Vysloužilá čínská raketa Long March 5B dopadla do Indického oceánu, žádné škody nezpůsobila

Koncem minulého týdne jsme informovali o raketě Long March 5B, která napříč původním plánům neskončila po ukončení své mise v oceánu, ale zůstala na oběžné dráze. Odborníci s obavami sledovali její trajektorii, neboť hrozilo, že její části nekontrolovaně dopadnou do obydlených oblastí. Nakonec ale vše dobře dopadlo.

Třicet metrů dlouhá a pět metrů široká raketa, vážící 22 tuny, odstartovala 29. dubna a vynesla na nízkou oběžnou dráhu Země modul Tianhe neboli „Nebeská harmonie“. Jedná se o první část čínské vesmírné stanice CSS, která by měla být plně funkční do příštího roku.

Dopadlo to nejlépe, jak mohlo

Odborníci ujišťovali, že čistě ze statistického hlediska je nejpravděpodobnější pád do moře či oceánu, neboť vodní plochy zabírají 71 % povrchu naší planety. Teoreticky však trosky mohly ohrozit i velká světová města, jako je New York, Madrid nebo Peking.

Vyšší pravděpodobnost nakonec „vyhrála“ – zbytky nefunkčního stupně rakety po více než týden trvajících obavách vstoupily do atmosféry nad Arabským poloostrovem. Stalo se tak v neděli 9. května ve 4 hodiny a 24 minut středoevropského letního času, tedy téměř přesně dle předchozích výpočtů. Podle CNN to oznámil Čínský úřad pro vesmírné lety.

Raketa se při průletu atmosférou zahřála natolik, že byla z mnoha míst pozorovatelná jako zářící objekt, pohybující se oblohou. Agentura Reuters později informovala, že trosky dopadly do Indického oceánu do oblasti se souřadnicemi 72,47 stupně východní délky a 2,65 stupně severní šířky, tedy přibližně 50 kilometrů západně od maledivského ostrova Kudahuvadú.

Čínská raketa pod palbou kritiky

Dle Čínského úřadu pro vesmírné lety shořela většina trosek v atmosféře. Velitelství Vesmírných sil Spojených států amerických potvrdilo opětovný vstup rakety nad Arabským poloostrovem, ale uvedlo, že není známo, zda její zbytky dopadly na pevninu nebo do vody.

Mise byla druhým letem rakety typu Long March 5B. Při prvním startu v květnu loňského roku spadly úlomky stroje (konkrétně se mělo jednat o několik metrů dlouhé kovové tyče) na Pobřeží slonoviny a poškodily několik budov. Naštěstí nebyla hlášena žádná zranění.

Čína je z tohoto důvodu opakovaně kritizována za to, že nedodržuje standardy týkající se kosmického odpadu. „Je velmi důležité, aby Čína, všechny země a komerční subjekty využívající vesmír jednaly zodpovědně a transparentně a zajistily tak bezpečnost, stabilitu a dlouhodobou udržitelnost vesmírných aktivit,“ uvedl administrátor NASA Bill Nelson.

Diskuze (4) Další článek: AMD Radeon Pro W6800 dostane 32 GB paměti pro náročné úlohy