Vozítko Curiosity zachytilo mraky plující po obloze Marsu

Jak vypadá obloha na Marsu? Tuto otázku jste si možná při pohledu na pozemské oblaky, plující po modrém nebi, kladli i vy. Díky zprávě amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) už známe odpověď. Vozítko Curiosity totiž 12. prosince 2021 zaznamenalo mraky na marťanské obloze.

„Na osmisnímkovém filmu pořízeném pomocí fotek z navigační kamery na palubě vozítka NASA Curiosity jsou vidět mraky plující po marťanské obloze. Na obrázcích jsou vidět stíny těchto mraků pohybující se po terénu,“ uvádí se v prohlášení.

NASA publikovala ještě druhý film (či přesněji řečeno animovaný GIF), sestávající z osmi snímků, který mraky ukazuje v celé jejich kráse. Záznam byl pořízen stejnou kamerou jako první snímky a ukazuje mraky tak, jak byly k vidění přímo nad vozítkem.

Mraky tvořené oxidem uhličitým

Získané záběry dokážou mnohem víc než jen fascinovat. Umožnily vědcům vypočítat několik důležitých charakteristik – například jak rychle se mraky pohybují a jak vysoko jsou na obloze. Vědci dospěli k závěru, že mraky jsou velmi vysoko – téměř 80 kilometrů nad povrchem rudé planety.

Protože je v těchto výškách extrémně chladno, vědci předpokládají, že se mraky skládají z ledu oxidu uhličitého. Tím se liší od pozemských mraků z vodního ledu, jež se nacházejí v nižších atmosférických výškách. V porovnání se Zemí je marťanská atmosféra poměrně řídká. Její objem je asi 1 % zemské a je tvořena převážně oxidem uhličitým, což z planety činí nehostinné místo pro případné lidské návštěvníky.

Marťanská oblaka jsou ve skutečnosti nevýrazná – v atmosféře se objevují velice nezřetelně. Badatelé proto museli použít speciální zobrazovací techniky, aby je spatřili. Tyto techniky spočívaly v pořízení několika snímků s cílem získat statické pozadí. Jakmile výzkumníci toto statické pozadí „odečetli“, mohli vidět objekty, které se na snímku pohybují – jinými slovy mraky.

Robotické vozítko Curiosity je velké zhruba jako osobní automobil. Na Marsu přistálo téměř před deseti lety a v současnosti v rámci mise NASA Mars Science Laboratory (MSL) zkoumá více než 3 miliardy let starý kráter Gale. Cíle mise zahrnují výzkum marťanského klimatu, geologie a posouzení, zda vybraná terénní lokalita uvnitř Gale někdy nabízela podmínky příznivé pro mikrobiální život.

Diskuze (2) Další článek: Intel načrtnul procesory pro příští roky. Mluví o nižší spotřebě i tisíckrát vyšším výkonu superpočítačů

Témata článku: Vesmír, Výzkum, NASA, Země, Astronomie, Mars, Kamera, Atmosféra, MSL, Gale, Vozítko, GIF, Curiosity, Mrak, Oxid uhličitý, Film, Obloha, Snímek, Digitální kamery na Heureka.cz

Jak přečíst platební kartu mobilem a k čemu je to dobré

Pokud vlastníte telefon s technologii NFC, můžete prostřednictvím aplikace pro Android zkusit načíst údaje ze své bezkontaktní karty. Vyzkoušíte si tak třeba, jak moc je náchylná k případnému RFID skimmingu.

NávodyMobilní aplikace
15 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

** Mapy.cz neslouží jen k zobrazení podkladů a plánování tras ** Nabízejí celou řadu dalších praktických funkcí a možností ** Vybrali jsme 15 tipů a triků, o kterých možná nevíte

Mapy.czMapyTipy
MacBook Air M2 bude hit. Apple vsadil na nový design, vrátil MagSafe a displej ozdobil výřezem

** Po dlouhých letech se mění ikonický design MacBooku Air ** Apple zlepšil výkon, obraz i zvuk ** Zůstává přitom pořád skvělá výdrž a dokonale tichý chod

MacBookApple
Domácí síť bez kompromisů. Jak dosáhnout na maximální propustnost a dokonalé pokrytí

Rychlost sítě omezuje ten nejpomalejší prvek po cestě. Poradíme vám, jak vybudovat síť s maximální propustností a dokonalým pokrytím domácnosti.

SíťRouter
Test pěti solárních nabíječek. Od malé a zbytečné po skvělou, která utáhne i notebook

Přenosné solární nabíječky jsou určeny především pro drobnou elektroniku, ty větší si ale poradí i s notebooky velkými powerpacky nebo kombinací všeho.

Srovnávací testSolární energie