Elektromobily | Volvo | Autonomní vůz

Volvo ukázalo autonomní tahač Vera. Vypadá jako placatý sporťák

Volvo se v posledních letech intenzivně angažuje ve vývoji autonomních vozů. Některé modely už dovedlo do fáze testování – namátkou můžeme jmenovat autonomní SUV XC90, jezdící pod vlajkou amerického Uberu, náklaďáky, vozící vápenec v norských podzemních dolech, či autobusy bez řidiče.

Zatím posledním počinem je autonomní tahač Volvo Vera. Švédský výrobce automobilů ho hodlá nasadit na první úkol, kterým bude přeprava zboží v okolí lodního přístavního terminálu v Göteborgu. Hned na první pohled zaujme neobvyklou vizáží – vůbec totiž nevypadá jako typický kamion.

Volvo Vera zahajuje testy

Volvo Vera má futuristický design, kde zcela chybí jakákoli kabina pro řidiče, kterou autonomní elektrický vůz prostě nebude potřebovat. Tahač bez návěsu kvůli tomu z některých úhlů pohledu může připomínat sportovní auto nebo motokáru.

Vozy budou nasazeny ve službách významné dánské lodní, logistické a přepravní společnosti DFDS. Pohybovat se budou po předem definovaných trasách, z nichž část povede po veřejných komunikacích. Jejich úkolem bude přeprava kontejnerů mezi logistickým centrem a přístavním terminálem. Cílem je vytvořit systém, který nabídne efektivní a plynulý tok zboží.

Ačkoli segment samořídících vozidel prochází neustálým vývojem, rušné městské silnice stále představují nesčetné množství výzev. Volvo nasadí několik autonomních tahačů Vera, přičemž celý vozový park bude monitorován člověkem, sedícím v nedaleké řídicí věži.

Stávající technologie jsou natolik pokročilé, aby mohly být nasazeny tímto způsobem – na krátkých, předem definovaných trasách v relativně klidných lokalitách s minimem neočekávaných překážek. Podobným způsobem fungují autonomní kyvadlové autobusy v místech, jako jsou univerzitní kampusy, komunitní oblasti a průmyslové parky.

Budoucnost plná pozitiv

Kamiony Vera chtějí zájemce z řad přepravních společností zaujmout kromě autonomie také výhodami, plynoucími z jejich elektrického pohonu. Patří k nim například nízká hladina hluku, nulové emise výfukových plynů a malé provozní náklady.

Šéf DFDS Torben Carlsen uvedl, že partnerství se společností Volvo pomůže vyvinout „efektivní, flexibilní a dlouhodobě udržitelné řešení v segmentu autonomních vozidel, ze kterého budou mít prospěch zákazníci, životní prostředí i podnikání“.

Volvo není v tomto segmentu zdaleka samo – autonomní nákladní automobily připravuje například firma TuSimple, který se nedávno dohodla na testování s U.S. Postal Service. Zapomenout nesmíme ani na Waymo ze stáje Alphabetu, testující těžké náklaďáky v několika státech na území USA.

Diskuze (9) Další článek: Pojďme programovat elektroniku: Bigclown a rádiový alarm s akcelerometrem

Témata článku: Doprava, USA, Elektromobily, Automobily, Alphabet, Volvo, Autonomní vůz, Univerzitní kampus, TuSimple, Segment, Sport Utility Vehicle, Náklaďák, Göteborg, Vero, Sporťák, Přepravní společnost, Jak, Tahač


Určitě si přečtěte

DeOldify: Téměř zázračná technologie, která obarvuje 2. světovou válku, nebo vaše fotky z dětství

DeOldify: Téměř zázračná technologie, která obarvuje 2. světovou válku, nebo vaše fotky z dětství

** Neuronová síť DeOldify obarvuje fotky ** Můžete si ji vyzkoušet sami i bez superpočítače ** YouTube je plný obarvených ikonických videí

Jakub Čížek | 21

Není jen Flightradar: Našli jsme další aplikace pro sledování letadel, některé ukážou i víc

Není jen Flightradar: Našli jsme další aplikace pro sledování letadel, některé ukážou i víc

** 8 služeb pro sledování leteckého provozu ** Nejznámější je Flightradar24, ale alternativy leckdy prozradí více ** Letadla i v této pohnuté době čile létají a je co pozorovat

Karel Kilián | 14

Otestovali jsme 8 mobilů do 8 000 Kč: rozdíly ve výkonu jsou ohromné

Otestovali jsme 8 mobilů do 8 000 Kč: rozdíly ve výkonu jsou ohromné

** Mobil za 8 000 Kč uspokojí většinu uživatelů ** Klasické foťáky stačí, širokáče ale zklamaly ** Zásadní jsou rozdíly ve výkonu

Časopis Computer | 4