Moderní automobily se stále více přibližují mobilním telefonům: jsou chytré, komunikují s okolním světem a vyžadují elektrickou energii. Jednou ze zásadních otázek, kterou je nutné řešit při pořízení elektromobilu, je dostupnost nabíjení. Nové řešení německé automobilky Volkswagen v mnoha směrech připomíná powerbanku pro mobil.
V případě elektromobilů je základním předpokladem jejich použitelnosti dostatek nabíjecích stanic, dostupných v dojezdové vzdálenosti. Situace ještě není ani zdaleka ideální – například Tesla se chystá pokrýt Evropu nabíječkami Supercharger až v roce 2019.
Powerbanky pro elektrické vozy
Snadno dostupným řešením se mají stát „powerbanky pro elektromobily“ od Volkswagenu s celkovou kapacitou baterií 360 kWh, schopné nabíjet výkonem až 100 kW. Taková stanice je teoreticky schopná nabít až čtyři Tesly Model S či dvanáct Nissanů Leaf.
Volkswagen představil powerbanku pro elektromobily
S technologií rychlého nabíjení má doplnění energie trvat v průměru pouze 17 minut. Toto číslo počítá s nabitím na 28 kWh, což je zhruba 80 % kapacity akumulátorů současného elektrického vozu Golf.
Díky dvěma střídavým a dvěma stejnosměrným zásuvkám je možné z jedné stanice nabíjet současně až čtyři vozidla, nicméně v takovém případě bude možná trochu problémem s jejich zaparkováním.
„Přenosná“ nabíjecí stanice
Přirovnání k powerbance je pochopitelně jen symbolické. Mobilní nabíjecí stanice není určena k tomu, aby ji řidiči vozili v přívěsném vozíku. Bude instalována na místech s menším pokrytím klasických nabíječek, aby vykryla jejich nedostatek.
Powerbanka se bude měnit kus za kus
Celý systém má fungovat tak, že mobilní nabíječka bude nainstalována na dané místo a po vyčerpání energie (respektive při poklesu pod 20 %) bude „kus za kus“ vyměněna za čerstvou, s plnými akumulátory. Další variantou je permanentní připojení stanice k elektrické síti, díky čemuž bude energie doplňována průběžně.
Předpokládá se, že by mobilní nabíječky, připojené k elektrické síti, mohly získávat energii z obnovitelných zdrojů – například ze solárních či větrných elektráren. Tím by se jednalo o řešení s nulovými emisemi, přijatelné i z čistě ekologického hlediska.
Volkswagen vidí světlé zítřky
Podle společnosti může být takové zařízení využíváno flexibilně a instalováno na veřejných parkovištích ve městě, v prostorách velkých společností nebo jako dočasné místo pro nabíjení při velkých akcích.
Předseda představenstva Volkswagen Thomas Schmall uvedl, že: „Mobilní nabíjecí stanice jsou rozhodujícím krokem v budování efektivní sítě nabíjecích stanic. Mohou být postaveny kdekoliv podle potřeby – s nebo bez připojení k napájení. Tato flexibilita umožňuje zcela nový přístup k rychlému rozšiřování nabíjecí infrastruktury.“
Volkswagen plánuje nasazení těchto mobilních nabíjecích stanic v rámci pilotního projektu v první polovině roku 2019 ve svém „rodném městě“, tedy ve Wolfsburgu. Jde o součást velkého plánu uvedení elektromobilů této značky.
Stanice budou používat stejné akumulátory, které mají napájet plánovanou řadu elektromobilů I.D.. V roce 2020 budou „powerbanky pro elektromobily“ dostupné v dalších městech a obcích.