Webbův dalekohled bombarduje vesmírné smetí. Váží mikrogramy, ale nadělá škody jako vystřelená kulka

Už minule jsme chtěli mluvit o mikrometeoritech, které trefují Vesmírný dalekohled Jamese Webba, ale trochu jsme odbočili k třikrát většímu ruskému Spektr-R:

Dnes povídání o vesmírném smetí dokončíme. Webb má sice třikrát větší zrcadlo než Hubble, ale současně má jen poloviční hmotnost. Gramy se šetřily, kde se dalo, a tak zatím co Hubble je chráněný tubusem, Webb čelí mikrometeoritům přímo. Navíc jsou zásahy častější, než jsme si předem mysleli. Co s tím? Pár triků operátoři mají...

Podívejte se na další díly pořadu Z VESMÍRU:

Každý týden novinky z astronomie a průzkumu vesmíru. Dozvíte se, co můžete vidět na nočním nebi, ale také o pozorovací technice, observatořích, výzkumech, objevech a zkrátka všem, co s astronomií souvisí.

Sledujte také: Vesmírné zprávy, Elonovinky, Vesmírná technikaTýden Živě

Diskuze (4) Další článek: Před 25 lety skončila válka Microsoftu a Applu. Jobs přijal pomoc Gatese

Témata článku: Video, Z vesmíru, Škoda, Hubble, Teleskop Jamese Webba, JWST, James Webb, Dalekohled, Smetí, Mikrogram, Zrcadlo, Operátor, Kulka, Webb

ELONOVINKY: Proč SpaceX buduje druhou rampu pro megaraketu Starship
Petr MelechinKarel Dlabač
StarshipElonovinkySpaceX
Když dítě v digitální gramotnosti překoná rodiče, nepomůže Family Link, ani další kontrolní platformy

Podle průzkumu společnosti Avast dvě třetiny rodičů žáků na druhém stupni základní školy považují své děti za digitálně gramotnější, než jsou oni sami. Polovina je přitom nijak nekontroluje a nechává jim volné pole působnosti.

DětiRodičovství
Šperkařina s pájkou a diodami. Václav Mach, povídání s makerem a vývojářem

Pájka, tištěný spoj, čipy, diody, relátka. To je povinná výbava dnešních „makerů“. Čili nadšenců, kteří už vyrostli z lega, ale stále si rádi hrají se stavebnicemi. A vytváří mnohdy užitečné a krásné věci.

Maker Faire

25 filmů, které musíte vidět, dokud jste ještě na světě. Víme, kde si je můžete pustit online

Vybrali jsme 25 jedinečných filmů napříč žánry a historií. Nabídnou to nejzajímavější ze světové i české filmové tvorby. Je to základní výběr, který byste podle nás měli vidět, pokud chcete mít přehled o kinematografii.

Vojtěch Malý