• Fyzická námaha svědčí zdraví a zvyšuje kondici
  • U každého má ale různě velký efekt
  • Genetici nyní vytipovali sadu genů, které jsou za to zodpovědné
Foto: PxHere
Výsledky tréninku ze tří čtvrtin určují genetické předpoklady. Za to, že to nejde, vlastně mohou vaši předci | Foto: PxHere

Když dělají dva totéž, nemusí to být totéž. Lépe řečeno, nemusí to přinášet stejné ovoce. Že to platí pro trénink fyzické zdatnosti, prokázal tým vedený Henrym Chungem z Cambridge Centre for Sport & Exercise Sciences na Anglia Ruskin University v anglické Cambridge. Výsledky jejich výzkumu přináší vědecký časopis PLoS ONE.

Vědci analyzovali výsledky tréninku více než tří tisíc dobrovolníků ve věku od osmnácti do pětapadesáti roků a dávali je do souvislosti s údaji o dědičné informaci jednotlivých účastníků pokusů. Soustředili se na tři hlavní ukazatele fyzické kondice – svalovou sílu, práci srdce a schopnost svalů pracovat na kyslíkový dluh.

Všichni účastníci experimentu si z tréninku odnášeli zvýšenou fyzickou kondici. Zdaleka ne všichni si ale vylepšili fyzičku stejnou měrou, i když absolvovali totožný tréninkový program. Rozdíly byly nezanedbatelné. Někomu trénink zabral skutečně razantně, jinému přinášel podstatně skromnější výsledky.

Pohled do dědičné informace odhalil, že genetické dispozice jsou zodpovědné za 72 % rozdílu ve výsledcích tréninku. Zbývající rozdíly ve výsledném efektu cvičení padají na vrub výživy, regenerace a také zdraví včetně zranění. Geny nepřispívají ke všem složkám fyzické kondice stejnou měrou. Rozdíly ve výkonu oběhové systému byly geny ovlivněny ze 44 %. Schopnost svalů pracovat na kyslíkový dluh jen z 10 %.

Důležité je, jaké varianty genů čili alely se v dědičné informace dotyčného člověka sejdou. Už delší dobu je například znám významný vliv genu ACE na vytrvalost, například na výkony horolezců v nadmořských výškách nad 7000 metrů nad mořem.

Dvě alely

Lidé dědí tento gen ve dvou alelách - „dlouhé“ a „krátké“. Vlastníci „dlouhé“ alely mají zjevně lepší výkonnost a jejich organismus reaguje na trénink výrazným zlepšením kondice.

Naopak, vlastníci „krátké“ alely mají výkonnost slabší a také tréninkem se dopracují mírnějšího nárůstu fyzické zdatnosti. Mezi horolezci schopnými zdolávat osmitisícovky bez umělé=ho kyslíku jasně převažují vlastníci „dlouhé“ alely.

Henry Chung a jeho spolupracovníci odhalili celkem třináct genů, jejichž alely významně promlouvají do výsledků tréninku. Nikdo z výzkumného týmu netrpí iluzí, že to je kompletní sada genů, jež výsledky tréninku určuje. Testy na tuto sadu genů a jejich alely ale můžou významně přispět k vypracování individuálních tréninkových plánů pro jednotlivé lidi.

Těžit by z toho zdaleka neměli jen vrcholoví sportovci. Podobně lze na míru sestavit třeba rehabilitační program lidem, kteří se zotavují po nemoci nebo po zranění.

Diskuze (12) Další článek: Američtí chirurgové poprvé úspěšně transplantovali prasečí ledvinu lidskému pacientovi

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Sport, Genetika, Cvičení, Předek, Fyzická kondice, Trénink, Cambridge, Dědičná informace, Sada, Kondice, Anglia Ruskin University, Gen, Sportovní potřeby na Heureka.cz

Základem obrany je rozpoznat problém. Tohle jsou největší bezpečnostní hrozby s ukázkami z praxe

Existují desítky různých hrozeb a útoků. Často se třeba útočí na konkrétní hardware, specifickou verzi softwaru nebo máte to „štěstí“ a jste prostě slavní. Najdou se ale i zcela obecné hrozby, které se mohou a často i týkají každého z nás.

Dying Light 2: Stay Human vás v nových záběrech vezme na celou misi

Zaskákejte si po barácích s Rosario Dawson.

Dying Light 2Video