Virgin Orbit otestoval vypuštění rakety z Boeingu 747. Zážeh se povedl, pak došlo k anomálii

Společnost Virgin Orbit, spadající do impéria Virgin Group britského miliardáře Richarda Bransona, měla na pondělí naplánovaný důležitý test. Po více než 13 letech vývoje, testování a příprav měla být nad Tichým oceánem vypuštěna dvoustupňová orbitální raketa LauncherOne.

Raketu vynesl upravený Boeing 747 a první část celé akce proběhla přesně podle plánu. „LauncherOne si po uvolnění zachoval stabilitu a zažehli jsme první stupeň našeho motoru NewtonThree,“ chlubil se Virgin Orbit na sociální síti Twitter.

Po slibném začátku přišlo zklamání

Jenže velice záhy po zážehu následovalo zklamání: „V rané fázi letu došlo k anomálii,“ uvádí se v tweetu s tím, že důvody neúspěchu budou inženýři zjišťovat z nashromážděných dat. Největší otázkou nyní je, zda se jednalo o hardwarový, softwarový, nebo jiný problém.

Virgin Orbit si pochvaluje alespoň hladký průběh úvodní fáze celé akce, zejména pak bezproblémové uvolnění rakety z letadla. Viceprezident pro speciální projekty Will Pomerantz v rozhovoru uvedl, že uvolnění rakety proběhlo přesně podle plánu. Taktéž k zážehu došlo dle očekávání, což firma považovala za největší výzvu. Motor poté běžel „pár sekund“, než došlo k jeho poruše.

„První pohled na získaná data nám dává několik dobrých důvodů, proč zůstat optimisty,“ řekl Pomerantz. Nutno podotknout, že ještě před samotným testem chladil Virgin Orbit přílišná očekávání s tím, že primárním úkolem celé mise je získání dat. Očekávalo se, že LauncherOne dosáhne oběžné dráhy, což se však nakonec nestalo.

Chystají se další testy

Předchozí zkouška takto akční rozhodně nebyla – v jejím rámci se testoval pouze přelet Boeingu 747 přes Tichý oceán s raketou připevněnou k nosiči pod levým křídlem. Včerejší test tak byl vůbec prvním pokusem o zažehnutí motorů LauncheruOne.

Letoun se po vypuštění rakety úspěšně vrátil na letiště Mojave Air & Space Port, kde technici potvrdili, že při vypouštění rakety nedošlo k žádnému poškození. Virgin Orbit má nyní dostatek dat, o která se může opřít, a dychtivě se připravuje na další zkušební lety.

V plánu jsou tedy další testy, jejichž výsledkem by měly být levnější starty kosmické rakety s užitečným zatížením až 300 kilogramů na nízkou oběžnou dráhu Země. Předpokládaná cena jednoho startu se pohybuje kolem 12 milionů dolarů (cca 300 milionů korun), což je řádově méně ve srovnání s konvenčními raketami.

Diskuze (13) Další článek: Placení online bezpečněji a jednodušeji: Chrome se naučil ověřovat platby pomocí Windows Hello

Témata článku: Vesmír, Kosmonautika, Země, Twitter, Letadla, Raketa, Boeing, Virgin Galactic, Vesmírná turistika, Vypuštění, Launcher, Tichý oceán, Data, Vypuštění rakety, LauncherOne, Virgin Group, Test, Virgin orbit, Richard Branson, Anomálie, Orb, Zážeh, Uvolnění, Branson

Japonský obrněnec. Test barevné LED tiskárny OKI C650

Barevná laserová/LED tiskárna od japonské společnosti OKI najde využití především v kancelářích. Na robustní a zároveň kompaktní LEDce můžete tisknout na řadu různých formátů, od obálky až po půl druhého metru dlouhý banner.

OKITiskárnyTesty