Vyžeňte aligátory, přistává raketoplán. Od příštího roku se bude opět přistávat na jedné z nejdelších drah na světě

• Raketoplán Dream Chaser bude dopravovat zásoby na Mezinárodní kosmickou stanici
  • Po návratu bude přistávat na ploše Kennedyho vesmírného střediska, kde v minulosti přistával raketoplán Space Shuttle
  • První let je naplánován na rok 2022

K Mezinárodní kosmické stanici (ISS) bude opět létat raketoplán. Vedle svého slavného předchůdce z let 1981 až 2011 vypadá spíše jako jeho mládě. Kromě základního konceptu však oba vesmírní koráby spojuje ještě jedna věc – přistávací dráha.

S lidmi to nevyšlo, s nákladem ano

Sierra Nevada Corp. se před léty ucházela o kontrakt na dopravu astronautů na ISS, ve kterém nakonec uspěly Boeing a SpaceX. Raketoplán Dream Chaser byl nakonec vybrán v jiném výběrovém řízení – pro dopravu nákladu.

NASA před devíti lety přenechala dopravu nákladu na ISS soukromým firmám. První let Dragonu od SpaceX proběhl v roce 2012, o dva roky později začal létat také Cygnus od Northrop Grumman Space Systems.

Druhá fáze (CRS-2) zásobovacích letů byla vyhlášena v roce 2014, smlouvy byly podepsány o dva roky později a první let proběhl v listopadu 2019, kdy se k ISS vydala loď Cygnus. Od té doby absolvovala 4 lety.

SpaceX se do CRS-2 zapojila v prosinci loňského roku, kdy u ISS zakotvil nákladní Dragon 2. Na červen se chystá další start. Na Dream Chaser si musíme ještě počkat. K prvnímu letu by mělo dojít v příštím roce. Celkem je zatím naplánováno šest letů.

Na oběžnou dráhu dopraví raketoplán chystaná raketa Vulcan-Centaur, jejíž první stupeň pohání metanové motory od firmy Blue Origin. Premiérový let raketoplánu bude pro raketu druhým startem. Ještě před ním vynese lander Peregrine pro průzkum Měsíce.

Přistání v Kennedyho vesmírném středisku

Sierra Nevada Corp. tento týden potvrdila, že její raketoplán bude přistávat na dráze LLF (Launch and Landing Facility), dříve známé jako SLF (Shuttle Landing Facility) v Kennedyho vesmírném středisku.

Přistávací dráha byla postavena v polovině 70. let pro přistávání raketoplánu Space Shuttle. Jedná se o jednu z nejdelších přistávacích drah na světě. Její délka je 4,6 km a šířka 91 metrů. Dráha je jen jedna, runwaye oficiálně dvě s označením 15 a 33 v závislosti na směru, ve kterém se přistává.

Před přistáním čehokoliv je dráhu vhodné prohlédnout. Místní aligátoři, kterých se v okolí vyskytují tisíce, ji totiž rádi využívají k opalování.

Raketoplán zde dosedl celkem 78krát. Ve třech případech byla na jeho palubě astronautka Janet Kavandi, která je dnes víceprezidentkou Sierra Nevada Corp. pro vesmírné systémy.

Dream Chaser nebude prvním raketoplánem, který na dráze přistane od konce Space Shuttle před deseti lety. Na dráze přistává také tajný bezpilotní raketoplán Boeing X-37B. Poprvé zde dosedl po své čtvrté misi v květnu 2017 a následně znovu po skončení páté mise v říjnu 2019. Sierra Nevada Corp. je však prvním komerčním uživatelem licence pro přistávání na této dráze.

Mají větší plány

Společnost Sierra Nevada Corporation potvrdila, že vyčlenila část s názvem Sierra Space, která bude dohlížet na vesmírné projekty. Její raketoplán bude pro NASA využíván v bezpilotní verzi, ale firma věří, že by v budoucnu mohli do jeho útrob usednou také lidé.

Půjde spíše o soukromé lety na oběžnou dráhu a to možná i k orbitální stanici, kterou firma postaví. Pracuje na univerzálním modulu LIFE (Large Integrated Flexible Environment). Nafukovací modul má tři poschodí, délku osm metrů a může poskytnout zázemí až pro čtyři astronauty.

Diskuze (7) Další článek: NASA simuluje dopad asteroidu. Jako cíl si vybrala Šumavu

Témata článku: Technika, Vesmír, Doprava, SpaceX, NASA, Mezinárodní vesmírná stanice, Raketoplány, Boeing, Blue Origin, Dragon, ISS, Cygnus, Sierra Nevada, Raketoplán, Space Shuttle, Life, Let, Aligátor, Sierra Nevada Corp, Dream Chaser, Dráha, Kennedy, Sierra, Nevada Corp, CRS

Apple zahájil WWDC. Na keynote ukázal haldu novinek
Filip KůželMartin Miksa
Apple keynoteWWDC
PowerToys naučí Windows 10 to, co základní systém neumí

** Chybí vám ve Windows 10 funkce a nebojíte se experimentovat? ** Microsoft oživil sadu PowerToys, která zanikla spolu s XP** Co se bude hodit a co ještě není vyladěné?

PowerToysWindows 10

** Videa nejen z Youtube se hodí stáhnout v případě, že může být smazáno ** Rovněž se hodí možnost získat pouze audio ** Použít lze desktopové aplikace, webové nástroje i doplňky

Jak se šíří Covid v Česku: Čerstvá data, semafor PES, mapy okresů a obcí. Každý den aktualizované grafy

Nabíjecí „baterky“: Jak pečovat o akumulátory, aby dlouho vydržely

Telefon, chytré hodinky, notebook a třeba i akční kamera. To jsou všechno přístroje obsahující akumulátory, o které je potřeba se alespoň trochu starat.

AkumulátoryTipy