Vesmír | Cubesaty

WALL-E vyfotil Zemi ze vzdálenosti 1 milionů km

• Malá sonda s přezdívkou WALL-E pořídila fotografii Země a Měsíce ze vzdálenosti 1 milionů km
  • CubeSat letí se sondou InSight k Marsu
  • InSight přistane na Marsu 26. listopadu

V sobotu 5. května se k Marsu vydala nová kosmická sonda InSight, která prozkoumá nitro rudé planety. Na cestu vzala dva malé spolucestující. CubeSaty MarCO-A a MarCO-B zajistí přenos signálu mezi přistávající sondou InSight a Zemí.

Jedná se pouze o experiment a test technologie, kterou by NASA mohla využít u budoucích sond.

CubeSaty jsou malé družice ve tvaru krychle o hraně 10 cm, což není o moc více, než je velikost Rubikovy kostky. Podobných kostek může být samozřejmě smontováno dohromady více. MarCO jsou typu 6U, což znamená 6 kostek. Po rozložení je rozměr jednoho 36,6 x 24,3 x 11,8 centimetrů.

CubeSaty se pohybují okolo Země obvykle po nízké oběžné dráze (cca 200 a 500 km). MarCO-A se tak staly už krátce po startu nejvzdálenějšími CubeSaty v historii.

Na cestě k Marsu CubeSaty nelení. Došlo k vyklopení solárních panelů i klíčové části – antény. NASA nechce spoléhat jen na senzory, a tak si vyklopení antény ověřila pořízením fotografie. Jako bonus je na snímku zachycena Země s Měsícem. Fotografie byla pořízena 4 dny po startu, kdy se sondy nacházely asi 1 milion kilometrů od nás.

Přezdívky podle postav z animovaného filmu

Oba CubeSaty sice mají označení MarCO-A a MarCO-B, ale v NASA jim říkají WALL-E a EVE podle postav z animovaného filmu o nezbedném robotovi, který zůstal na Zemi sám poté, co zbídačenou modrou planetu opustil poslední člověk.

Robot WALL-E v jedné ze scén použil k pohybu v kosmickém prostoru hasicí přístroj. CubeSaty MarCO využívají k pohybu oxid uhličitý, který najdeme v hasicích přístrojích. Sonda InSight přistane na Marsu 26. listopadu.

Diskuze (4) Další článek: Auta začínají jezdit úplně sama: Kdy na to budeme připraveni?

Témata článku: Technika, Vesmír, Země, Mars, Družice, Měsíc, Cubesaty, InSight, Wall, Hasicí přístroj, EVE, Vzdálenost, Solární panel, Kosmický prostor, Malá sonda, Wall-E, Přezdívka, Sonda, Kostka, Animovaný film, CubeSaty Marco, Malá družice, Rudá planeta, Rubik, Klíčová část