Právě proběhl start rakety Falcon 9 společnosti SpaceX. A opět to byla úchvatná podívaná. Startovalo se v noci a takto raketa vypadala pět sekund před startem.

Právě proběhl start rakety Falcon 9 společnosti SpaceX. A opět to byla úchvatná podívaná. Startovalo se v noci a takto raketa vypadala pět sekund před startem.

Tři sekundy do startu.

Tři sekundy do startu.

Zážeh! Pod raketou se rozpoutává peklo. Tentokrát startuje klasický Falcon 9, není to tedy velká raketa se třemi tubusy jako byla posledně Falcon Heavy, ale i tak je síla devíti motorů Merlin ohromující.

Zážeh! Pod raketou se rozpoutává peklo. Tentokrát startuje klasický Falcon 9, není to tedy velká raketa se třemi tubusy jako byla posledně Falcon Heavy, ale i tak je síla devíti motorů Merlin ohromující.

Start! Vše proběhlo bez jakéhokoli zádrhelu.

Start! Vše proběhlo bez jakéhokoli zádrhelu.

Raketa se odpoutala od země i se svým nákladem, kterým je trojice satelitů. Tím hlavním je satelit PAZ, který si nechalo na oběžnou dráhu vynést Španělské ministerstvo obrany. Další dva mikrosatelity jsou ale mnohem zajímavější. Ty totiž patří SpaceX a patří k novému projektu satelitního internetu.

Raketa se odpoutala od země i se svým nákladem, kterým je trojice satelitů. Tím hlavním je satelit PAZ, který si nechalo na oběžnou dráhu vynést Španělské ministerstvo obrany. Další dva mikrosatelity jsou ale mnohem zajímavější. Ty totiž patří SpaceX a patří k novému projektu satelitního internetu.

Tentokrát nebyla v plánu záchrana prvního stupně. Ten už mimochodem jednou ve vesmíru byl, ale tentokrát spadne přímo do oceánu

Tentokrát nebyla v plánu záchrana prvního stupně. Ten už mimochodem jednou ve vesmíru byl, ale tentokrát spadne přímo do oceánu

Nově se ale SpaceX pokusí zachránit aerodynamické kryty rakety, což je další drahá součást, která by při opakovaném využití snížila náklady na start. Aerodynamické kryty jsou ploché vnější součásti, které nově dostaly malé tryskové motory pro manipulaci a postupně by měly de facto doplachtit až k hladině oceánu, kde na ně čeká loď.

Nově se ale SpaceX pokusí zachránit aerodynamické kryty rakety, což je další drahá součást, která by při opakovaném využití snížila náklady na start. Aerodynamické kryty jsou ploché vnější součásti, které nově dostaly malé tryskové motory pro manipulaci a postupně by měly de facto doplachtit až k hladině oceánu, kde na ně čeká loď.

Na tomto snímku už raketa prošla nekritičtějším bodem maximálního dynamického zatížení.

Na tomto snímku už raketa prošla nekritičtějším bodem maximálního dynamického zatížení.

A jsme skoro nahoře - v této fázi už probíhá zážeh vakuového motoru, která náklad navede na požadovanou oběžnou dráhu 520 km nad zemí

A jsme skoro nahoře - v této fázi už probíhá zážeh vakuového motoru, která náklad navede na požadovanou oběžnou dráhu 520 km nad zemí

A zde už je odhalený náklad po odhození aerodynamických krytů

A zde už je odhalený náklad po odhození aerodynamických krytů

Vpravo pohasínající motor, vlevo se vzdaluje odhozený kryt. Poprvé se je pokusí SpaceX zachránit. Jedná se totiž o mimořádně odolný (a drahý) materiál, který je náročný na výrobu. Pokud se ho podaří zachránit a recyklovat, bude to znamenat značnou úsporu peněz i času pro další starty.

Vpravo pohasínající motor, vlevo se vzdaluje odhozený kryt. Poprvé se je pokusí SpaceX zachránit. Jedná se totiž o mimořádně odolný (a drahý) materiál, který je náročný na výrobu. Pokud se ho podaří zachránit a recyklovat, bude to znamenat značnou úsporu peněz i času pro další starty.

