Vyžeňte aligátory, přistává raketoplán. Od příštího roku se bude opět přistávat na jedné z nejdelších drah na světě

  • Raketoplán Dream Chaser bude dopravovat zásoby na Mezinárodní kosmickou stanici
  • Po návratu bude přistávat na ploše Kennedyho vesmírného střediska, kde v minulosti přistával raketoplán Space Shuttle
  • První let je naplánován na rok 2022

K Mezinárodní kosmické stanici (ISS) bude opět létat raketoplán. Vedle svého slavného předchůdce z let 1981 až 2011 vypadá spíše jako jeho mládě. Kromě základního konceptu však oba vesmírní koráby spojuje ještě jedna věc – přistávací dráha.

S lidmi to nevyšlo, s nákladem ano

Sierra Nevada Corp. se před léty ucházela o kontrakt na dopravu astronautů na ISS, ve kterém nakonec uspěly Boeing a SpaceX. Raketoplán Dream Chaser byl nakonec vybrán v jiném výběrovém řízení – pro dopravu nákladu.

NASA před devíti lety přenechala dopravu nákladu na ISS soukromým firmám. První let Dragonu od SpaceX proběhl v roce 2012, o dva roky později začal létat také Cygnus od Northrop Grumman Space Systems.

Druhá fáze (CRS-2) zásobovacích letů byla vyhlášena v roce 2014, smlouvy byly podepsány o dva roky později a první let proběhl v listopadu 2019, kdy se k ISS vydala loď Cygnus. Od té doby absolvovala 4 lety.

SpaceX se do CRS-2 zapojila v prosinci loňského roku, kdy u ISS zakotvil nákladní Dragon 2. Na červen se chystá další start. Na Dream Chaser si musíme ještě počkat. K prvnímu letu by mělo dojít v příštím roce. Celkem je zatím naplánováno šest letů.

Na oběžnou dráhu dopraví raketoplán chystaná raketa Vulcan-Centaur, jejíž první stupeň pohání metanové motory od firmy Blue Origin. Premiérový let raketoplánu bude pro raketu druhým startem. Ještě před ním vynese lander Peregrine pro průzkum Měsíce.

Přistání v Kennedyho vesmírném středisku

Sierra Nevada Corp. tento týden potvrdila, že její raketoplán bude přistávat na dráze LLF (Launch and Landing Facility), dříve známé jako SLF (Shuttle Landing Facility) v Kennedyho vesmírném středisku.

Přistávací dráha byla postavena v polovině 70. let pro přistávání raketoplánu Space Shuttle. Jedná se o jednu z nejdelších přistávacích drah na světě. Její délka je 4,6 km a šířka 91 metrů. Dráha je jen jedna, runwaye oficiálně dvě s označením 15 a 33 v závislosti na směru, ve kterém se přistává.

Před přistáním čehokoliv je dráhu vhodné prohlédnout. Místní aligátoři, kterých se v okolí vyskytují tisíce, ji totiž rádi využívají k opalování.

Raketoplán zde dosedl celkem 78krát. Ve třech případech byla na jeho palubě astronautka Janet Kavandi, která je dnes víceprezidentkou Sierra Nevada Corp. pro vesmírné systémy. 

Dream Chaser nebude prvním raketoplánem, který na dráze přistane od konce Space Shuttle před deseti lety. Na dráze přistává také tajný bezpilotní raketoplán Boeing X-37B. Poprvé zde dosedl po své čtvrté misi v květnu 2017 a následně znovu po skončení páté mise v říjnu 2019. Sierra Nevada Corp. je však prvním komerčním uživatelem licence pro přistávání na této dráze.

Mají větší plány

Společnost Sierra Nevada Corporation potvrdila, že vyčlenila část s názvem Sierra Space, která bude dohlížet na vesmírné projekty. Její raketoplán bude pro NASA využíván v bezpilotní verzi, ale firma věří, že by v budoucnu mohli do jeho útrob usednou také lidé.

Půjde spíše o soukromé lety na oběžnou dráhu a to možná i k orbitální stanici, kterou firma postaví. Pracuje na univerzálním modulu LIFE (Large Integrated Flexible Environment). Nafukovací modul má tři poschodí, délku osm metrů a může poskytnout zázemí až pro čtyři astronauty. 

Diskuze (7) Další článek: NASA simuluje dopad asteroidu. Jako cíl si vybrala Šumavu

Témata článku: Technika, Vesmír, SpaceX, Doprava, NASA, Mezinárodní vesmírná stanice, Boeing, Blue Origin, Dragon, Raketoplány, Dráha, Kennedy, Cygnus, Life, Nevada Corp, Sierra Nevada Corp, Vesmírné středisko, Raketoplán, Space Shuttle, Let, Aligátor, Sierra Nevada, Dream Chaser, Skončení, CRS



Izrael díky speciální kamufláži zařídil pro své vojáky „neviditelnost“

Izrael díky speciální kamufláži zařídil pro své vojáky „neviditelnost“

** Materiál „Kit 300“ představuje vizuální i termální kamufláž ** Dokáže zablokovat tepelné vyzařování maskovaného vojáka či třeba stroje ** Velký kus materiálu Kit 300 může ukrýt vozidlo až do velikosti Hummeru

Stanislav Mihulka
IzraelMateriálArmáda
Zapomeňte na ropu a uhlí, Evropa chce vyrábět petrolej a naftu ze vzduchu
Jakub Čížek
EnergetikaEvropaObnovitelné zdroje
Dead Drops: Nejpomalejší internet na světě je připravený pro planetu po apokalypse

Dead Drops: Nejpomalejší internet na světě je připravený pro planetu po apokalypse

** V roce 2010 se začala rodit síť mrtvých schránek Dead Drops ** Byly jich tisíce, časem se na ně ale zapomnělo ** Vypravili jsme se ke schránce č. 595, která funguje dodnes

Jakub Čížek
ZajímavostiÚložiště
Černobyl po 35 letech: Stále vypadá děsivě, elektřina se tu ale vyrábí dál

Černobyl po 35 letech: Stále vypadá děsivě, elektřina se tu ale vyrábí dál

** Uběhlo 35 let od tragické nehody v černobylské elektrárně ** Celá oblast je událostí stále silně poznamenaná ** Z Černobylu ale znovu teče elektřina – tentokrát solární

David Polesný
Elektrárna
Nový americký dělostřelecký systém zlomil rekord nejrychleji vystřeleným projektilem

Nový americký dělostřelecký systém zlomil rekord nejrychleji vystřeleným projektilem

** Nový dělostřelecký systém U.S. Army před časem zlomil rekord v rychlosti výstřelu ** Umožnila to speciální hnací náplň munice ** Za účelem jejího vývoje byl postavený pozoruhodný balistický simulátor (BSIM)

Stanislav Mihulka
RekordyZbraněArmáda