Vznikne nový oddíl astronautů? Vědci požadují vesmírné opraváře

• Vědci vyzývají, aby k budoucím kosmickým observatořím létaly servisní mise
  • Astronauti zatím létali pouze k Hubblovu dalekohledu
  • Servisní mise astronautů nebo robotů mohou prodloužit životnost kosmického dalekohledu i ho postupně vylepšovat

V USA se dala dohromady skupina vědců, inženýrů a bývalých astronautů, která navrhuje, aby plány pro budoucí kosmické dalekohledy zahrnovaly také „postartovní servis“.

V dubnu tomu bude už 28 let, co se do vesmíru vydal Hubblův kosmický dalekohled. V letech 1993 až 2009 k němu pětkrát odstartoval americký raketoplán.

Během první servisní mise opravili astronauti problém, na který se přišlo až po startu. Hubble měl optickou vadu – sférickou aberaci. Další servisní mise prodloužily životnost astronomické legendy a také dalekohled vylepšily.

Potřebujeme vesmírný servis

Minulý týden proběhl sjezd Americké astronomické společnosti. Se svým příspěvkem vystoupil i nejzkušenější vesmírný opravář. John Grunsfeld letěl do vesmíru pětkrát a z toho třikrát k Hubblovu dalekohledu.

Grunsfeld ve své prezentaci představil celkový plán servisních operací pro dokončovaný dalekohled Jamese Webba (JWST) – slide prezentace byl prázdný.

JWST stojí 200 miliard, ale žádné servisní mise nebudou. Na raketoplány se už práší v muzeích a dalekohled bude dopraven do libračního centra asi 1,5 milionů km daleko.

Budoucí oprava JWST robotickou misí sice není vyloučena, ale je spíše nepravděpodobná. Vědci proto zaměřují své úvahy na nástupce JWST, což budou dalekohledy se zrcadly o průměru 12 až 15 metrů. Chtějí přesvědčit týmy, které na plánech budoucích dalekohledů pracují, aby do příprav zahrnuly i případné servisní mise. Vhodným návrhem dalekohledu je možné usnadnit výměnu komponent, připojení kosmické lodě atd.

Například dalekohled WFIRST takovou infrastrukturu na palubě mít bude. WFIRST, který je podobný Hubblovu dalekohledu, odstartuje v polovině příštího desetiletí a zaměří se na skrytou energii a hledání exoplanet.

Komponenty kosmického dalekohledu bychom mohli rozdělit do tří skupin: optika, vědecké přístroje a podpůrná zařízení (solární panely, antény, počítač atd.). Z toho pramení i výhody servisních misí.

Servisní mise:

• Snižují riziko, že bude dalekohled odepsán hned po startu nebo krátce po něm – například JWST bude stát v přepočtu 200 miliard. Pokud se ve vesmíru nedokáže rozbalit (viz video výše), bude to obrovský problém.
  • Prodlužují životnost dalekohledu. Komponenty samozřejmě mají svou životnost a některé trpí už jen tím, že jsou v kosmickém prostoru – například solární panely Hubblova dalekohledu byly jako cedník kvůli zásahům mikrometeoritů.
  • Vylepšují výkon dalekohledu za rozumnou cenu. Přestože optická část (zrcadla) zůstává stejná, dalekohled může mít vylepšováním vědeckých přístrojů vyšší výkon nebo plnit nové úkoly.

Servisní mise by v budoucnu nemuseli absolvovat astronauti, ale roboti nebo kombinace obou. Vědci navrhují, že by bylo možné využít také nástupce Mezinárodní kosmické stanice. Deep Space Gateway bude umístěn na cislunární oběžné dráze Měsíce.

Diskuze (1) Další článek: Wikipedia má narozeniny, lidstvo ji tvoří už 17 let

Témata článku: Technika, Vesmír, USA, Roboti, Měsíc, Dalekohledy, JWST, Kosmický prostor, Rozumná cena, Životnost, Hubblův dalekohled, Hubble, Astron, Servisní mise, Příští desetiletí, Mise, James Webb, Servisní operace, Vysoký výkon, Astronaut, Kosmická loď, Optická část, Solární panel, Americký raketoplán, Dalekohled

Tesla je stále ve ztrátě, ale elektromobily Model 3 se prodávají neuvěřitelně dobře

** Tesla má rekordní příjem, je ale ve ztrátě ** Objem výroby se zvyšuje, dochází ale baterie ** Pomoci mají nové továrny Gigafactory

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

** Vědci spočítali, jak velká by musela být posádka pro vícegenerační let k nejbližší hvězdné soustavě ** Proxima Centauri se nachází 4,3 světelných let od nás ** Za současných technologií bychom k ní letěli 6300 let

USB-C už mělo být všude, ale není. Tak kde to vázne?

** Konektor USB-C byl představen už před čtyřmi roky ** Praktické univesrzální rozhraní však stále není rozšířeno ** Výrobcům hardwaru se do změny moc nechce

David Polesný, Vladislav Kluska | 87

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Řešením matematického problému se dostal k modelu teoretického stroje, který nese jeho jméno a je základem logiky univerzálních počítačů.

Jak a proč používat alternativní DNS: Zrychlí internet a odblokuje weby