A tohle už je obrázek z Instagramu Elona Muska. Přistání krytů nebylo zcela úspěšné, o pár stovek metrů totiž minuly záchytnou síť. Ale zde je jedna půlka, na které je vidět, že bez poškození přistála na hladině oceánu

A tohle už je obrázek z Instagramu Elona Muska. Přistání krytů nebylo zcela úspěšné, o pár stovek metrů totiž minuly záchytnou síť. Ale zde je jedna půlka, na které je vidět, že bez poškození přistála na hladině oceánu

Také Elon Musk potvrzuje, že kryt není nijak poškozen a posbírali zkušenosti, jak přistání příště udělat lépe.

Také Elon Musk potvrzuje, že kryt není nijak poškozen a posbírali zkušenosti, jak přistání příště udělat lépe.

Tentokrát startuje klasický Falcon 9, nebude to tedy velká raketa se třemi tubusy jako byla posledně Falcon Heavy, ale i tak to bude silný zážitek

Tentokrát startuje klasický Falcon 9, nebude to tedy velká raketa se třemi tubusy jako byla posledně Falcon Heavy, ale i tak to bude silný zážitek

Raketa už je připravena ke startu

Raketa už je připravena ke startu

Tentokrát startuje klasický Falcon 9, nebude to tedy velká raketa se třemi tubusy jako byla posledně Falcon Heavy, ale i tak to bude silný zážitek

Tentokrát startuje klasický Falcon 9, nebude to tedy velká raketa se třemi tubusy jako byla posledně Falcon Heavy, ale i tak to bude silný zážitek

Raketa na oběžnou dráhu vynese satelit Španělského ministerstva obrany. Zároveň ale ponese ještě vlastní sekundární náklad – dva mikrosatelity SpaceX na stavbu megalomanské internetové sítě Starlink

Raketa na oběžnou dráhu vynese satelit Španělského ministerstva obrany. Zároveň ale ponese ještě vlastní sekundární náklad – dva mikrosatelity SpaceX na stavbu megalomanské internetové sítě Starlink

Celá síť se bude skládat ze dvou vrstev satelitů, komunikujících na rozdílných frekvencích. Celkem jich bude 12 000!

Celá síť se bude skládat ze dvou vrstev satelitů, komunikujících na rozdílných frekvencích. Celkem jich bude 12 000!

Výš se bude pohybovat 4 425 umělých družic, které se usídlí 1 126 km nad zemským povrchem. Nižší vrstvu potom bude tvořit 7 518 satelitů ve výšce asi 320 km.

Výš se bude pohybovat 4 425 umělých družic, které se usídlí 1 126 km nad zemským povrchem. Nižší vrstvu potom bude tvořit 7 518 satelitů ve výšce asi 320 km.

Že první stupeň přežil, překvapilo i Elona Muska. Jeho další použití je sice nereálné, tento způsob přistání ale může být využitelný u startů s těžkým nákladem, který míří na vyšší oběžné dráhy Země. O tomto experimentálním přistání si můžete  přečíst samostatný článek . Foto: Elon Musk, SpaceX

Že první stupeň přežil, překvapilo i Elona Muska. Jeho další použití je sice nereálné, tento způsob přistání ale může být využitelný u startů s těžkým nákladem, který míří na vyšší oběžné dráhy Země. O tomto experimentálním přistání si můžete přečíst samostatný článek. | Foto: Elon Musk, SpaceX

Motory Merlin prvního stupně Falconu 9 Foto:  SpaceX ,  CC

Motory Merlin prvního stupně Falconu 9 | Foto: SpaceX, CC

Už je těsně na zemí. Foto: SpaceX

Už je těsně na zemí. Foto: SpaceX

Vyhořelý první stupeň v hangáru po letu

Vyhořelý první stupeň v hangáru po letu

Záběr z testování rakety v McGregoru v Texasu

Záběr z testování rakety v McGregoru v Texasu

Během testu prvního stupně

Během testu prvního stupně

Náklad na vršku Falconu 9

Náklad na vršku Falconu 9

Na fotografii je vidět startovací komplex 39A na Mysu Canaveral

Na fotografii je vidět startovací komplex 39A na Mysu Canaveral

Těsně po startu

Těsně po startu

Před přistáním vyhořelého prvního stupně

Před přistáním vyhořelého prvního stupně

První stupeň je po přistání na moři už v přístavu

První stupeň je po přistání na moři už v přístavu

Následují detaily z konstrukce startovacího komplexu 39A. Toto je mechanismus, který drží raketu na startovací rampě

Následují detaily z konstrukce startovacího komplexu 39A. Toto je mechanismus, který drží raketu na startovací rampě

