Výrobce vysavačů nakonec Tesle konkurovat nebude. Dyson končí s projektem elektromobilu

Britskou značku Dyson můžete znát z toalet, je totiž předním výrobcem sušičů rukou, ale předně se zabývá výrobou vysavačů. Proto bylo velkým překvapením, když tento výrobce v roce 2017 přišel s plánem na výrobu vlastního elektromobilu. Hotovo mělo být v roce 2021, jak ale firma nyní přiznala, z plánů sešlo a automobil není schopna vyrobit.

Plán byl investovat 3,2 miliardy dolarů (přibližně 75 miliard korun) na vývoj a výrobu elektromobilu, který by dokázal konkurovat Tesle. Dyson uvedl, že se jim podařilo vyvinout „fantastický“ automobil, ale firma nebyla schopná jej udělat tak, aby ekonomicky dával smysl. Ve hře bylo i odprodání projektu, nikdo ale neprojevil zájem. A tak firma bude hledat nové využití pro 532 zaměstnanců, kteří byli na projekt vyčleněni. Očekává se i propouštění.

Problémy Dysonu nejsou ničím překvapivým – Tesla, jakožto jeden z průkopníků, má sama problémy s výrobou a ziskovostí i přesto, že má za sebou roky vývoje a velký tým lidí. O to větší nesnáze potkávají Faraday Future a další elektromobilní startupy, které se snaží konkurovat, aniž by za nimi stála velká automobilka se svým kapitálem a hlavně technologickým, výrobním a distribučním zázemím. 

Dyson má sice zkušenosti s výrobou elektromotorů a baterií, které používá ve svých dalších produktech, zřejmě ale ani to nestačí. Firma ale uvedla, že vyčleněné peníze bude nadále investovat do vývoje, jen se zaměří na další projekty. Mezi ně patří vývoj baterií , strojového učení a robotiky – tedy vše, co může využít i jinde.

Tesle se ale daří a vstupuje i na český trh:

Svůj elektromobil chtěl i Apple

O vlastní elektromobil údajně usiloval i Apple, o čemž se začalo mluvit před lety. Za tzv. Apple Car stál i samotný Steve Jobs, který o produkt velmi stál. Jeho vývoj ale zpozdil nástup iPhonu, kdy se firma soustředila spíše na něj. Od roku 2014, kdy se na projektu Titan začalo pracovat, se objevilo mnoho zkazek a úniků, které naznačovaly existenci prototypů, firma ale nikdy veřejnosti podrobnosti neukázala.

Firmě se dokonce podařilo přetáhnout na svou stranu zvučná jména – projekt vedl např. Steve Zadesky z Fordu a přebrat se podařilo 4 osobnosti z Tesly: Johna Irelanda, který vedl testovací tým pohonných jednotek, Davida Nelsona zabývajícího se mechanickým vývojem, Laurena Ciminera, jenž pro Teslu hledal nové talenty a především Chrise Porritta – bývalého viceprezidenta automobilky.

V roce 2017 dokonce došlo k testům autonomních vozidel, které potvrdil i Tim Cook. Ten uvedl, že se Apple zajímá o tyto systémy, konkrétně ale nehovořil. O rok později dokonce Apple požádal o možnost testování 28 vozidel v Kalifornii, výsledkem ale je, aby letos z projektu Titan propustil na 200 zaměstnanců. Jak to totiž vypadá, firma upustila od vize vybudovat vlastní automobil a raději se spojí s již fungujícími podniky na vývoji, kde bude řešit softwarovou stránku věci a automobilka dodá hardware. Tomu by napovídala i akvizice startupu Drive.ai. Třeba nás ale firma ještě něčím překvapí.

Apple má prozatím do auta systém CarPlay. Ten funguje například v rámci tohoto systému od Sony:

Zdroj: Ars Technica

Diskuze (19) Další článek: Pixel 4, sluchátka a doplňky pro chytrou domácnost. Google představil novinky

Témata článku: Apple, Tesla Motors, Automobily, Autonomní vůz, iPhone, Baterie, Steve Jobs, Elektřina, Tim Cook, Energie, Sony, Akumulátory, Výroba, Waymo, CarPlay, TES, Ford, Projekt Titan, FARA, Steve Zadesky, Dyson, Kalifornie, Vysavač, Projekt, Vývoj, Produkty Apple na jednom místě - Heureka.cz



Musk v e-mailu varuje před bankrotem SpaceX. Ohroženy mohou být starty raket i Starlink

Musk v e-mailu varuje před bankrotem SpaceX. Ohroženy mohou být starty raket i Starlink

** Elon Musk popsal v e-mailu kritickou situaci kolem motorů Raptor ** Pokud se potíže nevyřeší, může firmě hrozit bankrot ** Sám Musk zrušil dovolenou a šel pracovat na výrobní linku

Karel Kilián
StarshipSpaceXElon Musk
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
Švýcaři legalizovali sebevražednou kapsli Sarco vytištěnou na 3D tiskárně

Švýcaři legalizovali sebevražednou kapsli Sarco vytištěnou na 3D tiskárně

** Firma Exit International chce usnadnit proces asistované sebevraždy ** Jako řešení nabízí „kapsli“ Sarco vytištěnou na 3D tiskárně ** S důstojným odchodem pomůže dusík a umělá inteligence

Karel Kilián
ŠvýcarskoSebevraždaTechnologie
Lék proti depresi za stokorunu snižuje riziko těžkého průběhu i úmrtí na onemocnění covid-19

Lék proti depresi za stokorunu snižuje riziko těžkého průběhu i úmrtí na onemocnění covid-19

** Klinická studie zkoumala vliv antidepresiva fluvoxamin na covid-19 ** Počet úmrtí souvisejících s covidem-19 klesl zhruba o 90 % ** Potřeba intenzivní lékařské péče se snížila zhruba o 65 %

Karel Kilián
COVID-19LékyDepreseMedicína
9 lehce paranoidních tipů a triků, jak si ve WhatsApp zabezpečit soukromí

9 lehce paranoidních tipů a triků, jak si ve WhatsApp zabezpečit soukromí

** Řešíte přes WhatsApp věci, k nimž by se neměl dostat nikdo cizí? ** Máme pro vás 9 tipů na zvýšení ochrany soukromí a bezpečnosti ** Udělejte z komunikátoru nedobytnou pevnost!

Karel Kilián
WhatsAppNávodyTipy a triky
Tečka. Ivermectin před covidem neochrání. Několik vědeckých studií, které to tvrdily, bylo staženo

Tečka. Ivermectin před covidem neochrání. Několik vědeckých studií, které to tvrdily, bylo staženo

** Antiparazitikum Ivermectin před covidem-19 neochrání ** Několik vědeckých studií, které to tvrdily, bylo staženo ** Některé měly nesprávnou metodiku, jiné byly zfalšované

Karel Kilián
COVID-19LékyMedicína