Vulkán existuje: Tvůrce Star Treku se trefil s umístěním planety podobné Zemi

• Astronomové nepochybně potěšili fanoušky Star Treku
  • Přesně tam, kam jeho tvůrce umístil fiktivní planetu Vulkán, totiž objevili skutečnou planetu
  • Ta se alespoň v hrubých rysech podobá Zemi

Astronomové Floridské univerzity jsou podle všeho fanoušky legendární seriálové space opery Star Trek. Anebo přinejmenším fanoušky tohoto seriálu potěšili.

V nedávno zveřejněné studii totiž prozradili, že přesně tam, kam tvůrce Star Treku Gene Roddenberry umístil fiktivní planetu Vulkán, čili svět ušatých Vulkánců, se skutečně nachází planeta, která se alespoň v hrubých rysech podobá Zemi.

Nikdo samozřejmě netvrdí, že nově objevenou exoplanetu obývají intelektuálně vyspělí Vulkánci se špičatýma ušima. Je to ale pěkný objev, který potvrzuje, že okolní vesmír je ve skutečnosti plný planet, včetně těch docela podobných Zemi.

Jak ve světě Star Treku, tak i v naší realitě, tato planeta obíhá kolem oranžového trpaslíka 40 Eridani A (známého též pod označením HD 26965), který se nachází v souhvězdí Eridanu na jižní obloze, ve vzdálenosti pouhých 16 světelných let od nás. Reálný Vulkán je superzemě, zhruba dvakrát větší než naše rodná planeta.

Vulkan by mohl být obyvatelný

Úplně nejlepší je, že zmíněná planeta oběhne svoji hvězdu za 42 dní, díky čemuž se nachází uvnitř optimální obyvatelné zóny planetárního systému. To ještě neznamená, že je takový svět obyvatelný. Přinejmenším teoreticky tam ale může být na povrchu kapalná voda, čímž planeta splňuje významný předpoklad pro to, aby tam mohl fungovat život podobný našemu.

Nově objevená planeta je vlastně nejbližší superzemě, o které zatím víme. Jako taková se jistě dočká intenzivního výzkumu planetárních vědců a astrobiologů. Astronom Bo Ma a jeho kolegové rovněž upozorňují na to, že hvězdný systém 40 Eridani je na Zemi viditelný pouhým okem, jako jeden z mála, u nichž víme o exoplanetách.

Mohl by na reálném Vulkánu být nějaký život? Okolnosti jsou spíše příznivé. Zároveň jde ale o poměrně těžkou planetu, která váží asi jako osm Zemí. Bude tam tedy dost intenzivní gravitační přitažlivost, což by podle některých odborníků mohlo vznik a rozvoj života komplikovat.

Ale co my víme. Nejlepší bude Vulkán důkladně prozkoumat, ať už na dálku anebo časem i mezihvězdnými sondami, pokud se nám podaří tam nějaké vyslat.

Doplněk od Petra Kubaly: Od 15. listopadu do 11. prosince bude 40 Eridani pozorovat družice TESS, která nedávno zahájila svou misi. Pokud by planeta tranzitovala a TESS její tranzit zachytila, tak určíme velikost planety a tedy i hustotu. Bude to trochu loterie. Tranzitovat nemusí, a pokud ano, tak jednou za 42 dní. TESS ji bude pozorovat kratší dobu.

Diskuze (15) Další článek: Facebook konečně spustil svoji dlouho očekávanou seznamku. Ale jen v Kolumbii

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Mimozemský život, Exoplanety, TESS, Rys, Fiktivní planeta, Rodná planeta, Star Trek, Hvězdný systém, Okolní vesmír, Vulka, Pouhé oko, Bo Ma, Intenzívní výzkum, Planeta, Objevená planeta, Planetární systém, Objevená exoplaneta, Krátká doba, Planetární vědec, UFL, Astronom

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač. Narodil se před 110 lety

Řešením matematického problému se dostal k modelu teoretického stroje, který nese jeho jméno a je základem logiky univerzálních počítačů.

Pavel Tronner