Vzácný chemický prvek nám může pomoci zlepšit způsob, jakým měříme čas

Pokud chcete opravdu přesné hodiny, musíte si pořídit ty atomové. V závislosti na použitých prvcích dokážou fungovat klidně i několik desítek milionů let, aniž by se začaly zpožďovat – ovšem vědcům je to pořád málo.

Současné atomové hodiny spoléhají zejména na cesium či rubidium. Výzkumníci z Centre for Quantum Technologies (CQT) v Singapuru však nyní došli k závěru, že mnohem lepší volbou by mohlo být lutecium.

Tento poměrně vzácný prvek je prý nejen mnohem stabilnější, ale nabízí i vyšší přesnost. „Já bych ho nazval špičkou ve své třídě,“ konstatoval hlavní badatel Murray Barrett.

Velkou výhodou lutecia je, že změny tlaku či teploty na něj mají jen minimální vliv. Právě tyto environmentální faktory jsou zodpovědné za to, že hodiny řízené kmity krystalu křemene se postupně zpožďují – a mohou mít dopady (byť jen velmi malé) i na hodiny atomové.

Další studie navíc ukázaly, že lutecium může být zabudováno do atomových hodin stejným způsobem jako ytterbium. Z toho plyne, že případný upgrade by neměl být příliš komplikovaný.

Proč už se tedy lutecium k danému účelu dávno nevyužívá? Hlavním důvodem je skutečnost, že práce s ním není zrovna jednoduchá. K eliminaci určitých zdrojů potenciálních nepřesností je totiž zapotřebí speciální technika, kterou prý v současnosti disponuje pouze tým z CQT. „Nevidím to jako příliš technickou, obtížnou věc, ale myslím, že lidé čekají na to, až uvidí, jak to funguje,“ uvedl Barret.

Foto: ESO, CC BY 4.0

Váš názor Další článek: Listujeme v novém Computeru: proč byste neměli s dronem létat na jachtě

Témata článku: Technologie, Výzkum, Hodinky, Chemie, Atom, Prvek, Speciální technika, Dobrá volba, Hlavní důvod, Atomová hodina, Obtížná věc, MER, Jak, Hlavní badatel, Minimální vliv, Environmentální faktor, Určitý zdroj, Chemický prvek, Barret, Velká výhoda, Vysoká přesnost, Singapur, Hodinky na Heureka.cz

Švédský Saab předvedl ostré střelby mobilního protivzdušného systému MSHORAD

** Saab nedávno uskutečnil první ostré střelby svého nového systému vysoce mobilní protivzdušné obrany MSHORAD ** Jejich součásti byly úspěšné detekce, sledování a napadení několika různých cílů ** Tyto střelby poskytly solidní důkaz, že Saab MSHORAD je účinné řešení

ZbraněVojenství

25 filmů, které musíte vidět, dokud jste ještě na světě. Víme, kde si je můžete pustit online

Vybrali jsme 25 jedinečných filmů napříč žánry a historií. Nabídnou to nejzajímavější ze světové i české filmové tvorby. Je to základní výběr, který byste podle nás měli vidět, pokud chcete mít přehled o kinematografii.

Vojtěch Malý
Marvel odhaluje nový titul studia Skydance New Media. Nechybí Kapitán Amerika a Black Panther

Dle nedávných spekulací jsme se dočkali oficiálního odhalení. A je to pravda.

Skydance New MediaMarvelVideo