Bezpečnost | Automobily | Volvo

Volvo omezí maximální rychlost svých aut na 180 km/h. Kvůli bezpečnosti

  • Volvo ve svých vozech od příštího roku omezí rychlost na 180 km/h
  • Argumentuje snahou o zvýšení bezpečnosti
  • Má výrobce aut právo nebo dokonce povinnost řešit takové věci?

K poměrně kontroverznímu kroku se odhodlala švédská automobilka Volvo. Od příštího roku chce do svých vozů instalovat omezovač rychlosti nastavený na maximálních 180 km/h. Argumentuje přitom snahou o zvýšení bezpečnosti.

Bezpečnost aut je jedním z hlavních faktorů a nutno říci, že automobilky v posledních letech učinily řadu opatření směřujících k jejímu zvýšení. Před několika lety přišlo Volvo s plánem nazvaným „Vision 2020“. Jeho cílem je učinit nová auta tak bezpečná, že se v nich nikdo nezabije ani nezraní.

Jedině s omezovačem

Dlouho nebylo jasné, jaká opatření chce výrobce v rámci svého plánu uskutečnit. V pondělí 4. března přišlo oficiální oznámení, které v automobilových médiích vzbudilo velký rozruch: od příštího roku bude maximální rychlost všech nových aut značky Volvo (počínaje modely pro rok 2021) omezena na 180 km/h.

Prezident firmy Håkan Samuelsson v tiskové zprávě uvedl, že omezení rychlosti samozřejmě není všelékem na veškeré nehody se zraněním či usmrcením. Trvá ale na tom, že „to stojí za to udělat, i kdyby to mělo zachránit jediný život.“

Švédové chtějí tímto způsobem odstartovat diskuzi o tom, do jaké míry má výrobce aut právo nebo dokonce povinnost instalovat do vozidel technologie, které mění chování řidiče a řešit věci jako je překročení rychlosti, řízení pod vlivem alkoholu nebo rozptylování.

Opravdu je to dobrý nápad?

Z pohledu konkurenčního boje je to určitě odvážný krok. Většina výrobců jde v tomto případě opačným směrem – například Tesla zvýšila formou aktualizace maximální rychlost Modelu 3 Performance na 260 km/h.

Na druhou stranu ve většině zemí, kde Volvo prodává své vozy, je maximální rychlost jízdy omezená zákonem a bývá hluboko pod hranicí 180 km/h. Výjimkou jsou v tomto směru vybrané úseky německých dálnic, kde nejvyšší rychlost není stanovena. I německé automobilky ale dodržovaly „gentlemanskou dohodu“ a omezovaly rychlost většiny svých aut na 250 km/h.

Jak naznačil Samuelsson, Volvo tímto krokem nastoluje filozofickou otázku: má automobilka právo – byť v rámci bezpečnosti – omezovat své zákazníky? Nemělo by to být spíše jejich rozhodnutí, jak budou s auty, které si pořídili za často nemalé peníze, jezdit?

Omezením maximální rychlosti to neskončí

Volvo je přesvědčeno o správnosti svého rozhodnutí: „Problém rychlé jízdy je, že nad určitou rychlostí nejsou technologie pro ochranu vozidel a inteligentní infrastruktura dostatečné, aby v případě nehody zabránily těžkým zraněním a úmrtím. To je důvod, proč jsou ve většině západních zemí zavedena rychlostní omezení, přesto však k překračování rychlosti dochází a je jedním z nejčastějších důvodů dopravních nehod.“

Dle Švédů dostávají miliony řidičů pokuty za vysokou rychlost a údaje o dopravních nehodách z Národní správy a bezpečnosti silničního provozu ukazují, že 25 procent všech dopravních nehod v USA v roce 2017 bylo způsobeno právě překročením maximální povolené rychlosti.

Dalším prvkem, který chce Volvo zanést do svých aut, je automatické omezení rychlosti v oblastech kolem škol a nemocnic. V takovém případě by systémy vozidla přizpůsobovaly rychlost jízdy aktuálním místním limitům.

Diskuze (73) Další článek: Dva velké testy v novém Computeru: PC zdroje do 650 W a sluchátka s aktivním potlačením ruchů

Témata článku: Technologie, Technika, Budoucnost, Doprava, Bezpečnost, USA, Automobily, Volvo, Výrobce aut, Zvýšení bezpečnosti, Národní správa, Model, Hakan Samuelsson, Překročení, Výrobce, Maximální rychlost, Tesla, Rozptylování, Rychlost, Nehoda, Omezovač, Auto


Určitě si přečtěte

Pojďme programovat elektroniku: Co se skrývá uvnitř běžné SD karty a jak ji oživit

Pojďme programovat elektroniku: Co se skrývá uvnitř běžné SD karty a jak ji oživit

** Máme ji v mobilech a fotoaparátech ** SD karta je dnes už standard ** A proto ji zkusíme připojit i k Arduinu

Jakub Čížek | 20

Čím nahradit Total Commander: 11 správců souborů nejen pro profíky

Čím nahradit Total Commander: 11 správců souborů nejen pro profíky

** Total Commander je fernomén mezi správci souborů ** Našli jsme 11 povedených alternativ ** Zvládnou to samé a ke všemu jsou většinou zadarmo

Karel Kilián | 81

Galerie: Podívejte se na čínský Linux, se kterým to na svých PC zkusil i Huawei

Galerie: Podívejte se na čínský Linux, se kterým to na svých PC zkusil i Huawei

** Huawei se loni dostal do křížku s USA ** Začal to proto zkoušet s konkurenčním operačním systémem ** Jmenuje se Deepin a před pár dny se dočkal nové verze

Jakub Čížek | 37

Proč je COVID-19 tak nebezpečný, jak se detekuje, jak ničí a máme už pandemii?

Proč je COVID-19 tak nebezpečný, jak se detekuje, jak ničí a máme už pandemii?

** V čem spočívá nebezpečí nemoci COVID-19? ** Jak se testuje její přítomnost v těle? ** Jak se ničí UVC i ozónem a proč už CNN mluví o pandemii?

Jakub Čížek | 73

Podívejte se na Windows z roku 1990. Před 30 lety přišly Windows 3.0 a líbily se nám

Podívejte se na Windows z roku 1990. Před 30 lety přišly Windows 3.0 a líbily se nám

** 22. května 1990 uvedl Microsoft Windows 3.0 ** Systém z Microsoftu definitivně udělal lídra na desktopu ** Tehdejší Windows byly vlastně grafickou nadstavbou nad MS-DOS

Jakub Čížek | 74