Aby vojáci splnili svůj úkol, tak k tomu potřebují pořádnou výstroj a výzbroj. Čím více toho ale nesou, tím jsou méně pohybliví, a tím nižší jsou jejich vyhlídky na splnění úkolu. Foto: U.S. Army

Aby vojáci splnili svůj úkol, tak k tomu potřebují pořádnou výstroj a výzbroj. Čím více toho ale nesou, tím jsou méně pohybliví, a tím nižší jsou jejich vyhlídky na splnění úkolu. | Foto: U.S. Army

Slibným kandidátem programu SMET je čtyřkolka MRZR-X společnosti Polaris. Čtyřkolky MRZR už v dnešní době jsou ve výbavě US Army, a také armád 24 dalších zemí. Foto: Monica K. Guthrie/Polaris.com

Slibným kandidátem programu SMET je čtyřkolka MRZR-X společnosti Polaris. Čtyřkolky MRZR už v dnešní době jsou ve výbavě US Army, a také armád 24 dalších zemí. | Foto: Monica K. Guthrie/Polaris.com

A vojáci toho dnes nenosí zrovna málo. Výbava amerického pěšáka váží kolem 35 kilogramů, a když voják nese součást těžší zbraně nebo munici, tak to může být i kolem 45 kilogramů. Foto: U.S. Army

A vojáci toho dnes nenosí zrovna málo. Výbava amerického pěšáka váží kolem 35 kilogramů, a když voják nese součást těžší zbraně nebo munici, tak to může být i kolem 45 kilogramů. | Foto: U.S. Army

Program SMET, čili Squad Mission Equipment Transport, by měl vybavit vojáky vozidlem, které by jim vezlo většinu potřebného nákladu. Každý vojenský oddíl by měl přidělena svá vozidla, který by vojáků převážela jídlo, vodu, zásoby munice, těžší zbraně a další nezbytné vybavení. Foto: Polaris.com

Program SMET, čili Squad Mission Equipment Transport, by měl vybavit vojáky vozidlem, které by jim vezlo většinu potřebného nákladu. Každý vojenský oddíl by měl přidělena svá vozidla, který by vojáků převážela jídlo, vodu, zásoby munice, těžší zbraně a další nezbytné vybavení. | Foto: Polaris.com

Verze čtyřkolky MRZR-X může být řízena jako běžná čtyřkolka nebo ji lze ovládat na dálku anebo může jezdit sama, tedy autonomně, a doprovázet vojenskou jednotku.  Foto: Cpl. Steven Fox/Polaris.com

Verze čtyřkolky MRZR-X může být řízena jako běžná čtyřkolka nebo ji lze ovládat na dálku anebo může jezdit sama, tedy autonomně, a doprovázet vojenskou jednotku. | Foto: Cpl. Steven Fox/Polaris.com

Slibným kandidátem programu SMET je čtyřkolka MRZR-X společnosti Polaris. Čtyřkolky MRZR už v dnešní době jsou ve výbavě US Army, a také armád 24 dalších zemí. Foto: Monica K. Guthrie/Polaris.com
A vojáci toho dnes nenosí zrovna málo. Výbava amerického pěšáka váží kolem 35 kilogramů, a když voják nese součást těžší zbraně nebo munici, tak to může být i kolem 45 kilogramů. Foto: U.S. Army
Program SMET, čili Squad Mission Equipment Transport, by měl vybavit vojáky vozidlem, které by jim vezlo většinu potřebného nákladu. Každý vojenský oddíl by měl přidělena svá vozidla, který by vojáků převážela jídlo, vodu, zásoby munice, těžší zbraně a další nezbytné vybavení. Foto: Polaris.com
Verze čtyřkolky MRZR-X může být řízena jako běžná čtyřkolka nebo ji lze ovládat na dálku anebo může jezdit sama, tedy autonomně, a doprovázet vojenskou jednotku.  Foto: Cpl. Steven Fox/Polaris.com
5
Fotogalerie

Vojenské jednotky by mohly doprovázet robotické zásobovací čtyřkolky

  • Čím více toho vojáci nesou, tím jsou méně pohybliví, a tím nižší jsou jejich vyhlídky na splnění úkolu
  • Moderním armádám by s tímto problémem mohly pomoci sofistikované transportní prostředky, které by doprovázely vojáky do akce
  • Slibným kandidátem je například čtyřkolka MRZR-X společnosti Polaris

Vojáci už velmi dlouho čelí nepříjemnému dilematu. Aby splnili svůj úkol, tak k tomu potřebují pořádnou výstroj a výzbroj. Čím více toho ale nesou, tím jsou méně pohybliví, a tím nižší jsou jejich vyhlídky na splnění úkolu.

A vojáci toho dnes nenosí zrovna málo. Výbava amerického pěšáka váží kolem 35 kilogramů, a když voják nese součást těžší zbraně nebo munici, tak to může být i kolem 45 kilogramů.

Moderním armádám by s tímto problémem mohly pomoci sofistikované transportní prostředky, které by doprovázely vojáky do akce. Americká armáda v nedávné minulosti experimentovala s řadou robotických prostředků, které se pohybovaly na kolech nebo i kráčivých končetinách. Vojáci takové roboty zatím vždy nakonec odmítli. S transportním vozidlem SMET by to ale mohlo jiné.

Program SMET, čili Squad Mission Equipment Transport, by měl vybavit vojáky vozidlem, které by jim vezlo většinu potřebného nákladu. Každý vojenský oddíl by měl přidělena svá vozidla, který by vojáků převážela jídlo, vodu, zásoby munice, těžší zbraně a další nezbytné vybavení.

Slibným kandidátem programu SMET je čtyřkolka MRZR-X společnosti Polaris. Čtyřkolky MRZR už v dnešní době jsou ve výbavě US Army, a také armád 24 dalších zemí. Verze čtyřkolky MRZR-X může být řízena jako běžná čtyřkolka nebo ji lze ovládat na dálku anebo může jezdit sama, tedy autonomně, a doprovázet vojenskou jednotku.

Aby vozidlo splnilo zadání programu SMET, tak musí uvézt asi 450 kg nákladu, operovat do vzdálenosti cca 10 km během 72 hodin, aniž by muselo doplňovat palivo či energii, a ještě dobíjet vojenskou elektroniku, jako rádia, tablety a další zařízení.

Pokud pěchota dostane zásobovací robotická vozidla programu SMET, ať už autonomní čtyřkolky nebo nějaká jiná, značně to rozšíří jejich možnosti. Vojáci si vezmou do akce více těžkých zbraní a munice, s nimiž mohou čelit třeba tankům a dalším obrněncům. Také mohou mít více nářadí a materiálů pro budování krytů či obranných pozic.

Vozidla SMET by rovněž mohla samostatně dopravit do bezpečí zraněné vojáky a jednotka by pokračovala v misi bez dalšího oslabení. A samotná vozidla SMET by také mohla být vyzbrojena, například kulometem nebo protitankovými raketami, což by z nich udělalo minitank a cenný prvek palebné podpory.

Zdroj: Popular Mechanics, Foto: Neya Systems

Určitě si přečtěte

Články odjinud