Výsledky pozoruhodného experimentu by mohly pomoci zdevastovanému australskému ekosystému

Lesní požáry, které v současnosti zuří v Austrálii, mají již na svědomí odhadem přibližně miliardu zvířat. Někteří odborníci dokonce mluví o tom, že by mohly způsobit vyhynutí celých druhů. Tato tragédie nepochybně bude ovlivňovat australský ekosystém ještě dlouho poté, co hasiči přemůžou poslední oheň. Řada vědců proto přemýšlí, jak mu pomoci – a některé návrhy vycházejí z poměrně zajímavých výzkumů

Na jaře loňského roku odborníci z Mississippi State University a University of Florida zahájili rozsáhlý experiment, jehož cílem je studovat ekologické důsledky hromadného vymírání. A nyní o něm napsali esej pro The Conversation.

Badatelé nejprve shromáždili maximum informací o vybrané lokalitě v Oklahomě (složení půdního mikrobiomu, vegetace atd.) a následně do ní umístili mrtvá divoká prasata o celkové váze cca 15 tun, která získali od profesionálních lovců.

Dosavadní sledování ukázalo, že z hlediska snížení negativních dopadů hromadného vymírání jsou klíčové zdravé populace mrchožroutů. Ty nezanedbatelnou část těl zkonzumují ještě předtím, než dojde k jejich rozkladu, což brání otravě půdy a nárůstu bakterií, což by mohlo na životě ohrozit přeživší zástupce ohrožených druhů.

Jakmile tedy bude mít Austrálie požáry pod kontrolou, mohla by se pokusit zvýšit počet svých varanů, orlů a dalších mrchožroutů – samozřejmě tak, aby nedošlo k jejich přílišnému přemnožení.

Titulní foto: 80 trading 24, CC BY-SA 3.0