Významný objev: V meteoritech se před dopadem vyskytovala kapalná voda

• Pro pozemský život je voda nezbytnou ingrediencí
  • Kde se ale na naší planetě vzala?
  • Vědci se obvykle domnívají, že ji sem dopravily meteority, ale tuto možnost je obtížné potvrdit

Pro pozemský život je voda nezbytnou ingrediencí. Kde se ale na Zemi vzala? Vědci obvykle věří, že se vodu, která se dnes vyskytuje na Zemi, na naši planetu dopravily meteority. Zní to jako uvěřitelná možnost. Postupně se ale ukázalo, že je to velmi obtížné potvrdit. V doposud objevených meteoritech nebyla voda nalezena a zároveň je náročné zkoumat procesy, k nimž došlo velice dávno.

Simon Turner z australské Macquarie University v Sydney vedl tým odborníků, který se na to podíval z jiného úhlu. Zaměřili se na izotopy v recentních meteoritech ze skupiny uhlíkatých chondritů, které dopadly na povrch Země v průběhu posledního století.

Podle předešlých výzkumů vznikla většina uhlíkatých chondritů, ne-li všechny, asi před 4,5 miliardami let, kdy byly součástí větších asteroidů. Tedy na samotném počátku Sluneční soustavy, podobně jako planety a měsíce.

Uran a thorium

Vědci se soustředili se na izotopy uranu a thoria, přičemž ty uranové jsou rozpustné ve vodě, zatímco thoriové nikoliv. Díky tomu je možné analýzou výskytu zmíněných meteoritů v meteoritech zjistit, zda obsahovaly vodu, která byla v kapalném stavu.

Výhodou je i relativně krátký poločas rozpadu studovaných izotopů, takže nám poskytují informace o procesech, které v meteoritech probíhaly z astronomického pohledu nedávno, tak maximálně před pár miliony let.

Turnerův tým prostudoval devět uhlíkatých chondritů a skutečně zjistil, že rozložení izotopů uranu a thoria odpovídá přítomnosti kapalné vody. Jak se zdá, v těchto meteoritech se pohybovala voda, zřejmě někdy během posledního milionu let. Vědci se domnívají, že nejspíš šlo o led, který roztál kvůli horku vzniklému při nárazech.

Výsledky výzkumu ukazují nejen to, že podobné meteority nejspíš zásobovaly vodou mladičkou planetu Zemi, ale že k tomu zřejmě docházelo v mnohem méně dávných dobách.

K potvrzení těchto úvah bude nejspíš nutné prostudovat vzorky nikoliv z meteoritů, ale z asteroidů a kosmických balvanů, které se dnes pohybují ve Sluneční soustavě. Je to určitě reálný plán, jak dokazují nedávné úspěchy našich sond u asteroidů.

Diskuze (8) Další článek: Kalendář Google umí fungovat offline. Na vytváření a editování událostí ale zapomeňte