Kalifornský Fisker zahajuje první dodávky automobilů do Evropy. Zanedlouho se dočkáme i revoluční technologie, která ukončí dlouhé čekání na nabíječkách.
Když si dnes koupíte elektromobil, zřejmě k němu dostanete i chytrou kartičku pro využívání veřejných nabíječek. Ačkoliv většina majitelů se dokáže sžít s nabíjecími časy, tajným snem je jednoduše někam přijet, vyměnit vybitou sadu za čerstvou a odjet během pár minut. V minulosti o tom mluvil Elon Musk, ale do praxe myšlenku nedotáhl, v Číně to umí Nio, v Kalifornii dělá zásadní pokroky Fisker.
S výrobcem Ample spolupracuje na technologii vyměnitelných baterií pro SUV Ocean. Projekt běží od roku 2021, kdy byla položena základní myšlenka, pracovat s baterií jako s legem. Tedy mít možnost měnit jednotlivé moduly velikosti krabice od bot jako kostičky stavebnice. Je to odlišný přístup, než používá čínský konkurent Nio, který mění baterie jako jeden velký celek.
Výměna by se prováděla ve specializovaných centrech, jelikož vozy zatím nejsou uzpůsobené a otestované, aby mohl výměnu udělat majitel. Proces je náročnější než výměna tužkových baterií v hračce pro děti, i když výrobce s takovou platformou výhledově počítá. Přesto by operace neměla zabrat více než 10 minut.
Novinka cílí na firemní vozové parky, jejichž manažeři by rádi přešli na elektromobilitu, ale nechtějí riskovat ekonomické nebo logistické kompromisy. Technologie je zvláště vhodná pro firmy, jejíž zaměstnanci mají vysoké nájezdy. Zájemci by se prvních vozů měli dočkat začátkem roku 2024. Se soukromým sektorem se v úvodní fázi nepočítá.
Dobrou zprávou je, že Evropa patří mezi první vybrané destinace. Společnost Nio provedla tady a v Číně dohromady 20 milionů výměn baterií a Fisker již na své vozy získal evropskou homologaci. Dodání první várky automobilů odstartuje již tento týden.