Vesmírná detektivka: Astromové pátrají, odkud pochází mezihvězdný návštěvník ʻOumuamua

• ʻOumuamua od svého objevu dráždí vědce a vyvolává spoustu otázek
  • Jednou z nich je i ta, odkud vlastně pochází
  • Odborníci nyní vytipovali několik hvězdných systémů, které by mohly být jeho domovem

Objekt ʻOumuamua je slabě aktivní kometa a zároveň první mezihvězdný návštěvník, kterého jsme spolehlivě detekovali na cestě Sluneční soustavou.

ʻOumuamua má velmi protáhlý tvar o rozměrech asi 230 krát 35 metrů a temně červenou barvou, kterou se podobá našim domácím objektům ve vnější části Sluneční soustavy. Tahle mezihvězdná kometa krátce po svém objevu 19. října 2017 proletěla kolem Slunce, a teď už se od nás opět vzdaluje do hlubin okolního vesmíru.

Od svého objevu ʻOumuamua dráždí vědce a vyvolává spoustu otázek. Co je vlastně zač? Proč má tak zvláštní tvar? A odkud vlastně pochází? Pokud jde o tu poslední otázku, Coryn Bailer-Jones z německého institutu Max-Planck-Institut für Astronomie (MPIA) v Heidelbergu a jeho spolupracovníci ve své nové vědecké studii přesvědčivě vytipovali několik hvězdných systémů, které by mohly být domovem zvláštního mezihvězdného poutníka.

Badatelé nejprve z dat, která se nám podařilo o objektu ʻOumuamua nasbírat při jeho průletu Sluneční soustavou, určili pravděpodobnou trajektorii dřívějšího letu objektu vesmírem. Poté Bailer-Jones a spol. použili ohromný balík dat, který již vytvořila evropská vesmírná observatoř Gaia, a snažili se s jeho pomocí zjistit, odkud by kometa ʻOumuamua mohla pocházet.

Na základě těchto dat mohli nejen určovat místo původu objektu, ale také propočítat, jak mohly okolní hvězdy a jejich gravitace ovlivnit dráhu letu objektu ʻOumuamua vesmírem.

Čtyři možnosti

Když dali všechny dostupné informace dohromady, tak dospěli ke čtyřem možným hvězdným systémům, odkud k nám mezihvězdný návštěvník mohl přiletět. Je to červený trpaslík HIP 3757, hvězda podobná Slunci HD 292249, a pak ještě dvě další hvězdy, které ještě nemají pořádné označení.

Astronomové věří, že ʻOumuamua musí pocházet z hvězdného systému, v němž je nejméně jeden plynný obr. Právě gravitace veliké planety totiž mohla mezihvězdného návštěvníka „vykopnout“ z domovského systému a vyslat ho na dalekou cestu vesmírem. U zmíněných hvězd zatím žádné planety neznáme, to se ale může v budoucnosti změnit.

Diskuze (10) Další článek: Apple dal do iOS 12 funkci pro rodiče, aby mohli dětem omezit čas na hraní her. Děti už přišly na to, jak to obejít

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Slunce, Sluneční soustava, Komety, Poslední otázka, Daleká cesta, Objekt, Červená barva, Okolní vesmír, Protáhlý tvar, Max Planck Institut, Plynný obr, Zvláštní tvar, Objev, Návštěvníci, Červený trpaslík, Heidelberg, Ohromný balík, Vnější část, Podobná hvězda, Kometa, Trajekt, Detektivka

Recenze hry Mario + Rabbids: Sparks of Hope. Na pohled jednoduchá tahovka, která nabízí spoustu možností

Ubisoft podruhé dostal do rukou licenci na Maria, kterou opět zkombinoval s šílenými králíky. Jak se vydařilo pokračování jejich tahové strategie?

Mario + Rabbids: Sparks of HopeNintendo SwitchRecenze
Při hraní her si vybíjejte frustraci jinak. Nejvýkonnější smartphone současnosti totiž snadno přeložíte vejpůl

** Asus má i letos nejvýkonnější herní smartphone na trhu ** Konstrukčně se však od loňska nic nezměnilo ** Telefon snadno přeložíte v půli jako skládací véčka

JerryRigEverythingHerní mobily
Programování elektroniky: Dotykový kiosek s LCD i černočerným AMOLEDem

** Výkladní skříní každé chytré domácnosti je dotykový pultík ** Dnes si ukážeme, jak ho postavit na Raspberry Pi ** Pro srovnání použijeme 7" LCD a 5,5" AMOLED

Pojďme programovat elektronikuRaspberry Pi
Wear OS 2 pomalu zavírá krám. Po resetu nefungují poznámky ani Google Mapy, a brzy bude hůř

** Google připravil novou verzi aplikací Google Map a Google Keep ** Pokud si resetujete Wear OS 2 hodinky, už je nesputíte ** Je to jen čirá náhoda, nebo taktika, jak vás přimět k upgradu?

Google MapyWear OS