Vzácný chemický prvek nám může pomoci zlepšit způsob, jakým měříme čas

Pokud chcete opravdu přesné hodiny, musíte si pořídit ty atomové. V závislosti na použitých prvcích dokážou fungovat klidně i několik desítek milionů let, aniž by se začaly zpožďovat – ovšem vědcům je to pořád málo.

Současné atomové hodiny spoléhají zejména na cesium či rubidium. Výzkumníci z Centre for Quantum Technologies (CQT) v Singapuru však nyní došli k závěru, že mnohem lepší volbou by mohlo být lutecium.

Tento poměrně vzácný prvek je prý nejen mnohem stabilnější, ale nabízí i vyšší přesnost. „Já bych ho nazval špičkou ve své třídě,“ konstatoval hlavní badatel Murray Barrett.

Velkou výhodou lutecia je, že změny tlaku či teploty na něj mají jen minimální vliv. Právě tyto environmentální faktory jsou zodpovědné za to, že hodiny řízené kmity krystalu křemene se postupně zpožďují – a mohou mít dopady (byť jen velmi malé) i na hodiny atomové.

Další studie navíc ukázaly, že lutecium může být zabudováno do atomových hodin stejným způsobem jako ytterbium. Z toho plyne, že případný upgrade by neměl být příliš komplikovaný.

Proč už se tedy lutecium k danému účelu dávno nevyužívá? Hlavním důvodem je skutečnost, že práce s ním není zrovna jednoduchá. K eliminaci určitých zdrojů potenciálních nepřesností je totiž zapotřebí speciální technika, kterou prý v současnosti disponuje pouze tým z CQT. „Nevidím to jako příliš technickou, obtížnou věc, ale myslím, že lidé čekají na to, až uvidí, jak to funguje,“ uvedl Barret.

Foto: ESO, CC BY 4.0

Váš názor Další článek: Listujeme v novém Computeru: proč byste neměli s dronem létat na jachtě

Témata článku: Technologie, Výzkum, Atom, Hodinky, Chemie, Hlavní důvod, Velká výhoda, Vysoká přesnost, Chemický prvek, Dobrá volba, Environmentální faktor, Hlavní badatel, Singapur, Prvek, Speciální technika, Atomová hodina, Barret, Minimální vliv

Blíží se Juno. Jeden z nejhezčích Linuxů pro normální lidi

** Ubuntu a Fedora patří k nejpopulárnějším linuxovým OS pro desktop ** A pak je tu zástup dalších nebo jejich odvozenin ** Jedním z nich je Elementary OS, který se brzy dočká novinek

Nechcete platit za Total Commander? Těmito bezplatnými programy ho můžete nahradit

** Total Commander je na Windows takřka legendou ** Licence však stojí více než tisíc korun ** Našli jsme pro vás deset alternativ dostupných zdarma

PrusaLab a FutLab: Praha se dočkala špičkových komunitních dílen pro hackery

** Nejprve svoji velkou dílnu otevřelo Brno ** Letos se přidala i Praha ** Nabízí malé 3D tiskárny i velké průmyslové stroje

Šéf amerického Red Hatu: Odpojte Brno od internetu a zhroutíme se

** V Česku najdete hromadu skvělých vývojářů ** Mnozí z nich přispívají do open-source ** Třeba v brněnském Red Hatu

Šmírovačka kamerami Googlu: Koukněte se, co nového zachytily na Street View

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Řešením matematického problému se dostal k modelu teoretického stroje, který nese jeho jméno a je základem logiky univerzálních počítačů.