Schodiště na jeden z ochozů

Schodiště na jeden z ochozů

Trysky systému rainbird zaplaví rampu těsně před zážehem vodou, která tlumí akustické vibrace a chrání raketu a náklad před poškozením

Trysky systému rainbird zaplaví rampu těsně před zážehem vodou, která tlumí akustické vibrace a chrání raketu a náklad před poškozením

Základy, o které se opírá transportér při vztyčování rakety

Základy, o které se opírá transportér při vztyčování rakety

Startovací komplex 39A na Mysu Canaveral při západu Slunce

Startovací komplex 39A na Mysu Canaveral při západu Slunce

Hangár, ve kterém se raketa sestavuje před startem

Hangár, ve kterém se raketa sestavuje před startem

Dva první stupně Falcon v hangáru

Dva první stupně Falcon v hangáru

První stupeň na pravé straně už jednou vyletěl

První stupeň na pravé straně už jednou vyletěl

Spodní strana masivního držáku, který musí udržet celou raketu

Spodní strana masivního držáku, který musí udržet celou raketu

Falcon 9 se připravuje k přesunu na startovací rampu

Falcon 9 se připravuje k přesunu na startovací rampu

Falcon 9 je už na rampě ve vertikální pozici

Falcon 9 je už na rampě ve vertikální pozici

Start! Falcon 9 vylétá ze startovacího komplexu 39A

Start! Falcon 9 vylétá ze startovacího komplexu 39A

Falcon 9 ve vertikální pozici na Vandenbergově letecké základně

Falcon 9 ve vertikální pozici na Vandenbergově letecké základně

Několik záběrů z přistání prvního stupně na plošině v moři

Několik záběrů z přistání prvního stupně na plošině v moři

První stupeň není žádné párátko, ale válec o výšce kolem čtyřiceti metrů

První stupeň není žádné párátko, ale válec o výšce kolem čtyřiceti metrů

Všechna přistání se nezdařila, v poslední době je ale úspěšnost velmi vysoká, až stoprocentní

Všechna přistání se nezdařila, v poslední době je ale úspěšnost velmi vysoká, až stoprocentní

Tři sekundy do startu.
Zážeh! Pod raketou se rozpoutává peklo. Tentokrát startuje klasický Falcon 9, není to tedy velká raketa se třemi tubusy jako byla posledně Falcon Heavy, ale i tak je síla devíti motorů Merlin ohromující.
Start! Vše proběhlo bez jakéhokoli zádrhelu.
Raketa se odpoutala od země i se svým nákladem, kterým je trojice satelitů. Tím hlavním je satelit PAZ, který si nechalo na oběžnou dráhu vynést Španělské ministerstvo obrany. Další dva mikrosatelity jsou ale mnohem zajímavější. Ty totiž patří SpaceX a patří k novému projektu satelitního internetu.
46
Fotogalerie

Více než 1500 satelitů Starlink možná bude obíhat v polovině původně plánované výšky

Orbita Země je doslova zahlcená odpadky. NASA v současné době eviduje více než půl milionu kusů takového smetí, z nichž mnohé se pohybují dostatečně rychle na to, aby mohly vážně poškodit kosmickou loď.

Projekt SpaceX zvaný Starlink – vypuštění téměř 12 000 komunikačních satelitů, které mají celé planetě zajistit širokopásmové připojení k internetu – tento problém z pochopitelných důvodů ještě zhorší.

Podle The Verge proto SpaceX napadlo, že více než 1 500 těchto satelitů by mohlo obíhat v polovině původně plánované výšky. Konkrétně řečeno: v cca 550 kilometrech.

Toto řešení má prý hned dvě výhody. Inkriminovaným zařízením nebude hrozit tak velké riziko kolize s odpadky a až doslouží, bude mnohem lehčí „poslat je do důchodu“. V uvedené výšce se o ně totiž automaticky postará zemská atmosféra (pomalu je vytlačí z oběžné dráhy).

Jelikož NASA uvádí, že průměrná životnost jednoho Starlink satelitu bude činit pouhých 5 let, určitě nejde o špatnou myšlenku.

„Je skvělé, že SpaceX uvažuje o důsledcích… Vypouštět satelity jen aby je mělo zničit stávající kosmické smetí, je špatná zpráva pro všechny. Zejména pokud se nacházíte na Mezinárodní vesmírné stanici,“ komentoval to Futurism.

Určitě si přečtěte

Články odjinud