Vláda preferuje trvalý standardní čas, letní by se zrušil. Odborníci souhlasí

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 124

Názory k článku

28. 03. 2022 21:51

Profesí jsem jaderný fyzik (nyní důchodce). Mám i praxi z odborů i vedení oddělení.
Co s letním časem atd. - návrh
Státy v EU se nejsou schopny dohodnout, jaký čas má platit celoročně. Podle mne špatně formulují otázku.
Otevřeme čtyři problémy kolem střídání času a navrhneme tím i pořadí řešení.
...1. Škodlivost změn časů "letní" - "zimní" na zdraví i ekonomiku.
...2. Nutnost stejného "času" v celé EU.
...3. Přiznat si, že je fakticky jedno, jaký čas bude platit "zimní" či "letní". Lidi si zvyknou a přizpůsobí se, nic úděsného na tom není.
...4. Pokud budeme souhlasit s prvními třemi body, pak musíme najít mechanismus volby správného "času". Možná by stačilo hodit si korunou (eurem), lépe stanovit jednoznačný proces založený například na sociologickém průzkumu (ne hlasování) obyvatel EU.
... Napadne něco tak snadného i "politika"?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
01. 11. 2018 17:57

IMHO se hledají problémy tam, kde žádné nejsou a stačí se řídit zdravým selským rozumem (pravda, jak někdy sleduji šum v davu, asi je to silně nedostatkové zboží, čí je to vina?). Kouknu se nahoru, Slunce je přímo nade mnou, tak musí být poledne, to je dvanáct hodin - tedy plus mínus v tom časovém pásmu. Pokud Slunce bude ve dvanáct jinde a sluneční hodiny budou ukazovat něco jiného (zase v rozsahu toho časového pásma) tak je to nesmysl. Pokud se někomu nelíbí, kdy musí ráno vstávat, snad se to dá upravit. Třeba před plyšákem když byly energetické výseče nebyl problém nařídit, že pracovní doba v té výseči bude začínat o hodinu později

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
01. 11. 2018 14:59

Jsem zapřísáhlý odpůrce referenda, ale když už, tak toto je bez diskuse téma, které nejde nijak překroutit a zmedializovat, tak jako většina ostatních témat. Je to jasné jak facka. Letní nebo zimní.
Proč se nevyužilo posledních voleb - třeba prezidentských, či komunálních? Volební účast by tím byla zcela jistě historicky absolutně nejvyšší a alespoň by lidé konečně rozhodovali o věci, která je důležitá, má smysl a bude se jich přímo týkat. Nejlepší na tom je, že v tomto případě by nebylo špatné volby, na rozdíl od poslední volby prezidenta...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
01. 11. 2018 10:34

Všetka ľudská múdrosť pochádza z prírody, opýtajte sa jej. Napríklad čo na to lesná zver...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
01. 11. 2018 09:46

Jak dlouho bude jeste CSSD skodit?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
01. 11. 2018 08:09

Aď dou do prdele se zimním časem já sem pro letní čas

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
31. 10. 2018 19:09

Hoďte lůze něco na hraní. Třeba střídáni času, to je zabaví.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
31. 10. 2018 18:44

Souhlasím se standartním časem, ten je vytvořený podle Slunce.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
31. 10. 2018 17:06

já bych k těm 24 hodinám přidal řekněme 6 hodin, při 30 hodinovém denním cyklu nějaký posun o hodinu přece nebude problém. Bude více času na snídani a po práci bude po celý rok světla ... jistě někteří jedinci vyhodili velké prachy za Breitlingy nebo Omegy, to musím ještě domyslet

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
31. 10. 2018 15:39

Asi jsem hloupý, ale já bych si bez přečtení článků o změně času ani nevšiml, že se čas změnil :D
Samozřejmě vím, že čas se rozděluje na letní a zimní, ale nesleduju to, takže si myslim, že z velký části jde jenom o sugesci lidí.
To opravdu někdo sedí celý den u hodin a zkoumá, kdy zapadá slunce?
Mně je to úplně jedno, ať je tma třeba v poledne, je mi to putna.Lidi by se spíš měli zamyslet, proč končí v práci až v 17:00.
Jako jsem student (navíc na maloměstě), ale nikdy bych netvrdnul v práci do 5.
Co z toho?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
31. 10. 2018 14:56

