Všechna nová auta v EU už musejí mít inteligentní omezovač rychlosti. Dá se vypnout, ale ne natrvalo | Ilustrace: AI Midjourney

Ilustrace: AI Midjourney

Všechna nová auta v EU už musejí mít inteligentní omezovač rychlosti. Dá se vypnout, ale ne natrvalo

Počínaje červencem 2024 musejí mít všechna nová auta prodávaná v Evropské unii povinně nainstalovaný inteligentní omezovač rychlosti (Intelligent Speed Assistant; ISA). Tato technologie má zlepšit bezpečnost na silnicích a snížit počet nehod. Podrobnosti přináší magazín Auto Express.

ISA používá GPS, data o rychlostních limitech a kamery k rozpoznávání dopravních značek. Pokud například auto zjistí, že vjíždí do obce, může samo upozornit řidiče, aby snížil rychlost​. Ačkoli je možné inteligentní omezovač dočasně vypnout, při každém nastartování vozu se opět aktivuje.

Pozor, jedete moc rychle!

Nová pravidla začala platit od neděle 7. července. Řidiči vozidel s aktivním ISA mohou nadále zrychlovat a zpomalovat jako obvykle, ale systém jim bude při překročení rychlostního limitu poskytovat zvukové, vizuální a haptické (například formou vibrace volantu nebo pedálu akcelerátoru) varování, dokud nezpomalí​.

Díky kombinaci kamer pro rozpoznávání dopravních značek, satelitní navigace a chytrého softwaru automobil ví, kde se nachází, jak rychle a jakým směrem jede a jaký je v daném úseku aktuální rychlostní limit. Na základě těchto dat dokáže vyhodnotit, zda ho překračuje, nebo nikoli.

Podobnou technologií jsou vybaveny i mnohé současné automobily, nicméně v jejich případě je možné ji poměrně snadno trvale deaktivovat. Největší změnou v pravidlech tak je povinná automatická aktivace při každém nastartování motoru.

Další bezpečnostní systémy

Kromě omezovače rychlosti zavádějí nová pravidla také další povinné bezpečnostní funkce, jako je automatické udržování v jízdním pruhu, sledování únavy řidiče či autonomní nouzové brzdění (AEB). Tato opatření mají zvýšit bezpečnost a podporovat lepší řidičské návyky. Evropská komise doufá, že tyto funkce sníží počet vážných dopravních nehod o 30 % a do roku 2050 zcela eliminují smrtelné nehody na silnicích​.

Ačkoli se příznivci rychlé jízdy zatím nemusí obávat toho, že jejich auta budou automaticky zpomalovat, inteligentní omezovač může být krokem směrem k plně automatizované kontrole rychlosti. Například Ford už v Kolíně nad Rýnem testuje systém, který aktivně zabraňuje řidičům překračovat rychlost v určených geografických oblastech.

V rámci objektivity musíme dodat, že existují důvodné obavy, že technologie nemusí vždy fungovat správně. Například kamery mohou špatně rozpoznávat značky nebo data o povolených rychlostech mohou být nepřesná, což může vést k nesprávnému určení povolené rychlosti. Navíc někteří řidiči mohou považovat opakované varovné signály za rušivé​.

Určitě si přečtěte

Články odjinud