Vzácný jev: Astronauti pozorovali zvláštní modrou záři nad Evropou

Foto: ESA/NASA –T. Pesquet
Vzácný jev: Astronauti pozorovali zvláštní modrou záři nad Evropou | Foto: ESA/NASA –T. Pesquet

Astronauti nacházející se na palubě Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) počátkem minulého měsíce zaznamenali zvláštní modrou záři nad Evropou. Podle Thomase Pesqueta šlo o tzv. „transient luminous event“ (TLE), za nějž jsou zodpovědné ionosférické blesky vyskytující se nad nadmořskou výškou normálních blesků

„Jedná se o velmi vzácný případ a máme zařízení vně evropské laboratoře Columbus, které se věnuje pozorování těchto záblesků světla,“ uvedl Pesquet na Flickru.

Jednou z výhod pobytu na ISS je, že určité atmosférické události lze studovat mnohem lépe, než by to bylo možné ze Země. Pro některé z nich se používají názvy inspirované žánrem fantasy (např. „elfové“ či „skřítci“) a mohou dokonce ovlivňovat naše klima.

„Na těchto blescích je fascinující to, že jen před několika desítkami let je neoficiálně pozorovali piloti a vědci nebyli přesvědčeni, že skutečně existují,“ konstatoval Pesquet.

„Rychle vpřed o několik let a můžeme potvrdit, že i elfové a skřítci jsou velmi skuteční a mohli by také ovlivnit naše klima!“ dodal.

Diskuze (2) Další článek: Google změnil titulky webových stránek ve výsledcích vyhledávání. Jak porazit algoritmus?

Témata článku: Vesmír, Země, Mezinárodní vesmírná stanice, Evropa, Atmosféra, Klima, ISS, Columbus, Vzácný jev, Jev, Zář, Blesk, Pesquet, Astronaut