Bezpečnost | Automobily | Volvo

Volvo omezí maximální rychlost svých aut na 180 km/h. Kvůli bezpečnosti

  • Volvo ve svých vozech od příštího roku omezí rychlost na 180 km/h
  • Argumentuje snahou o zvýšení bezpečnosti
  • Má výrobce aut právo nebo dokonce povinnost řešit takové věci?

K poměrně kontroverznímu kroku se odhodlala švédská automobilka Volvo. Od příštího roku chce do svých vozů instalovat omezovač rychlosti nastavený na maximálních 180 km/h. Argumentuje přitom snahou o zvýšení bezpečnosti.

Bezpečnost aut je jedním z hlavních faktorů a nutno říci, že automobilky v posledních letech učinily řadu opatření směřujících k jejímu zvýšení. Před několika lety přišlo Volvo s plánem nazvaným „Vision 2020“. Jeho cílem je učinit nová auta tak bezpečná, že se v nich nikdo nezabije ani nezraní.

Jedině s omezovačem

Dlouho nebylo jasné, jaká opatření chce výrobce v rámci svého plánu uskutečnit. V pondělí 4. března přišlo oficiální oznámení, které v automobilových médiích vzbudilo velký rozruch: od příštího roku bude maximální rychlost všech nových aut značky Volvo (počínaje modely pro rok 2021) omezena na 180 km/h.

Prezident firmy Håkan Samuelsson v tiskové zprávě uvedl, že omezení rychlosti samozřejmě není všelékem na veškeré nehody se zraněním či usmrcením. Trvá ale na tom, že „to stojí za to udělat, i kdyby to mělo zachránit jediný život.“

Švédové chtějí tímto způsobem odstartovat diskuzi o tom, do jaké míry má výrobce aut právo nebo dokonce povinnost instalovat do vozidel technologie, které mění chování řidiče a řešit věci jako je překročení rychlosti, řízení pod vlivem alkoholu nebo rozptylování.

Opravdu je to dobrý nápad?

Z pohledu konkurenčního boje je to určitě odvážný krok. Většina výrobců jde v tomto případě opačným směrem – například Tesla zvýšila formou aktualizace maximální rychlost Modelu 3 Performance na 260 km/h.

Na druhou stranu ve většině zemí, kde Volvo prodává své vozy, je maximální rychlost jízdy omezená zákonem a bývá hluboko pod hranicí 180 km/h. Výjimkou jsou v tomto směru vybrané úseky německých dálnic, kde nejvyšší rychlost není stanovena. I německé automobilky ale dodržovaly „gentlemanskou dohodu“ a omezovaly rychlost většiny svých aut na 250 km/h.

Jak naznačil Samuelsson, Volvo tímto krokem nastoluje filozofickou otázku: má automobilka právo – byť v rámci bezpečnosti – omezovat své zákazníky? Nemělo by to být spíše jejich rozhodnutí, jak budou s auty, které si pořídili za často nemalé peníze, jezdit?

Omezením maximální rychlosti to neskončí

Volvo je přesvědčeno o správnosti svého rozhodnutí: „Problém rychlé jízdy je, že nad určitou rychlostí nejsou technologie pro ochranu vozidel a inteligentní infrastruktura dostatečné, aby v případě nehody zabránily těžkým zraněním a úmrtím. To je důvod, proč jsou ve většině západních zemí zavedena rychlostní omezení, přesto však k překračování rychlosti dochází a je jedním z nejčastějších důvodů dopravních nehod.“

Dle Švédů dostávají miliony řidičů pokuty za vysokou rychlost a údaje o dopravních nehodách z Národní správy a bezpečnosti silničního provozu ukazují, že 25 procent všech dopravních nehod v USA v roce 2017 bylo způsobeno právě překročením maximální povolené rychlosti.

Dalším prvkem, který chce Volvo zanést do svých aut, je automatické omezení rychlosti v oblastech kolem škol a nemocnic. V takovém případě by systémy vozidla přizpůsobovaly rychlost jízdy aktuálním místním limitům.

Diskuze (73) Další článek: Dva velké testy v novém Computeru: PC zdroje do 650 W a sluchátka s aktivním potlačením ruchů

Témata článku: Technologie, Technika, Budoucnost, Bezpečnost, USA, Automobily, Doprava, Volvo, Nehoda, Výrobce, Národní správa, Maximální rychlost, Model, Tesla, Výrobce aut, Hakan Samuelsson, Auto, Zvýšení bezpečnosti, Rychlost