Volvo omezí maximální rychlost svých aut na 180 km/h. Kvůli bezpečnosti

  • Volvo ve svých vozech od příštího roku omezí rychlost na 180 km/h
  • Argumentuje snahou o zvýšení bezpečnosti
  • Má výrobce aut právo nebo dokonce povinnost řešit takové věci?

K poměrně kontroverznímu kroku se odhodlala švédská automobilka Volvo. Od příštího roku chce do svých vozů instalovat omezovač rychlosti nastavený na maximálních 180 km/h. Argumentuje přitom snahou o zvýšení bezpečnosti.

Bezpečnost aut je jedním z hlavních faktorů a nutno říci, že automobilky v posledních letech učinily řadu opatření směřujících k jejímu zvýšení. Před několika lety přišlo Volvo s plánem nazvaným „Vision 2020“. Jeho cílem je učinit nová auta tak bezpečná, že se v nich nikdo nezabije ani nezraní.

Jedině s omezovačem

Dlouho nebylo jasné, jaká opatření chce výrobce v rámci svého plánu uskutečnit. V pondělí 4. března přišlo oficiální oznámení, které v automobilových médiích vzbudilo velký rozruch: od příštího roku bude maximální rychlost všech nových aut značky Volvo (počínaje modely pro rok 2021) omezena na 180 km/h.

Prezident firmy Håkan Samuelsson v tiskové zprávě uvedl, že omezení rychlosti samozřejmě není všelékem na veškeré nehody se zraněním či usmrcením. Trvá ale na tom, že „to stojí za to udělat, i kdyby to mělo zachránit jediný život.“

Švédové chtějí tímto způsobem odstartovat diskuzi o tom, do jaké míry má výrobce aut právo nebo dokonce povinnost instalovat do vozidel technologie, které mění chování řidiče a řešit věci jako je překročení rychlosti, řízení pod vlivem alkoholu nebo rozptylování.

Opravdu je to dobrý nápad?

Z pohledu konkurenčního boje je to určitě odvážný krok. Většina výrobců jde v tomto případě opačným směrem – například Tesla zvýšila formou aktualizace maximální rychlost Modelu 3 Performance na 260 km/h.

Na druhou stranu ve většině zemí, kde Volvo prodává své vozy, je maximální rychlost jízdy omezená zákonem a bývá hluboko pod hranicí 180 km/h. Výjimkou jsou v tomto směru vybrané úseky německých dálnic, kde nejvyšší rychlost není stanovena. I německé automobilky ale dodržovaly „gentlemanskou dohodu“ a omezovaly rychlost většiny svých aut na 250 km/h.

Jak naznačil Samuelsson, Volvo tímto krokem nastoluje filozofickou otázku: má automobilka právo – byť v rámci bezpečnosti – omezovat své zákazníky? Nemělo by to být spíše jejich rozhodnutí, jak budou s auty, které si pořídili za často nemalé peníze, jezdit?

Omezením maximální rychlosti to neskončí

Volvo je přesvědčeno o správnosti svého rozhodnutí: „Problém rychlé jízdy je, že nad určitou rychlostí nejsou technologie pro ochranu vozidel a inteligentní infrastruktura dostatečné, aby v případě nehody zabránily těžkým zraněním a úmrtím. To je důvod, proč jsou ve většině západních zemí zavedena rychlostní omezení, přesto však k překračování rychlosti dochází a je jedním z nejčastějších důvodů dopravních nehod.“

Dle Švédů dostávají miliony řidičů pokuty za vysokou rychlost a údaje o dopravních nehodách z Národní správy a bezpečnosti silničního provozu ukazují, že 25 procent všech dopravních nehod v USA v roce 2017 bylo způsobeno právě překročením maximální povolené rychlosti.

Dalším prvkem, který chce Volvo zanést do svých aut, je automatické omezení rychlosti v oblastech kolem škol a nemocnic. V takovém případě by systémy vozidla přizpůsobovaly rychlost jízdy aktuálním místním limitům.

Diskuze (73) Další článek: Dva velké testy v novém Computeru: PC zdroje do 650 W a sluchátka s aktivním potlačením ruchů

Témata článku: Technologie, Technika, Budoucnost, Bezpečnost, Doprava, USA, Automobily, Volvo, Národní správa, Auto, Usmrcení, Model, Výrobce, Nehoda, Polestar, Rozptylování, Zvýšení bezpečnosti, Maximální rychlost, Překročení, Výrobce aut, Gentleman, Tesla, Hakan Samuelsson, Omezovač, Rychlost



Jaké hry vyjdou v prosinci 2022: The Callisto Protocol, Need for Speed Unbound, vylepšený Zaklínač 3 a další

Jaké hry vyjdou v prosinci 2022: The Callisto Protocol, Need for Speed Unbound, vylepšený Zaklínač 3 a další

Letošní sezóna se pomalu blíží ke konci. Pár velkých titulů nás ještě čeká začátkem měsíce, ale v období Vánoc nás čeká chvíle klidu.

Martin Nahodil
Agenda
Recenze českého počítače Āsome Studio PRO MiniPC R7. Pro hraní i práci v kompaktním těle

Recenze českého počítače Āsome Studio PRO MiniPC R7. Pro hraní i práci v kompaktním těle

**Počítač zaujme kompaktními rozměry **O grafický i procesorový výkon se postará osmijádrový Ryzen 7 **Nová česká značka překvapí cenou i kvalitou

Jan Pánek
Testy
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
Windows 2.0 mají 35. narozeniny. Nainstalovali jsme je. Chybí hlavní panel, ale okna už se překrývají

Windows 2.0 mají 35. narozeniny. Nainstalovali jsme je. Chybí hlavní panel, ale okna už se překrývají

**Windows 2.0 byly představeny 9. prosince 1987. **Oproti předchůdci se okna mohla překrývat a plochu začaly plnit ikony. **Centrálním bodem platformy byl správce souborů, nechyběly některé klasické nástroje jako Malování.

Petr Urban
Operační systémyMicrosoftWindows