Na seznam automobilek si můžeme přidat další zvučné jméno – čínské Xioami představilo svůj první elektromobil SU7, kterým míří do kategorie luxusních sedanů. Firma vsadila na pokročilé technologie a parametry vozu mohou směle konkurovat aktuální špičce na trhu.
Dva motory a velmi rychlé nabíjení
SU7 bude na čínském trhu k dostání ve dvou variantách, které se budou lišit kapacitou a typem baterie, stejně jako výkonem a dojezdem. Výkonnější a dražší varianta SU7 Max bude vybavena dvojicí motorů s celkovým výkonem 495 kW.
Tahákem bude rychlé dobíjení, které u SU7 Max dokáže za 5 minut dobít 200 km dojezdu a za 15 minut dobíjení má být k dispozici energie pro 510 km.
Xiaomi při vyčerpávající prezentaci ukázalo i technologie, které bude využívat při výrobě. Tu zajistí čínský výrobce BAIC, který mimo jiné produkuje pro čínský trh vozy Mercedes-Benz. Například tzv. HyperCasting, který je používán pro odlévání hliníkových konstrukcí s využitím velmi vysokého tlaku je obdobou Giga Castingu od Tesly.
Zajímavostí jsou akumulátory, které využívají konstrukci typu CTB (cell-to-body), kdy samotný akumulátor tvoří část konstrukce vozu. Baterie budou dodávat čínští giganti CATL a BYD, přičemž u levnějšího modelu půjde o typ LFP a u dražšího SU7 Max o typ NMC. U něj sáhne Xiaomi po vysokonapěťové architektuře 800 V s maximálním napětím 871 V. Základní model bude využívat 400V architekturu.
Xiaomi SU7
- Výkon: 220 kW (400 Nm)
- Akumulátor: 73,6 kWh
- Dojezd: 668 km (CLTC)
- Zrychlení 0-100 km/h: 5,28 s
- Max. rychlost: 210 km/h
Xiaomi SU7 Max
- Výkon: 495 kW (838 Nm)
- Akumulátor: 101 kWh
- Dojezd: 800 km (CLTC)
- Zrychlení 0-100 km/h: 2,78 s
- Max. rychlost: 265 km/h
Zbrusu nový systém
Xiaomi si pro svůj vůz vyvinulo operační systém HyperOS, který v případě nového vozu bude pohánět velký centrální displej s úhlopříčkou 16,1“ a rozlišením 3K. Prostředí připomíná to, co známe například z tabletů iPad, které umí v posledních verzích iPad OS pracovat s více okny aplikací. I zde tak bude moci řidič rozdělit displej například na třetiny a využít je pro různé aplikace jako je navigace, zprávy či hudební přehrávač. Na displej však půjde zrcadlit i obrazovka telefonu. O případné podpoře platforem Apple Car Play či Android Auto se ale Xiaomi nezmiňuje a dá se spíš počítat s jejich absencí.
Specialitou bude systém CarloT, který bude totožné softwarové možnosti rozšiřovat na další displeje ve voze. Xiaomi tak ukázalo na snímcích například další velké displeje před zadními sedadly.
Vlastní autopilot
I další kus softwaru si Xiaomi vyvíjí ve vlastní režii – systém autonomního řízení bude pracovat s daty z 11 kamer, 12 ultrazvukových radarů a také lidaru. Ještě na konci roku 2024 by měly vozy zvládnout plně autonomní řízení v čínských městech. O výpočetní výkon se bude starat jednotka postavená na dvojici čipů Nvidia Orin-X. Vnitřní displeje bude poháněn čip Snapdragon 8295. Vedle středového displeje bude k dispozici separátní displej s úhlopříčkou 7,1" před volantem a také HUD head-up displej v čelním skle.
První vozy Xiaomi se po čínských silnicích začnou prohánět v únoru příštího roku. Cenu zatím ještě výrobce neoznámil, dá se ale počítat s tradičním naceněním kolem jednoho milionu korun v případě základního modelu. S dodávkami do Evropy nebo Severní Ameriky se zatím nepočítá. Vedle zářivě modré bude SU7 k dostání v dalších dvou barvách – zelené a šedé.