Větry na okrajích Velké rudé skvrny na Jupiteru zrychlují. Hubbleův dalekohled ale vidí jen horní část bouře

Bouřkové větry na vnější straně tzv. Velké rudé skvrny, tedy gigantické anticyklóny v horních vrstvách atmosféry planety Jupiter, mezi lety 2009 a 2020 zrychlily o 8 %. Plyne to z pozorování realizovaných pomocí Hubbleova vesmírného dalekohledu.

„Protože na Jupiteru nemáme letadlo sledující bouře, nemůžeme měřit větry nepřetržitě přímo na místě,“ uvedla badatelka Amy Simon z Goddard Space Flight Center.

„Hubble je jediný teleskop, který má takové časové pokrytí a prostorové rozlišení, že dokáže zachytit větry Jupitera v těchto detailech.“

Z dostupných informací plyne, že některé větry na obvodu Velké rudé skvrny dosahovaly rychlostí až přes 640 kilometrů v hodině. Proč tomu ale tak je, resp. co přesně se na Jupiteru odehrává?

Jak vysvětlil hlavní výzkumník Michael Wong z University of California, zodpovědět tuto otázku není vůbec snadné, protože Hubble „nemůže příliš dobře vidět spodní část bouře“.

„Vše pod vrcholy mraků je v datech neviditelné. Jde však o zajímavý údaj, který nám může pomoci pochopit, co Velkou červenou skvrnu napájí a jak si svou energii udržuje“, dodal Wong.

Titulní foto: Kevin Gill from Los Angeles, CA, United States, CC BY 2.0

Diskuze (5) Další článek: Trhliny v ISS jsou vážný problém, říká bývalý astronaut, který stanici pomáhal budovat

Témata článku: Vesmír, Výzkum, NASA, Astronomie, Jupiter, Počasí, Hubble, Atmosféra, Okraj, Bouře, Horní část, United States, Dalekohled, Kevin Gill, Los Angeles, Skvrna, Vítr

Herní filosofie: hraní napříč časem aneb z gaučů do online světa

Od diskety po Game Passy, aneb jak se mění obraz herní scény.

Ladislav Novák