Vlada a "odbornici" jsou opet absolutne odtrzeni od reality.
Nejak se nam to tu stava smutnym zvykem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
31. 10. 2018 14:35

Mnohem vetsi deprese lidem pusobi sedet v praci do tmy a pak zbyva uz tak maximalne zalezt do hospody, protoze je chladneji a tma. Ty argumenty vedcu jsou jednostranne a ucelne ve prospech zimniho casu. Komu zalezi na tom jestli je slunce nahore presne ve 12? To ma kazdej u zadele...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
31. 10. 2018 14:30

Já chci jeden celosvětový čas. Kdo se v těch různých časech má vyznat, takovej bordel. A při příležitosti jeho přijetí bychom ještě mohli vypráskat tu přiblblou dvanáctkovou a šedesátkovou soustavu a zavést konečně čas v desítkové soustavě.
A ne, nemyslím to ironicky. Myslím to naprosto vážně. Při takové synchronizaci cloudových úložišť se dost blbě rozhoduje, která verze souboru je novější, když netušíme, v kterém časovém pásmu byl soubor uložen.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
31. 10. 2018 14:27

Řešení je jednoduché jako kolumbovo vejce. Celoročně by ráno platil normální středoevropský čas abysme nemuseli tak brzo vstávat. V poledne by se posunuly ručičky hodin na 13:00. Odpoledne by tak platil letní čas, bylo by dlouho vidět. No a po půlnoci by se zase ručičky posunuly o hodinu zpátky. Tento princip by platil celoročně takže by nebyl problém s ním počítat v jízdních řádech. A že by se pracovalo kratší dobu - stejně za chvíli přeberou práci roboti a ti mohou pracovat furt. Jediný problém je s obyčejnými natahovacími hodinkami, budit se každou noc kvůli přesunu ručiček by byl opruz, ale stejně většina lidí dnes používá elektronické hodinky a u nich by to zajistil lehký upgrade.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
31. 10. 2018 14:15

Hm, bezva, takze budeme okradeni kazdy den o hodinu casu na svetle. Myslim ze pro vetsinu lidi je dulezitejsi mit svetlo odpoledne a k veceru kdy muze travit volny cas. Pres den jsme stejne vsichni zavreni v praci pod umelym osvetlenim. Proto jsem pro trvaly letni cas, v zime bych alespon hodinu videl denni svetlo odpoledne, a v lete dlouhe vecery a zadne zbytecne svetlo uz od 3 od rana.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
31. 10. 2018 14:13

Jsou státy, které mají pásmo posunuté o půl hodiny, třeba taková miliardová Indie. A nebo dokonce i o čtvrt hodiny! Tak to posuneme také o půl hodiny mezi a všichni budou spokojení :D

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
31. 10. 2018 13:52

Nevím proč pořád řešíte, že po práci bude méně světla.
Běžné kancelářské krysy mají všechny pružnou pracovní dobu a mohou tedy vstát a jít do práce o hodinu dříve .
Ve směnných provozech je to horší, ale určitě by také šlo při dobré vůli obou stran pracovní dobu upravit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
31. 10. 2018 13:49

Se mi líbí, jak si to každý ohýbá jen podle sebe.
Většina lidí (čti: já) chodí do práce na 9, tma ráno nikoho nezajímá a chtějí delší večer.
Ne, většina lidi (čti: já) chodí do práce na 5, chce světlo ráno.
Tak ať si změní pracovní dobu, to přece není problém (čti: já si mohu změnit pracovní dobu).
atd atd :)
Někdy není špatné podívat se mimo svou sociální bublinu...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
31. 10. 2018 13:17

Poslední pozdrav z první světové války skončí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
31. 10. 2018 13:07

