Vzpomínáte na Starmana? Se svou Teslou už doletěl za orbitu Marsu

Tesla Roadster s figurínou Starmana za volantem, kterou SpaceX využil jako testovací zátěž své rakety Falcon Heavy, dle oznámení na Twitteru přetnula oběžnou dráhu Marsu a ve čtvrtek 8. listopadu by se měla ocitnout v největší vzdálenosti od Slunce.

Červený kabriolet Tesla Roadster má za sebou devět měsíců dlouhou cestu. Odstartoval počátkem února a aktuálně po pohybuje až za orbitou čtvrté planety sluneční soustavy. Ve čtvrtek se dostane do největší vzdálenosti od Slunce – 1,66 astronomických jednotek, tedy asi 248 milionů kilometrů daleko. Poté se začne po eliptické heliocentrické oběžné dráze opět přibližovat ke Slunci.

Teslu čeká řada dobrodružství

Tím ale dobrodružství prvního automobilu ve vesmíru nekončí. Téměř přesně za dva roky – 4. listopadu 2020 – se ocitne v blízkosti Země. Konkrétně bude prolétat ve vzdálenosti 0,35 astronomických jednotek, což je stále značných 52 milionů kilometrů.

Vesmírná Tesla se Starmanem za volantem je za orbitou Marsu

Podstatně blíže to bude mít Starman 6. října 2020 k Marsu, kterému se přiblíží asi na vzdálenost 0,05 au, tedy jen 7,5 milionů kilometrů. Skutečně blízko ke své domovské planetě se Tesla dostane až v roce 2091. Data vycházejí z modelu Bena Pearsona. Šance, že vesmírný vůz zasáhne během příštího milionu let Zemi, je přitom odhadována na šest procent.

SpaceX na Twitteru uvádí, že příští zastávkou Tesly bude „Restaurant na konci vesmíru“, čímž nepřímo skládá poklonu druhé knize britského spisovatele Douglase Adamse ze satirické sci-fi Stopařův průvodce Galaxií. Šéf Tesly Elon Musk je přitom velkým fanouškem tohoto literárního díla.

Aktuální pozici této neobvyklé družice můžete průběžně sledovat na webu Where is Starman?

Diskuze (11) Další článek: Avast láme hůl nad Windows XP a Vista, od ledna přestane nabízet aktualizace

Témata článku: Země, Tesla Motors, Twitter, SpaceX, Slunce, Mars, Sluneční soustava, Falcon Heavy, Dlouhá cesta, Astronomická jednotka, Literární dílo, Starman, První automobil, Příští zastávka, Vzdálenost, Tesla roadster, Tesla Elon Musk, Douglas Adams, Starmana, Oběžná dráha, Milión kilometrů, Druhá kniha, Tesla, Domovská planeta, Orbita

Velká podzimní aktualizace: Co nového teď najdete ve Windows 10

** Microsoft se opět snaží spojit telefony a počítače. ** Místo velkých novinek se zaměřil spíše na drobná vylepšení. ** Vyhledávání je konečně použitelné a hledá téměř všude.

Pojďme programovat elektroniku: Kamera pro Arduino i Raspberry Pi, která vidí

** Představte si robotické autíčko s kamerou ** S kamerou, která opravdu vidí věci ** Na trhu je jich několik a my si dnes vyzkoušíme americkou Pixy2

Chytré prkno Mui a dalších šest projektů z Kickstarteru, které nejsou úplně pitomé

** Kickstarter je plný neúspěšných projektů ** A pak tam jsou ty, které splnily cíl hned několikanásobně ** Tyto patří k těm nejúspěšnějším za poslední dva měsíce

Zapomeňte na kabely, vědci už mají prototyp 120kW bezdrátové nabíječky pro elektromobily

** Vědci představili prototyp výkonné bezdrátové nabíječky pro elektromobily ** I přes vysoký výkon se pyšní vysokou efektivitou ** Bude budoucnost nabíjení elektromobilů bezdrátová?

Nechali jsme dopadnout asteroid Ryugu na Prahu. Místo stověžatého města je pětikilometrový kráter

** Ryugu je blízkozemní planetka, která křižuje dráhu Země ** Její průměr je asi 900 metrů ** Co by se stalo, kdyby Ryugu dopadla na Zemi?