Vesmír | Supernova

Vzácná exploze: Astronomové pozorovali supernovu s oslnivým UV zábleskem

• Astronomové nedávno pozorovali vzácný druh exploze supernovy
  • Ta je doprovázena masivním zábleskem ultrafialového záření
  • Její analýza by nám mohla odpovědět na řadu otázek o supernovách i o celém vesmíru

Supernovy jsou ultimátní exploze, jimiž končí svoji kariéru ty nejhmotnější hvězdy. Bývá to velké drama, které je viditelné i z velmi vzdáleného vesmíru. Postupně jsme zjistili, že supernovy jsou rozmanité a v řadě případů se od sebe navzájem v různých detailech liší.

Astronomové nedávno pozorovali vzácný druh exploze supernovy, která je doprovázena masivním zábleskem ultrafialového záření. Hned se na tuto explozi „vrhli“ a detailně ji analyzují, protože by nám mohla odpovědět na řadu otázek o supernovách i o celém vesmíru.

Jde o supernovu, která dostala označení SN2019yvq. Odpálila se ve vzdálenosti asi 140 milionů světelných let. A je opravdu výjimečná. Nejprve ji v prosinci 2019 detekovala kalifornská observatoř Zwicky Transient Facility. Pak na ni astronomové namířili americkou vesmírnou observatoř Neil Gehrels Swift Observatory, která v místě supernovy zaregistrovala mohutný záblesk UV záření.

Extrémní vzácnost

Takové záblesky ultrafialového záření jsou při explozích supernov extrémně vzácné. Tohle je vlastně teprve podruhé, kdy jsme takový záblesk pozorovali. Supernova SN2019yvq je podle všeho speciální variantou supernovy typu Ia.

To jsou exploze „nenasytných“ bílých trpaslíků, kteří nakradli hmotu od svého hvězdného partnera v těsné dvojhvězdě. Bílý trpaslík je ve výhni termonukleární exploze takové supernovy obvykle kompletně zničen.

Supernovy Ia ale v naprosté většině případů nedoprovází masivní výtrysk UV záření. Exploze supernovy sice vede k uvolnění ohromného množství energie, většina energie se ale spotřebuje na rázové vlny, neutrina a fúzi prvků. Co tedy bylo na explozi supernovy SN2019yvq tak speciálního?

Astronomové si nejsou jistí. Mohlo se prý třeba stát, že se větší množství materiálu, který bílý trpaslík kradl svému partnerovi, těsně před odpálením supernovy srazilo s povrchem bílého trpaslíka. Při tom mohlo dojít k velkému nárůstu teploty a uvolnění záplavy UV záření.

Nebo mohlo dojít k tomu, že se extrémně horký materiál z nitra trpaslíka nějak smíchal s materiálem na povrchu bílého trpaslíka. Další možností je, že tato exploze supernovy byla vlastně dvojitá. Nejprve explodovaly povrchové vrstvy trpaslíka, a pak zbytek. Anebo jsme se staly svědky supernovy, kterou odpálila srážka dvou bílých trpaslíků.

Teď už místo exploze supernovy „vychládá“. Astronomové tam usilovně pátrají po případném pozůstatku této exploze, který by nám mohl leccos objasnit a přispět k vyřešení záhady UV záblesku.

Titulní ilustrační foto: NASA/Goddard Space Flight Center