Tak ráno mějme zimní čas, aby se dobře vstávalo a po poledni by se změnil na letní, aby se dalo večer dlouho veselit. Vždy ve 12h a 24h by se provedla změna.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
31. 10. 2018 13:01

Vyborne, male, bezvyznamne plus pro Babise.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
31. 10. 2018 13:00

Chodím do práce na 4:30, je mi to jedno

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
31. 10. 2018 12:56

Co to znamena standardny cas? Standardny cas je CET aj CEST, ale aj GMT a dalsie. Co si ktora krajina zvoli, to bude v tej krajine standardom, kludne aj SKT/CZT=GMT+01:30 :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
31. 10. 2018 12:56

Pokud se změní střídání času, tak já se budu každopádně řídit středoevropským časem (SEČ, angl. CET). Budu ho mít na všech svých hodinkách a pokud se mně někdo zeptá kolik je hodin, sdělím mu středoevropský čas. Ostatní ať se řídí čím chtějí, třeba východoevropským časem (VEČ, angl. EET), nebo rovnou Moskevským časem …

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
31. 10. 2018 12:52

Já bych dal normální středoevropský čas, takže by bylo vyhověno astronomům, co chtějí poledne ve 12. A k tomu zákonem zavedl změnu pracovní doby atd. v intervalu letního času, čímž by bylo vyhověno i těm, kteří chtějí v létě déle světlo.Nobelovku mi prosím zašlete na P.O.BOX :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (9)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
31. 10. 2018 12:45

Jestli mám z něčeho depresi, tak to je tma už v pět po třetinu roku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
31. 10. 2018 12:41

Nejlepší řešení je v tomto případě kompromis, posunout čas o půl hodiny.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
31. 10. 2018 12:40

Doufám, že Babiš zase nezmění názor.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
31. 10. 2018 12:23

Jedni chteji zachovat letni, argumentuji ze nechteji v lete vychod slunce ve tri rano. Druzi zas nechteji letni v zime aby byla tma do 9rano.Presne tohle vsechno resi elegantne stridani casu. Proc proste nenechat neco co uz dlouho funguje, proc je dnes v mode vsechno zabehnute a perfektne fungujici menit a pak zjistovat ze je to vsechno k horsimu a driv to fungovalo lip.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
31. 10. 2018 12:18

Nevadí. Po práci sice už budeme sedět doma, protože venku je najednou tma, ale můžeme se utěšovat myšlenkou, že máme ten "správný čas", kteří měli předci a v poledne bylo slunce zhruba uprostřed oblohy. Doufám, že zastánci "správného času" si ani nekupují mléko, protože dřív bylo standartní dojit kravičku.
#pokrokzastavisPS: Minuska si klikejte, ale argumenty o minulych generacich pouzivajici standartni cas, slunci v poledne a vynechte. Zkusme se bavit prakticky a nepouzivat minulost jako argument. To jsou debaty, ktere bychom mohli nechat mene vyspelim zemim.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (9)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
31. 10. 2018 12:15

Aha, takže můžeme zůstat v klidu, nic se měnit nebude. Pravděpodobnost, že by se státy EU dohodly se limitně blíží nule. Já myslel, že je ta změna schválená, ne že EU vydala doporučení se tím zabývat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
31. 10. 2018 12:06

Já se v srpnu po práci nevykoupu.
Nyní slunce v srpnu svítilo na vodní plochy do 19:15, nově to bude do 18:15.
Končím v 16:00, v 17:00 jsem doma , u vody před 18:00. Pokud nebude svítit již v 18:15, tak již k vodě v těch parnech nepojedu.Tak předpokládám, že Slováci budou mít letní, tam je dříve tma než v Praze

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (14)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
31. 10. 2018 12:02

"Babiš zmínil i některé ryze praktické důvody – například skutečnost, že v letních měsících se dětem hůř usíná"
Bože, to jsou argumenty... děti školou povinné mají prázdniny a tak spíše ocení, že mohou být dlouho venku a uživat prázdnin.
A menší děti? Představte se, že ty menší spí i po obědě a usnou i když je venku slunce!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor