Vesmírný dalekohled Jamese Webba detekoval vodní páru v blízkosti kamenné exoplanety

Vesmírný dalekohled Jamese Webba (JWST) detekoval vodní páru v blízkosti kamenné exoplanety zvané GJ 486 b. Minulý týden to oznámil Space Telescope Science Institute.

Jde o překvapivý objev, který vyvolává celou řadu otázek. Je totiž vysoce nepravděpodobné, že by podobná exoplaneta disponovala atmosférou.

GJ 486 b oběhne kolem své hostitelské hvězdy za cca 1,5 pozemského dne, což znamená, že je příliš blízko na to, aby se nacházela v její obyvatelné zóně (tedy v oblasti, kde by se teoreticky mohla vyskytovat kapalná voda).

Velký průlom?

Její povrchová teplota se může pohybovat kolem 425 stupňů Celsia, takže mnozí odborníci se domnívají, že dotyčná vodní pára spíše pochází z mnohem chladnější hostitelské hvězdy.

Pokud tomu však tak není, potom... „Vodní pára v atmosféře na horké kamenné planetě by představovala velký průlom pro vědu o exoplanetách,“ uvedl Kevin Stevenson z Johns Hopkins University.

JWST naštěstí již brzy dostane příležitost prozkoumat GJ 486 b podrobněji, pomocí více svých vědeckých nástrojů. A právě to nám podle Stevensona poskytne konečnou odpověď na otázku, zda atmosféru má či nikoliv.

Váš názor Další článek: Search Labs: Generativní AI pronikne i do klasického vyhledávače Google. Ani nebudete muset otevírat Barda