr: Scope

Scope Atmoz. Takhle vypadá zařízení instalované na náboji předního kola. Šipka ukazuje na rozostřenou hadičku, která vede vzduch k ventilku. | obr: Scope

Senzor ve ventilku změří tlak uvnitř pneumatiky a předá informaci do cyklopočítače. Někde poblíž je ovladač, pomocí kterého může jezdec tlak měnit. obr: Scope

Senzor ve ventilku změří tlak uvnitř pneumatiky a předá informaci do cyklopočítače. Někde poblíž je ovladač, pomocí kterého může jezdec tlak měnit. | obr: Scope

Závod Paříž-Roubaix, Peklo severu. Dovedete si představit, že v takovém terénu pojedete s pneumatikou o šířce 25 mm? Právě tady má být výhoda Scope Atmoz největší. obr: Scope

Závod Paříž-Roubaix, Peklo severu. Dovedete si představit, že v takovém terénu pojedete s pneumatikou o šířce 25 mm? Právě tady má být výhoda Scope Atmoz největší. | obr: Scope

Scope Atmoz, screenshot z teaseru. obr: Scope

Scope Atmoz, screenshot z teaseru. | obr: Scope

Scope Atmoz na zadním náboji. Nic pohledného, ale tady jde především o funkci. obr: Scope

Scope Atmoz na zadním náboji. Nic pohledného, ale tady jde především o funkci. | obr: Scope

obr: Scope

obr: Scope

14
Fotogalerie

Ventilky na kolo za 100 tisíc. Regulace tlaku při jízdě pomůže závodníkům k lepším časům. Oživeno: máme fotky

Oživeno 17. dubna 2022 | Dnes se jede závod Paříž–Roubaix a výrobce při této příležitosti ukázal, jak jeho zařízení vypadá. Začal ho také prodávat za 3 998 eur v černé, nebo modré variantě. Vzduchový rezervoár na náboj je větší, než jsme z prvních fotek čekali. Podívejte se do galerie.

A.jpg
V levé části jsou nádržky na natlakovaný vzduch, které se umístí na náboje kol. Na řídítkách jsou vidět bezdrátové ovladače tlaku

V neděli se jede klasický cyklistický závod Paříž-Roubaix. Kvůli jarnímu termínu, nevyzpytatelnému počasí, dlážděným úsekům a častému střídání povrchů je proslulý svou náročností na techniku. Ne nadarmo se mu přezdívá Peklo severu. Tým DSM právě zde nasadí technologii Scope Atmoz, která má eliminovat některé z pekelných aspektů závodu.

Scope Atmoz umožňuje jezdcům ovládat tlak v pneumatikách za jízdy. Na nábojích kol je část obsahující zásobník vzduchu. Od něj vede hadička k ventilku, který měří tlak v bezdušové pneumatice. Informace se bezdrátově dostane do cyklopočítače na řídítkách, vedle umístěným ovladačem zadá jezdec novou hodnotu. Ta se přenese do ventilku, který se postará o upuštění vzduchu z pneumatiky, nebo ze zásobníku do pneumatiky.

K čemu je to vlastně dobré? Na kostkách a nerovném povrchu obecně potřebují cyklisté měkčí pneumatiku kvůli přilnavosti a komfortu (ale nesmí být příliš měkká, aby ji ráfkem neprosekli o některou z tisíců hran). Naopak na hladkém úseku je žádoucí co nejvyšší tlak, aby se snížil valivý odpor. Výrobce tvrdí, že podhuštěná pneumatika na hladkém povrchu stojí jezdce až 30 wattů. To už je nezanedbatelný výkon, který hravě vynahradí hmotnost celého zařízení.

Vývoj zařízení trval dva roky, teď výrobce vše směřuje právě k závodu Paříž-Roubaix. Odstartuje prodej, zveřejní další podrobnosti a fotky (v současné chvíli nevíme, jak vypadá ventilek, ani ovladač, v galerii je pár nepříliš vypovídajících snímků středové komponenty). Scope Atmoz bude stát 4 000 eur, tedy téměř 100 tisíc korun. Technologie prošla testovacím procesem mezinárodní cyklistické unie UCI a o víkendu se dočká prvního závodního nasazení.

Via Cyclingnews

Určitě si přečtěte

Články odjinud