Elektromobily | Autonomní vůz | Volvo

Volvo ukázalo autonomní tahač Vera. Vypadá jako placatý sporťák

Volvo se v posledních letech intenzivně angažuje ve vývoji autonomních vozů. Některé modely už dovedlo do fáze testování – namátkou můžeme jmenovat autonomní SUV XC90, jezdící pod vlajkou amerického Uberu, náklaďáky, vozící vápenec v norských podzemních dolech, či autobusy bez řidiče.

Zatím posledním počinem je autonomní tahač Volvo Vera. Švédský výrobce automobilů ho hodlá nasadit na první úkol, kterým bude přeprava zboží v okolí lodního přístavního terminálu v Göteborgu. Hned na první pohled zaujme neobvyklou vizáží – vůbec totiž nevypadá jako typický kamion.

Volvo Vera zahajuje testy

Volvo Vera má futuristický design, kde zcela chybí jakákoli kabina pro řidiče, kterou autonomní elektrický vůz prostě nebude potřebovat. Tahač bez návěsu kvůli tomu z některých úhlů pohledu může připomínat sportovní auto nebo motokáru.

Vozy budou nasazeny ve službách významné dánské lodní, logistické a přepravní společnosti DFDS. Pohybovat se budou po předem definovaných trasách, z nichž část povede po veřejných komunikacích. Jejich úkolem bude přeprava kontejnerů mezi logistickým centrem a přístavním terminálem. Cílem je vytvořit systém, který nabídne efektivní a plynulý tok zboží.

Ačkoli segment samořídících vozidel prochází neustálým vývojem, rušné městské silnice stále představují nesčetné množství výzev. Volvo nasadí několik autonomních tahačů Vera, přičemž celý vozový park bude monitorován člověkem, sedícím v nedaleké řídicí věži.

Stávající technologie jsou natolik pokročilé, aby mohly být nasazeny tímto způsobem – na krátkých, předem definovaných trasách v relativně klidných lokalitách s minimem neočekávaných překážek. Podobným způsobem fungují autonomní kyvadlové autobusy v místech, jako jsou univerzitní kampusy, komunitní oblasti a průmyslové parky.

Budoucnost plná pozitiv

Kamiony Vera chtějí zájemce z řad přepravních společností zaujmout kromě autonomie také výhodami, plynoucími z jejich elektrického pohonu. Patří k nim například nízká hladina hluku, nulové emise výfukových plynů a malé provozní náklady.

Šéf DFDS Torben Carlsen uvedl, že partnerství se společností Volvo pomůže vyvinout „efektivní, flexibilní a dlouhodobě udržitelné řešení v segmentu autonomních vozidel, ze kterého budou mít prospěch zákazníci, životní prostředí i podnikání“.

Volvo není v tomto segmentu zdaleka samo – autonomní nákladní automobily připravuje například firma TuSimple, který se nedávno dohodla na testování s U.S. Postal Service. Zapomenout nesmíme ani na Waymo ze stáje Alphabetu, testující těžké náklaďáky v několika státech na území USA.

Diskuze (9) Další článek: Pojďme programovat elektroniku: Bigclown a rádiový alarm s akcelerometrem

Témata článku: USA, Elektromobily, Doprava, Automobily, Autonomní vůz, Alphabet, Volvo, Göteborg, Sporťák, Tahač, TuSimple, Přepravní společnost, Náklaďák, Segment, Vero, Sport Utility Vehicle


Určitě si přečtěte

Windows 10 černé, nebo bílé? Rozhodněte, zda je hezčí černý motiv, nebo nový světlý

Windows 10 černé, nebo bílé? Rozhodněte, zda je hezčí černý motiv, nebo nový světlý

** Do Windows míří bílé téma a přebarví se spodní lišta i Start ** Od minulého roku má ale i téma tmavé. ** Jaké z těchto dvou je ale to hezčí?

Vladislav Kluska | 71

Mac Pro: Apple nehraje na kompromisy a postavil počítač bez ohledu na cenu

Mac Pro: Apple nehraje na kompromisy a postavil počítač bez ohledu na cenu

** Apple uvedl nový modulární počítač s vysokým výkonem ** Vrátil se k rozšiřitelnosti a standardnímu formátu ** Cena se může vyšplhat až k milionu

Karel Javůrek | 137

Evoluce stále pokračuje, lidem se do kolen vrací kost navíc

Evoluce stále pokračuje, lidem se do kolen vrací kost navíc

** O kost zvanou fabella nás evoluce připravila už před miliony let ** V posledních desetiletích se však „ztracená kost“ znovu objevuje ** Anatomové nabádají ortopedy, aby brali fabellu v potaz

Jaroslav Petr | 31