Doprava | Policie | Indie

Více troubíte, déle si počkáte! Policie v indické Bombaji spojila semafory s hlukoměry

Více troubíte, déle si počkáte! Policie v indické Bombaji spojila semafory s hlukoměry

Indická policie zkouší řešit znečištění hlukem pomocí semaforů, na kterých zůstane svítit červená, pokud řidiči troubí. První testy se uskutečnily v Bombaji, čtvrtém nejrušnějším městě na světě podle indexu TomTom 2019. O zajímavém nápadu informuje Humza Aamir na serveru TechSpot.

Jedním z typických rysů indické dopravy je časté používání klaksonu. Aamir konstatuje, že zatímco ve světě se houkačka používá k varování, v Indii slouží „ke zprostředkování množství nerozluštitelných emocí.“ Staré přísloví říká, že pro řízení v Indii potřebujete jen čtyři věci: dobré auto, dobré oči, hodně štěstí a dobrý klakson.

Troubíte? Tak si na zelenou počkáte

Protože hluk ve velkých městech dosahuje nepříjemných hladin, přišla policie ve městě Bombaj s nesporně zajímavým nápadem, jak se s ním vypořádat. Vyšla přitom z faktu, že Indové s oblibou troubí při čekání na semaforech – chovají se, jako by měli pocit, že hlukem urychlí jejich přepnutí na zelenou.

V listopadu a prosinci bombajská policie nainstalovala na sloupy semaforu hlukoměry s panelem, zobrazujícím aktuální hladinu hluku. Pokud přístroj zaznamenal hluk vyšší než 85 decibelů, došlo k obnovení cyklu semaforu, takže červená svítila o to déle, oč více řidiči troubili. S výsledky experimentu se policie podělila na Twitteru.

V necelé dvě minuty trvajícím videu je na začátku zmíněn indický zvyk troubit na semafory. Následuje představení „trestného signálu“ v podobě prodloužení doby, po kterou bude svítit červená, jestliže hluk na křižovatce překročí stanovenou mez.

Následují záběry překvapených řidičů, kterým poměrně rychle dochází, co způsobuje prodloužení čekací doby. Těm méně chápavým pak pomáhá světelný panel s nápisem „Více troubíte, déle si počkáte!“ Video se na sociálních sítích setkalo s velkým ohlasem a začalo se virálně šířit.

Tak trochu to známe i my

„Experiment byl prováděn po dobu 15 minut denně na několika důležitých křižovatkách“, řekl policejní mluvčí zpravodajské stanici CNN s tím, že pokusy budou příští měsíc probíhat na deseti místech. Soudě z mediálního ohlasu přinesly první výsledky očekávané zlepšení situace. Policisté nyní přemýšlejí, jak semafory s hlukoměry nasadit ve velkoměstě se 20 miliony obyvateli.

Něco podobného mohou znát i čeští řidiči, byť v jejich případě semafory netrestají hluk, ale vysokou rychlost. Na mnoha místech naší země dnes najdete semafory, které neslouží k regulaci dopravy, ale jako represivní opatření – v případě, že se vůz blíží vyšší než povolenou rychlostí, ho donutí zastavit přepnutím na signál „Stůj!“

Diskuze (36) Další článek: Komunita si dělá legraci z Chromu. I na nejnabušenějším Macu Pro dokáže zabrat přes 1,4 TB operační paměti

Témata článku: Doprava, Automobily, Policie, Indie, CNN, Řidič, Semafor, Hluk, Přepnutí, Bombaj, Zajímavý nápad, Klakson


Určitě si přečtěte

Testy procesorů Intel Comet Lake pro desktopy jsou venku. Teď už je jasné, jakého dostaly Ryzeny soupeře

Testy procesorů Intel Comet Lake pro desktopy jsou venku. Teď už je jasné, jakého dostaly Ryzeny soupeře

** Embargo pro testy nových desktopových procesorů Comet Lake od Intelu skončilo ** Spousta recenzí a testů ukazuje výhody a nevýhody nových modelů ** Dokáží nové procesory konkurovat modelům od AMD?

Karel Javůrek | 47

Jak uložit dokument z Wordu, aby vydržel celé roky? Je to těžší než cesta na Mars

Jak uložit dokument z Wordu, aby vydržel celé roky? Je to těžší než cesta na Mars

** Jak uložit soubory, aby vydržely vnoučatům? ** A co kdyby měly přečkat celá staletí? ** Teď se o to pokouší GitHub a je to oříšek i pro lingvisty

Jakub Čížek | 118

Zapomeňte na kometu, české nebe každý den křižují mnohem zajímavější kousky

Zapomeňte na kometu, české nebe každý den křižují mnohem zajímavější kousky

** České nebe každý den křižuje hromada exotických letounů ** Na populární mapě Flightradar24 je ale nenajdete ** Jsou to vojenské letouny USA, UK a NATO

Jakub Čížek | 37