Výjimečná neutronová hvězda je jednou z nejtěžších, co známe

• Neutronové hvězdy jsou vlastně oharky po explozích supernov masivních hvězd
  • Bývají velice malé, asi tak 20 kilometrů v průměru
  • Nyní vědci objevili jednu skutečně výjimečnou

Neutronové hvězdy jsou vlastně oharky po explozích supernov masivních hvězd, obvykle o hmotnosti 10 až 30 Sluncí.

Bývají velice malé, asi tak 20 kilometrů v průměru. Jejich váha je ale obrovská, větší než váha Slunce. Neutronové hvězdy jsou tedy tvořené hmotou, která je nesmírně hustá.

Tým odborníků španělské univerzity Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) nedávno prozkoumal neutronovou hvězdu, která je výjimečná. Její hmotnost činí asi 2,3 násobek hmoty Slunce, což z ní dělá jednu z nejvíce hmotných neutronových hvězd ve známém vesmíru. Neutronových hvězd dnes přitom známe více než 2 tisíce.

Dotyčná neutronová hvězda je divoce rotující pulsar, který nese označení PSR J2215+5135. Objekt byl objeven v roce 2011, ale až teď Manuel Linares a jeho spolupracovníci potvrdili jeho výjimečnou hmotnost. Použili k tomu celou řadu pozemních teleskopů, včetně největšího optického a infračerveného teleskopu světa Gran Telescopio Canarias (GTC).

Linares s kolegy si pro účely tohoto výzkumu vyvinuli novou a přesnější metodu určení hmotnosti neutronových hvězd v těsných dvojhvězdách. Analýzou spektra záření systému PSR J2215+5135, který je těsnou dvojhvězdou, dospěli k určení rychlosti pohybu doprovodné hvězdy.

Z této rychlosti pak odvodili, jakou má neutronová hvězda hmotnost. Čím hmotnější totiž taková neutronová hvězda je, tím rychleji se po své dráze pohybuje její doprovodná hvězda.

Správné určení hmotnosti neutronové hvězdy má dalekosáhlé důsledky. Je to důležité pro řadu odvětví astrofyziky a také jaderné fyziky. V současné době je například stále velkou záhadou, jak vzájemně interagují nukleony, čili protony a neutrony z atomových jader, za velmi vysokých hustot hmoty.

Nesmírně husté neutronové hvězdy jsou proto velmi užitečnými přírodními laboratořemi, s jejichž pomocí můžeme studovat ty nejvíce extrémní stavy hmoty, jaké si dnes dovedeme představit. Výjimečně těžká neutronová hvězda je proto pro vědce také výjimečně zajímavá.

Foto: G. Pérez-Díaz/IAC

Diskuze (28) Další článek: Google chystá vlastní zákony robotiky. Vědcům se totiž nelíbí jeho spolupráce s armádou

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, UPC, Slunce, Supernova, Španělská univerzita, Známý vesmír, Hvězda, Pozemní teleskop, Atomové jádro, Těsná dvojhvězda, Vysoká hustota, Neutronová hvězda, Současná doba, Celá řada, Nová metoda, IAC, Hmotnost, Masivní hvězda, Jaderná fyzika, Dalekosáhlý důsledek, Velká záhada, Hmota

Američtí mariňáci si tisknou kasárna z betonu na 3D tiskárně

** Americká námořní pěchota nedávno představila 3D tištěná kasárna pro vojáky ** Ty jim tiskne velká 3D tiskárna na beton ** Výsledkem je solidní obytný prostor, který je slušně chráněný před nepřátelskou palbou

Xiaomi Yeelight: Wi-Fi LED žárovka za pár stovek, kterou můžete ovládat i hlasem

** Na eBayi aspol. ji koupíte za čtyři stovky ** Má Wi-Fi a povedenou appku ** Spojíte ji s Googlem, Amazonem, IFTTT i vlastním systémem

Na Zemi je nejtepleji za posledních více než 100 tisíc let. Co nám hrozí?

** Letošní červenec byl třetím nejteplejším měsícem od roku 1880 ** Teplota naší planety roste raketovým tempem ** Co lidstvu hrozí v období, které v minulosti nemá obdoby?

Užijte si poslední změny času: Už od března 2019 můžeme mít trvale letní čas