Vesmír | Cubesaty

WALL-E vyfotil Zemi ze vzdálenosti 1 milionů km

• Malá sonda s přezdívkou WALL-E pořídila fotografii Země a Měsíce ze vzdálenosti 1 milionů km
  • CubeSat letí se sondou InSight k Marsu
  • InSight přistane na Marsu 26. listopadu

V sobotu 5. května se k Marsu vydala nová kosmická sonda InSight, která prozkoumá nitro rudé planety. Na cestu vzala dva malé spolucestující. CubeSaty MarCO-A a MarCO-B zajistí přenos signálu mezi přistávající sondou InSight a Zemí.

Jedná se pouze o experiment a test technologie, kterou by NASA mohla využít u budoucích sond.

CubeSaty jsou malé družice ve tvaru krychle o hraně 10 cm, což není o moc více, než je velikost Rubikovy kostky. Podobných kostek může být samozřejmě smontováno dohromady více. MarCO jsou typu 6U, což znamená 6 kostek. Po rozložení je rozměr jednoho 36,6 x 24,3 x 11,8 centimetrů.

CubeSaty se pohybují okolo Země obvykle po nízké oběžné dráze (cca 200 a 500 km). MarCO-A se tak staly už krátce po startu nejvzdálenějšími CubeSaty v historii.

Na cestě k Marsu CubeSaty nelení. Došlo k vyklopení solárních panelů i klíčové části – antény. NASA nechce spoléhat jen na senzory, a tak si vyklopení antény ověřila pořízením fotografie. Jako bonus je na snímku zachycena Země s Měsícem. Fotografie byla pořízena 4 dny po startu, kdy se sondy nacházely asi 1 milion kilometrů od nás.

Přezdívky podle postav z animovaného filmu

Oba CubeSaty sice mají označení MarCO-A a MarCO-B, ale v NASA jim říkají WALL-E a EVE podle postav z animovaného filmu o nezbedném robotovi, který zůstal na Zemi sám poté, co zbídačenou modrou planetu opustil poslední člověk.

Robot WALL-E v jedné ze scén použil k pohybu v kosmickém prostoru hasicí přístroj. CubeSaty MarCO využívají k pohybu oxid uhličitý, který najdeme v hasicích přístrojích. Sonda InSight přistane na Marsu 26. listopadu.

Diskuze (4) Další článek: Auta začínají jezdit úplně sama: Kdy na to budeme připraveni?

Témata článku: Vesmír, Technika, Země, Měsíc, Mars, Družice, InSight, Cubesaty, Rudá planeta, Oxid uhličitý, Wall-E, Hasicí přístroj, Klíčová část, EVE, Malá sonda, Sonda, Rubik, Malá družice, Vzdálenost, CubeSaty Marco, Kosmický prostor, Přezdívka, Kostka, Solární panel, Animovaný film

The Pirate Bay má vážné problémy. Možná se opravdu blíží její konec

** Kdysi nezničitelný pirátský web se potýká s problémy ** Z mnoha míst je už měsíce nedostupný ** Další krize dorazila v neděli

Řidiče Tesly ukolébal autopilot, policisté ho zastavili až po 11 kilometrech

** Policisty poblíž San Franciska zaujala Tesla se spícím řidičem ** Donutili vozidlo zpomalit a následně probudili překvapeného řidiče ** Vozidlo podle dostupných informací jelo v režimu autopilota

Nejděravější firmy a produkty roku 2018: Debian, Google, Android a Ubuntu

** Když expert objeví novou zranitelnost, zaregistruje ji v databázi CVE ** Web CVE Details z ní zpracovává skvělé statistiky ** Nejvíce hlášení se loni dočkal Debian, Google a Microsoft

Chcete zhubnout? Vynechte snídani!

** Vydatná snídaně patří přinejmenším půlstoletí k pilířům zdravé výživy ** Jenže lidé po celá tisíciletí nezačínali den tím, že si nacpali břicha a vyrazili za obživou ** Současné výzkumy nedokazují, že by vydatná snídaně pomáhala hubnout