Vesmírný teleskop Kepler odhalil nový typ supernovy!

• Americký vesmírný teleskop Kepler se proslavil početnými úlovky exoplanet, ale pozoruje i jiné věci
  • Vědcům se s jeho pomocí nedávno podařilo poprvé pořádně pozorovat a popsat doposud neznámý typ supernovy
  • Exploze těchto supernov oslnivě září velmi krátkou dobu (sotva týdny)

Americký vesmírný teleskop Kepler se proslavil početnými úlovky exoplanet. Pozoruje ale i jiné věci. Týmu Australské národní univerzity (ANU) se nedávno s jeho pomocí podařilo poprvé pořádně pozorovat a popsat doposud neznámý typ supernovy.

Exploze supernov se odehrávají buď ve chvíli, kdy na sebe bílý trpaslík nabalí velké množství hmoty (od hvězdného partnera nebo při splynutí s jiným tělesem) anebo při zhroucení masivní hvězdy. Tradiční exploze supernov se náhle objeví a pak postupně vyhasínají, což trvá celé měsíce.

Astronomové ale už před časem zachytili zvláštní a vzácné exploze supernov, které oslnivě září sotva týdny. Tyto exploze dostaly označení Fast Evolving Luminous Transients (FELT) a vědci si s nimi nevěděli rady. Klasické modely exploze supernovy totiž takové exploze nedovedou vysvětlit. Problém byl také v tom, že tyto exploze byly zatím vždy objeveny pozdě, až v době, kdy jejich záře značně pohasla.

Brad Tucker a jeho kolegové teď měli před časem možnost sledovat explozi tohoto typu, která dostala označení KSN 2015K. S pomocí teleskopu Kepler se jim podařilo zachytit prakticky celý průběh exploze. Hvězda explodovala a největší jasnosti dosáhla za 2,2 dne.

To je asi osmkrát dříve než u běžných supernov typu Ia. Na polovinu této maximální jasnosti pak pohasla za dalších 6,8 dní, přičemž tradičním supernovám to trvá měsíce.

Tucker s kolegy jsou přesvědčeni, že příčinou tak rychlého vývoje exploze KSN 2015K i dalších supernov typu FELT je to, že exploduje hvězda obklopená hustým kokonem plynu a prachu. Když kinetická energie, uvolněná při explozi supernovy, udeří do takového kokonu, tak se prakticky veškerá energie přemění na záření. Právě proto supernovy FELT září jen po tak krátkou dobu.

Stále ovšem zůstává záhadou, proč hvězdy, které explodují jako supernova FELT, těsně před samotnou explozí vyvrhují ohromné množství materiálu, z něhož pak vznikne zmíněný kokon. Podle Tuskera musela hvězda vytvořit kokon jen asi pouhý rok před explozí KSN 2015K.

Po explozi supernovy FELT pravděpodobně zůstane ve vesmíru buď černá díra anebo neutronová hvězda, přičemž by mohlo jít o nějaký neobvyklý typ neutronové hvězdy, například s nezvykle velkou hmotností.

Ilustrační foto: NASA

Váš názor Další článek: Microsoft zakáže nadávání a nahotu. Ve většině svých služeb

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Dalekohledy, Supernova, Záhady, Kokon, Neutronová hvězda, Černá díra, Společník, Masivní hvězda, Pouhý rok, KSN, SUP, Celý průběh, Rychlý vývoj, Bílý trpaslík, Klasický model, Krátká doba, Felt, Nový typ, Vesmírný teleskop, Kepler, Celý měsíc, Ohromné množství, Dalekohledy na Heureka.cz

Vybíráme nejlepší tlačítkové mobily pod stromeček. Některé zvládnou i WhatsApp

** Klasické tlačítkové mobily se staly okrajovou záležitostí ** Někomu ale k používání stále bohatě postačují ** Z nabídky dostupných modelů vybíráme 15 nejlepších

Jan Láska
Nákup a ceny

Recenze hry Pokémon Shining Pearl. Remake čtvrté generace, který nepřekvapí

Nová generace je zatím v nedohlednu, a tak nám Nintendo letos nadělilo předělávku dvojice dílů čtvrté generace pokémonů.

Pokémon Brilliant Diamond & Shining PearlNintendo SwitchRecenze

Recenze hry Hot Wheels Unleashed. Připravte se na vřískot plastových kol!

Populární dětská hračka se snaží oslovit i dospělé publikum. Nová závodní hra nabízí divoké závody, které nic neodpouští a snadno se stanou návykovými.

Vojtěch Matušinský