Srovnání plánu údržby a jejích intervalů ukazuje, že zejména pokud toho najezdíte hodně, jsou provozní náklady elektrického Volkswagenu ID.3 citelně nižší než u Golfu GTD. V servisu ale při jednotlivých návštěvách oba vozy stráví zhruba stejnou dobu.
Jedním z hlavních důvodů, proč někteří lidé odmítají elektromobil, je vysoká pořizovací cena ve srovnání s adekvátním konvenčním autem. Jenže ono nejde jen o pořizovací cenu, ale také o provozní náklady – a ty mohou být u elektromobilu podstatně nižší. Jak konkrétně, ukazuje český Volkswagen na srovnání Golfu a ID.3. Pro oba nabízí balíčky předplaceného servisu.
Tato auta lze považovat za přímé konkurenty. Máme tedy pětidveřové hatchbacky zhruba stejné velikosti i prostornosti, ovšem na servisu toho elektrického v rámci předplacených balíčků jde ušetřit až 41 400 korun.
Varianta Service zahrnuje servisní prohlídky, výměny motorového oleje a práci. Varianta Service Plus je dražší, protože přidává servis klimatizace a náhradní díly včetně těch dražších, jako jsou spojky, sady rozvodů, baterie, řemeny, brzdové kotouče a destičky či díly výfukového a palivového systému. Vše v rámci běžného opotřebení.
Srovnání servisních balíčků VW Golf vs. VW ID.3:
|
Golf |
ID.3 |
Service |
|
|
5 let/60 tisíc km |
26 100 Kč |
- |
5 let/100 tisíc km |
37 300 Kč |
- |
5 let/150 tisíc km |
57 000 Kč |
15 600 Kč |
Service Plus |
|
5 let/60 tisíc km |
40 700 Kč |
34 300 Kč |
5 let/100 tisíc km |
68 000 Kč |
42 700 Kč |
5 let/150 tisíc km |
110 400 Kč |
75 600 Kč |
Rozdíly mezi servisem elektromobilu a konvenčního auta, srovnává automobilka na příkladu ID.3 a Golfu GTD. Zatímco vznětový agregát EA288evo v Golfu obsahuje zhruba 1400 součástek, u elektrického ústrojí to je jen 210 dílů včetně výkonové elektroniky a převodovky-reduktoru.
Co do provozních náplní se musí u konvenčního auta měnit motorový olej po nanejvýš 30 tisících km nebo 2 letech včetně filtru, převodový olej s filtrem po 120 tisících km, brzdová kapalina po 2 letech a mimo paliva je nutno doplňovat AdBlue, u elektromobilu je nutno měnit jen brzdovou kapalinu po 2 letech a chladivo R744 v klimatizaci po 4 letech. Ostatní náplně obou aut, včetně chladicí kapaliny, nemají dle výrobce interval výměny.
To ale není všechno. U Golfu je třeba měnit vzduchový filtr jednou za 90 tisíc km nebo 6 let, palivový filtr po 90 tisících km a pylový filtr co 60 tisíc km nebo 2 roky. Také je třeba po nejvýše 210 tisíc km vyměnit rozvodový řemen s kladkami a po stejném proběhu (a následně každých 30 tisíc km) zkontrolovat filtr pevných částic. Opotřebení podléhá také drážkový řemen, dvouhmotový setrvačník, pneumatiky, tlumiče pérování či brzdy.
Naopak u ID.3 se mění jen ten pylový filtr. Pneumatiky, tlumiče, stírací lišty či 12V akumulátor podléhají opotřebení stejně jako u konvenčního auta, brzdy také, i když v menší míře, protože vůz se snaží brzdit zejména rekuperací skrz elektromotor. A samozřejmě řemeny, setrvačník a další filtry u něj vůbec nejsou.
Servisní prohlídky samotné kromě potřebných výměn kontrolují mechaniku obou vozů a u elektromobilu navíc vysokonapěťové součásti pohonného systému. Počet potřebných časových jednotek je na obě auta srovnatelný.
A konečně, vzhledem k tomu, že u elektromobilu jsou servisní intervaly vázané jen na uplynulou dobu, nikoliv na najeté kilometry, jeho provozní náklady jsou nižší tím spíš, čím víc toho člověk najezdí.